Microsoft i dansk storsatsning mod skyen

Nu er Microsoft klar med sin nye, store cloud-satsning. Firmaet kan og vil selv. Men hvad med partnerne?

Artikel top billede

"Det er et meget vigtigt led i vores kæmpe strategiskifte," lyder det fra Microsofts marketing- og produktdirektør Erik Kaae om den store cloud-løsning, BPOS.

Tirsdag slår Microsoft dørene op til en af selskabets helt store satsninger, når kæmpen fra Redmond for alvor kaster sig ind i cloud-areaen blandt konkurrenter som Google og SalesForce.

Microsoft lancerer nemlig sin nye Business Productivity Online Suite-løsning (BPOS), der er en samling af Microsofts kerneprodukter i cloud-baserede udgaver. For eksempel vil man fremover kunne få adgang til mailsystemet Exchange og vidensdeling via SharePoint i online-udgaver.

Dermed sætter Microsoft handling bag visionen, der blev luftet på Microsofts store partnerkonference sidste år. Og en vision, som topchef Steve Ballmer også fremhævede i et interview med Computerworld nogle måneder senere.

Og nu sker der så noget, fortæller Erik Kaae, direktør for marketing og produkter i Microsoft Danmark. I morgen lanceres nemlig Business Productivity Online Suite, der markerer starten på en ny cloud-strategi.

"Det er et meget vigtigt led i vores kæmpe strategiskifte, som skete for et par år siden. Det er det, vi nu begynder at rulle kraftigt ud," siger Erik Kaae.

"Vi tager nogle af vores kerneprodukter, som har stor omsætning og stor markedsandel, og bringer dem til markedet på en ny måde for kunderne," siger han.

Microsoft kan og vil selv

Helt grundlæggende handler det om, at Microsoft med det nye Business Productivity Online services mindsker kundernes behov for at have hardware installeret lokalt.

"Historisk har det været sådan, at hvis man som kunde ville køre Exchange, skulle man købe hardware fra en leverandør, konsulentydelser fra en partner og software," siger han.

"Det nye er, at man i stedet for at købe hardware, software og konsulentydelser fra en partner, så køber man hardwaren og softwaren fra Microsoft som en service over nettet, svarende lidt til SaaS," siger Erik Kaae, der dog fremhæver, at det ikke betyder, at partnerkanalen skal føle sig truet.

Hvad med partnerne?

Partnerkanalen har ellers tidligere luftet bekymringer over Microsofts nye strategi. Hvis Microsoft frem over vil klare det hele selv, vil det udhule partnernes forretning, lyder argumentet.

Det afviser Erik Kaae imidlertid vil blive tilfældet. Men der vil nok blive tale om, at partnerne skal lave noget andet end hidtil, mener han.

"Det er en rejse for os alle sammen. Hvis du ser på, hvad partnerne lavede for ti år siden, så lavede de også nogle andre ting, end de gør i dag. Partnerne har så løftet deres kompetencer i en anden retning. Det samme vil ske her," siger han.

Ikke færre partnere

Erik Kaae mener derfor, at de partnere, der leverer infrastrukturydelser i form af hardware, setup og installation, måske vil få mindre af den slags, mens der i stedet vokser et nyt behov for integrationsydelser frem.

"Noget af det basale, som partnerne gør i dag, skal de lave mindre af i morgen. Vi tror ikke det forsvinder, men der vil komme en masse nye muligheder for partnerne ved at servicere kunderne i skyen," siger Erik Kaae.

"Jeg tror ikke, der bliver brug for færre partnere. Tværtimod tror jeg, vi har brug for lige så mange konsulentydelser fra vores partnere som hidtil, men det kan godt være, at kompetencebehovet drejer sig væk fra infrastrukturydelser hen til integrationsydelser," slår han fast.

Store forventninger

Selv er Microsoft forsigtige med at slå for hårdt på marketingtrommerne i forbindelse med det nye produkt.

Firmaet fremhæver, at der er tale om en 'evolution' snarere end en 'revolution'.

Men på den lange bane er den danske Microsoft-direktør ikke i tvivl om, at de online-baserede services er vejen frem.

"Vi tror, at om fem år vil halvdelen af alle de løsninger, vi frigiver under navnet BPOS, køre online. Hvis det holder, så er det et markant skifte, der skal til. Det er rigtigt meget, der skal flyttes fra at køre hos kunder, hvor det står i kælderen, til at køre oppe i skyen," siger Erik Kaae..

"Det er en evolution, ikke en revolution. Vi tror ikke, at kunderne slukker for det, de har i kælderen og begynder at køre det i skyen. Men vi tror, at meget af den vækst, der vil komme, vil ske i skyen," siger Erik Kaae.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead UX

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S