Telenors it-chef er helt kold i krisen

CIO i fokus: Telenor Danmarks it-chef, Lars Rude Andersen, oplever ikke, at der skal prioriteres væsentligt anderledes i krisen.

Artikel top billede

Telenors it-organisation arbejder ikke væsentligt anderledes i krisen end under normale omstændigheder, siger Telenors CIO, Lars Rude Andersen.

Finanskrise eller ej. Der er et dagligt arbejde, der skal udføres, og det gælder også for Telenor Danmarks 270 m/k store it-organisation,

"Vi ser selvfølgelig det samme som resten af forretningen, og det er, at et mindre forbrug betyder færre penge. Og det sætter selvfølgelig øget fokus på omkostninger, ligesom der er projekter, som vi må prioritere ud i tid. Så finanskrisen påvirker, men ikke dramatisk," siger Lars Rude Andersen, CIO i Telenor Danmark, der fornylig samlede sine brands, Cybercity og Sonofon, under moderbrandet Telenor.

Han mener ikke at det, der sker i øjeblikket, adskiller sig væsentligt fra det, der ellers foregår i hans it-organisation.

"Det er ikke meget anderledes end den normale prioritering, der pågår hele tiden. Det er bare nummeret hårdere, og det handler typisk om at finde balancen mellem eksterne og interne ressourcer. Det rammer typisk eksterne ressourcer, der koster flere penge her og nu," siger han.

Han er klar over, at det er en kortsigtet respons.

"Det er mere åbent, om det også bliver den langsigtede, hvis krisen bliver ved. På den korte bane er det det nemmeste at gøre noget ved. Vi fokuserer på omkostninger og ting, der direkte påvirker vores markedsmuligheder. Marked, kunder og omkostninger er vigtige. Men det er jo slet ikke nye eller ukendte omstændigheder," siger Lars Rude Andersen.

BI nedprioriteres ikke

Mange it-chefer oplever, at business intelligence bliver ekstra interessant i krisetider.

Den holdning kan Lars Rude Andersen snildt genkende.

Telenor har i længere tid kørt flere business intelligence-projekter, så heller ikke her oplever han den helt store forskel.

"Vi skal forstå, hvordan vores kunder agerer, og det er en relativ kompliceret opgave i den verden, vi befinder os i. Det er ikke blevet vigtigere i den forstand, for vi har hele tiden haft og har mange mennesker, som arbejder med det. BI-opgaverne nedprioriteres ikke," siger han.

Telenor bruger business intelligence fra det SAP-ejede Business Objects og PowerCenter-løsningen fra Informatica.

En anden opgave, der ikke nedprioriteres, er it-organisationens vigtigste overhovedet.

"Driften er det vigtigste, og derfor holder vi en pause med at release projekter i sommerferien. Projektorganisationen, som er en stor del af min organisation, holder igen for at sikre at driften er ukompliceret i perioder med mindre bemandingen. Det er typisk fra starten af juni til engang i august," fortæller Lars Rude Andersen.

Hvad er ferie uden faglighed?

I den periode holder Lars Rude Andersen som regel også selv ferie, men er som sådan tilgængelig for virksomheden, når han ellers er i Danmark.

Det er meget sjældent, han bliver ringet op i sine ferier, siger han.

"Det er en stor organisation, og det bryder ikke sammen, når jeg ikke er her."

Men hvad er en ferie uden faglighed?

"Jeg har som regel fagbøger af mere generel karakter med mig på ferie. Jeg tager ikke af sted på ferie med en agenda, men jeg ender typisk med at komme til at tænke over organisationens målsætninger inden for de næste 18 måneder. Det får man ro til, når man netop ikke beskæftiger sig med hverdagen. Så kommer der den type reflektioner."

På den måde er en ferie er også en mulighed for at arbejde lidt med sit tankesæt i forhold til sit arbejde.

Og alle mulige nye tendenser inden for it-verdnen bliver nok registreret af Telenor-CIO'en, men der er sjældent noget, der får ham til at falde bagover af begejstring.

"Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med de her ting i mange år, og der er en tendens til, at tingene gentager sig selv. Man får en vis immunitet over for hype."

Nyt brand fylder

Brand-skiftet fra Sonofon og Cybercity til Telenor har fyldt en del i it-organisationen.

"Vi har kørt et antal projekter i forbindelse med skiftet til Telenor-brandet. Vi skal kunne tilbyde ting på tværs af de eksisterende brands og produkter, og få de processer til at hænge sammen. Det er stort og kompliceret," siger Lars Rude Andersen.

Han planlægger en række store lanceringer i forbindelse med skiftet. For eksempel skal hele kanalsiden og kundeservicesystemerne skal hænge sammen.

"Det fikser vi ikke lige med det samme. Det tager lidt tid."

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Københavnsområdet

Erhvervsstyrelsen

AI-udvikler til LLM-team i Erhvervsstyrelsen

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car