Med købet af Fullrate kan koncernchef Henrik Poulsen håbe på, at presset på ADSL-priserne tager af. Foto: Jørgen True/TDC

TDC dæmper pres på ADSL-priser med Fullrate-køb

Fullrate har været med til at presse de danske bredbåndspriser ned, men TDC vil nu lægge en dæmper på det med dagens køb, forudser såvel Telia som analytiker.

TDC er den største spiller på det danske bredbåndsmarked, og det hænger ikke mindst sammen med ejerskabet af kobbernettet. I dag voksede TDC yderligere på det danske ADSL-marked med købet af Fullrate, som sad på lidt over fire procent af de danske ADSL-kunder.

"En af grundene er at sikre, at ingen andre gør det. Herunder især elselskaberne. Den anden grund er at tage noget af prispresset på ADSL, som vi også så det, da TDC købte Telmore. Det vil dog kun have en midlertidig effekt, for det mobile bredbånd vil komme til at bestemme prisen, og her er sådan nogle som Oister langt fremme i skoene," siger aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets.

ADSL-markedet er domineret af de to spillere TDC og Telenor, mens det tredje store teleselskab herhjemme, Telia, kun har en mindre del af markedet.

"Vi må forvente lidt mindre prispres, og når vi står alene som udfordrer på markedet, giver det os nogle større muligheder," siger Søren Krogh-Nielsen, salgs- og marketingdirektør i Telia Danmark.

Poul Ernst Jessen tror dog ikke, at TDC over en længere periode skal forvente et faldende pres på priserne.

"Motivet er nok, at de har købt noget midlertidig luft," siger Poul Ernst Jessen om TDC's køb.

Telenor og TDC sidder tungt på ADSL
Ifølge den seneste halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen sad TDC i første halvår 2008 på næsten 70 procent, mens Telenor i form af Cybercity havde en markedsandel på godt 23 procent. Fullrate sad på 4,1 procent, og dermed tager TDC et pænt skridt opad på markedet.

"De kommer igen over 70 procent af markedet, og hvis man lægger det sammen med Telenors markedsandel, så sidder de to store på mere end 90 procent af xDSL-markedet i Danmark," siger Søren Krogh-Nielsen, salgs- og marketingdirektør i Telia Danmark..

Telia ser sig med dagens handel som den eneste betydelige udfordrer til de to store på ADSL-markedet.

"Vi er den eneste udfordrer, der er tilbage, som kan udfordre de to virksomheder på bredbånd," lyder det fra Søren Krogh-Nielsen, som håber, at Telia kan levere konkurrencedygtige priser i forhold til de to andre.

Poul Ernst Jessen forudser, at Fullrate i TDC's hænder vil undlade at presse priserne.

"Der vil måske ikke komme yderligere prissænkninger, men så er der muligheden for, at andre vil gøre det, som vi har set det med BiBoB på mobilmarkedet," siger Poul Ernst Jessen.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Analytics, BI og big data: Få succes med de nye løsninger og teknologier

En række nye koncepter og teknologier vinder i disse år frem under kategorierne analytics, BI og big data. Det er et it-område i en rivende udvikling. Bliv klogere på de nye teknologier på denne konference.

24. april 2019 | Læs mere


Industri 4.0: IoT, data og den afgørende kobling til forretningen

På dette roundtable tager vi udgangspunkt i mulighederne inden for Industri 4.0, herunder Internet of Things i og uden for virksomheden samt de nye muligheder for ændrede kunderelationer. Rundbordsdiskussionen ledes af Computerworlds erfarne chefredaktør Lars Jacobsen og krydres med eksempler og erfaringer fra blandt andet Beijer Electronics. Undervejs vil der være rig lejlighed til at netværke med de øvrige deltagere og lære af deres erfaringer.

24. april 2019 | Læs mere


Digital Innovation Summit: Innovation og strategi - fra ide til forretning

I de bedste virksomheder er digitaliseringen og innovationen godt på vej til at flytte ud ad it-afdelingen og ind i hele virksomheden, hvor alle afdelinger tænker i nye processer og innovation. På Digital Innovation Summit kan du høre om konkrete projekter, værktøjer og metoder til at sat din digitale innovation og forretningsudvikling på skinner.

25. april 2019 | Læs mere






Premium
Dansk iværksætter står bag et af Europas hurtigst voksende it-selskaber: Her er hele historien om hans op- og nedture
Det danske it-selskab Anytech365 leverer så høje vækstrater, at det er kommet med på Financial Times liste over de hurtigst voksende virksomheder i Europa. Her er historien om den danske iværksætter Janus Rægaard Nielsen, der har to konkurser bag sig og leder virksomheden fra Marbella.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
SAP's nye nordiske direktør: "De seneste uger har jeg besøgt en del kunder her i Norden - og alle talte om at vende tilbage til en eller anden form for standard."
Det store ryk til cloud brød med mange års it-konsolidering og skabte komplicerede it-miljøer. Men nu peger kundernes kompas den anden vej, fortæller erfaren SAP-boss efter nordisk rundrejse.
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.