Artikel top billede

Sådan vil krisen ændre it-branchen

Måske er økonomien værre end forventet, og det betyder store forandringer for it-verdenen. Læs eksperternes bud på, hvad der vil ske i de kommende måneder.

Computerworld News Service: Om det er IMF (International Monetary Fund), der kalder situationen for 'the great recession', Warren Buffet, der bemærker, hvordan USA's økonomi er 'røget ud over skrænten' eller Robert Barro, som er professor i økonomi ved Harvard, der mener, at der er 20 procents chance for, at verden synker ned i en depression, så er det fælles standpunkt her i marts, at i 2009 er slaget tabt i forhold til at få økonomien tilbage på fode.

Heller ikke inden for it kan man tillade sig at ignorere, hvad der foregår i resten af verden, og det er derfor sandsynligt, at it-cheferne vil holde godt fast i pengepungen i de kommende måneder. Og det vil uden tvivl give langsigtede efterdønninger.

"Der er et meget mærkeligt miljø for tiden," siger David Williams, som er research vice president hos analysefirmaet Gartner.

"Det vil helt sikkert ændre it-verdenen betydeligt. Nogle forandringer vil være overfladiske, men andre vil stikke meget dybt."

Sparerunder ændrer den måde, it virker på

Verdens økonomiske grundlag har ændret sig. Med så meget økonomisk pres, er det uundgåeligt, at it-virksomhederne må tage op til overvejelse, hvordan de kan optimere det økonomiske udbytte langt hurtigere, end de ville skulle under en økonomisk optur.

Cloud computing, konsolidering og virtualisering var allerede ved at blive varme emner inden krisen, men analytikere er enige om, at det nu vil det komme til at gå rigtig stærkt.

"Der er et helt utroligt fokus i år på effektivitet," fortæller Rick Villars, som er vice president of storage systems hos IDC.

"Det betyder, at virksomhederne vil forsøge at undgå de langsigtede udvidelser og i stedet fokusere på at nedsætte driftsomkostningerne, hvor end de kan."

Cisco Systems er bare et eksempel. Virksomheden planlægger et stort datacenter-tiltag, hvor virtualisering skal være den absolutte nøglekomponent. Hewlett-Parckard fortalte til gengæld i sidste uge, hvordan det planlægger nye produkter og tjenester, der skal hjælpe kunderne med at planlægge krisens ophør.

Forskellige analysefirmaer forudser, hvordan it-virksomhederne vil fokusere deres budget på teknologier, der kan virke besparende - specielt cloud computing, server og storage-konsolidering og virtualisering - i forhold til de langsigtede udgifter.

IDC forudser for eksempel, hvordan der vil være brugt 229 milliarder kroner på cloud computing inden 2012, og at hovedårsagen til dette, er virksomhedernes ønske om at tjene penge.

Gartner forudser til gengæld, at 10 procent af alle servere vil være virtuelle ved udgangen af dette år, mens tallet vil eksplodere i løbet af de kommende år, med hele 60 procent af alle servere i 2013.

David Williams fra Gartner mener, at den besparende trio vil "æde sig ind på datacenter-lederens rolle. Det er urealistisk at sige, at it vil blive smidt på gaden, men jobbet bliver sværere end nogensinde før."

Datacenterlederen vil komme til at spille en mindre rolle

Efter han i 28 år var it-chef hos flere store, kendte hotelkæder, er Jerry Skaare i dag stoppet helt. Det er to år siden nu - i god tid inden Dow Jones styrtdykkede til under 7.000 - men allerede dengang kunne Jerry Skaare se, at mange virksomheder, specielt de små og halvstore, "langsomt men sikkert bevægede sig imod et punkt, hvor de begyndte at se datacentret som en brugsgenstand."

Den tankegang vil i sidste ende få ledelsen til at indse, at de hostede datacentre kan servicere kunderne med så lille en indsats og pris, at it-cheferne kan købe sig til den professionelt styrede service frem for at bruge ressourcer på det selv, fortæller han.

"Det står skrevet i både sol og måne. De små og de mellemstore virksomheder vil snart indse, at det ikke giver mening at styre deres egne datacentre, og derfor er der en del af dem, der vil forsvinde."

Den udvikling vil komme til at tage flere år. Og i mellemtiden tror Jerry Skaare, at den nuværende krise vil medføre, at mange jobs vil blive skåret væk, og at de job heller ikke vil komme tilbage igen.

"Det vil ikke blive sjovt at være en helt almindelig it-medarbejder, der arbejder i et lille datacenter, i løbet af de næste 10 år. "Hvis ikke du er i en lederstilling, så kan du godt begynde at kigge dig om efter et nyt job."

Den virtualisering, som muliggør server og storage-konsolidering, vil erstatte mange af de nuværende server og storage-administrationsopgaver, ligesom den effektivt vil fjerne de mennesker, der i dag beskæftiger sig med tuning-, backup- og reallokeringsopgaver, siger Rick Villars, som er vice president of storage systems hos IDC.

Og hvis cloud computing bliver lige så stort, som IDC forudser, så vil der ikke levnes megen plads til den it-medarbejder, der er i huset og som først og fremmest arbejder med systemstyring, pointerer analytiker hos IDC, Lisa Rowan.

Hvad bliver der så tilbage?

Selv hvis den økonomiske krise blive værre, så vil der gå lang tid, inden datacenter-medarbejderne kan skrives på listen over truede arter. Det er dog stadig en god idé for dem, allerede nu at begynde at tænke over, hvordan de kan kick-starte deres egen lille, personlige kvalifikations-evolution.

Analytikerne er enige om, at det ikke er muligt at sætte fingeren på præcis de magiske evner, som kan gøre datacenter-medarbejderen uundværlig igennem en hel karriere, men IDC's Lisa Rowan foreslår dog, at man kan begynde med at sørge for at lære de nye teknologier at kende - først og fremmest Web 2.0's værktøjer.

Rick Villars mener, at job indenfor fremtidens it vil handle om at "håndtere tilgængelighed og at sørge for, at brugerne har adgang til det, de har brug for og til gengæld ikke kan komme til de ting, som det ikke er meningen, de skal se."

På trods af begrebets vage natur, så drejer Web 2.0 sig om kommunikations- og samarbejdsteknologier, der er i gang med at ændre forventningerne til informationsdeling og tvinge en gentænkning af hvordan og hvor meget information kan og skal styres.

Det nye fokus på brugerne har også mere prosaiske følger: it-medarbejderne vil stadig være ansvarlig for de sidste fem meter ledning, så de vil være nødt til i endnu højere grad at blive opmærksomme på deres brugeres behov, tilføjer David Williams fra Gartner.

Når Jerry Skaare reflekterer over sin karriere, der begyndte I 1981 og som for størstedelens vedkommende blev brugt i datacentre, så ser han en historie, der måske er ved at gentage sig selv:

"For mig ser det ud til, at renæssancemanden er ved at genopstå. Han skal både kunne forholde sig til kunderne, kunne få softwaren til at gøre, som han vil, og han skal kunne tale med lederne fra bestyrelsesgangen," filosoferer han.

"Den slags jobs vil blive ved med at være her i lang tid endnu."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere