Telenors it-chef er helt kold i krisen

CIO i fokus: Telenor Danmarks it-chef, Lars Rude Andersen, oplever ikke, at der skal prioriteres væsentligt anderledes i krisen.

Artikel top billede

Telenors it-organisation arbejder ikke væsentligt anderledes i krisen end under normale omstændigheder, siger Telenors CIO, Lars Rude Andersen.

Finanskrise eller ej. Der er et dagligt arbejde, der skal udføres, og det gælder også for Telenor Danmarks 270 m/k store it-organisation,

"Vi ser selvfølgelig det samme som resten af forretningen, og det er, at et mindre forbrug betyder færre penge. Og det sætter selvfølgelig øget fokus på omkostninger, ligesom der er projekter, som vi må prioritere ud i tid. Så finanskrisen påvirker, men ikke dramatisk," siger Lars Rude Andersen, CIO i Telenor Danmark, der fornylig samlede sine brands, Cybercity og Sonofon, under moderbrandet Telenor.

Han mener ikke at det, der sker i øjeblikket, adskiller sig væsentligt fra det, der ellers foregår i hans it-organisation.

"Det er ikke meget anderledes end den normale prioritering, der pågår hele tiden. Det er bare nummeret hårdere, og det handler typisk om at finde balancen mellem eksterne og interne ressourcer. Det rammer typisk eksterne ressourcer, der koster flere penge her og nu," siger han.

Han er klar over, at det er en kortsigtet respons.

"Det er mere åbent, om det også bliver den langsigtede, hvis krisen bliver ved. På den korte bane er det det nemmeste at gøre noget ved. Vi fokuserer på omkostninger og ting, der direkte påvirker vores markedsmuligheder. Marked, kunder og omkostninger er vigtige. Men det er jo slet ikke nye eller ukendte omstændigheder," siger Lars Rude Andersen.

BI nedprioriteres ikke

Mange it-chefer oplever, at business intelligence bliver ekstra interessant i krisetider.

Den holdning kan Lars Rude Andersen snildt genkende.

Telenor har i længere tid kørt flere business intelligence-projekter, så heller ikke her oplever han den helt store forskel.

"Vi skal forstå, hvordan vores kunder agerer, og det er en relativ kompliceret opgave i den verden, vi befinder os i. Det er ikke blevet vigtigere i den forstand, for vi har hele tiden haft og har mange mennesker, som arbejder med det. BI-opgaverne nedprioriteres ikke," siger han.

Telenor bruger business intelligence fra det SAP-ejede Business Objects og PowerCenter-løsningen fra Informatica.

En anden opgave, der ikke nedprioriteres, er it-organisationens vigtigste overhovedet.

"Driften er det vigtigste, og derfor holder vi en pause med at release projekter i sommerferien. Projektorganisationen, som er en stor del af min organisation, holder igen for at sikre at driften er ukompliceret i perioder med mindre bemandingen. Det er typisk fra starten af juni til engang i august," fortæller Lars Rude Andersen.

Hvad er ferie uden faglighed?

I den periode holder Lars Rude Andersen som regel også selv ferie, men er som sådan tilgængelig for virksomheden, når han ellers er i Danmark.

Det er meget sjældent, han bliver ringet op i sine ferier, siger han.

"Det er en stor organisation, og det bryder ikke sammen, når jeg ikke er her."

Men hvad er en ferie uden faglighed?

"Jeg har som regel fagbøger af mere generel karakter med mig på ferie. Jeg tager ikke af sted på ferie med en agenda, men jeg ender typisk med at komme til at tænke over organisationens målsætninger inden for de næste 18 måneder. Det får man ro til, når man netop ikke beskæftiger sig med hverdagen. Så kommer der den type reflektioner."

På den måde er en ferie er også en mulighed for at arbejde lidt med sit tankesæt i forhold til sit arbejde.

Og alle mulige nye tendenser inden for it-verdnen bliver nok registreret af Telenor-CIO'en, men der er sjældent noget, der får ham til at falde bagover af begejstring.

"Jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med de her ting i mange år, og der er en tendens til, at tingene gentager sig selv. Man får en vis immunitet over for hype."

Nyt brand fylder

Brand-skiftet fra Sonofon og Cybercity til Telenor har fyldt en del i it-organisationen.

"Vi har kørt et antal projekter i forbindelse med skiftet til Telenor-brandet. Vi skal kunne tilbyde ting på tværs af de eksisterende brands og produkter, og få de processer til at hænge sammen. Det er stort og kompliceret," siger Lars Rude Andersen.

Han planlægger en række store lanceringer i forbindelse med skiftet. For eksempel skal hele kanalsiden og kundeservicesystemerne skal hænge sammen.

"Det fikser vi ikke lige med det samme. Det tager lidt tid."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil