Fullrate-stifter afviser investor-ønske om hurtigt salg

Stifterne af bredbåndsselskabet Fullrate afviser investorernes planer om at sælge selskabet i 2009, men anerkender JMI Invest og Seed Capitals ret til at sælge deres andele.

Artikel top billede

To år efter etableringen af bredbånds-udbyderen Fullrate er millionunderskud vendt til plus på bundlinjen, og antallet af kunder runder i denne måned 43.000.

Det får to af mindretalsaktionærerne, JMI Invest og Seed Capital, til at barsle med salgsplaner, som hovedaktionæren ikke bifalder.

"Vi ønsker ikke at sælge virksomheden om et år, men vi har da respekt for, at nogle af investorerne har en produktportefølje, der skal plejes," siger Peter Mægbæk Madsen, markedsdirektør, Fullrate.

Seed Capital ejer 25 procent, JMI Invest ejer 27 procent, mens Fullrate Holding, som igen er ejet af de fem stiftere, ejer 46 procent af selskabets aktier.

I starten af 2009

Både Asger Jensby, der ejer JMI Invest og Lars Andersen, partner i Seed Capital, bekræfter over for Dagbladet Børsen, at de vil sælge deres Fullrate-aktier i begyndelsen af 2009.

"På det tidspunkt har vi formentlig 75.000-100.000 kunder, og ser man på prisen for bredbåndsselskabet Cybercity (der blev solgt til Telenor for 1,4 milliarder kroner, red.) ligger Fullrate nok omkring en værdi på 700 millioner kroner til en milliard kroner," siger Jensby til Børsen.

Den tidsplan er en nyhed for Fullrates stiftere, som ikke har nogen planer om at sælge ud så hurtigt.

"Vi ser snarere en børsnotering som en mulighed på lidt længere sigt. Fullrate er vores hjerteblod, og det er vores plan at føre virksomheden meget længere, end den er i dag," siger Peter Mægbæk Madsen.

FORTSÆTTES: Se de tre fremtids-muligheder, som Peter Mægbæk Madsen ser.

Mægbæk Madsens tre mulige modeller

Peter Mægbæk Madsen ser tre mulige modeller:

1. At øge gælden i virksomheden ved simpelthen at købe JMI og Seed Capital ud.

2. At børsnotere Fullrate, hvilket er den mulighed stifterne er mest stemt for.

3. At hente en ny investor ind i ejerkredsen i stedet for JMI og Seed Capital.

"Der skal ikke være tvivl om, at vi har været glade for at have JMI Invest og Seed Capital som investorer, men vi har også respekt for, at vi måske er for stor en del af deres portefølje, og at de hellere vil have kapitalen bundet i flere mindre investeringer," siger Peter Mægbæk Madsen.

Uanset hvilken af de tre modeller fremtiden lander på, så forventer Fullrates markedsdirektør, at det kan ske i enighed med investorerne og uden nogen form for dramatik.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S