Artikel top billede

Callcenter-medarbejderne hos YouSee får blandt andet faktabaserede dialogvejledninger til kundebetjening med en ny analyseplatform.

YouSee holder på kunderne med CRM

Tema: En ny CRM-løsning skal hindre, at de over en million kunder i TDC's kabel-tv-selskab YouSee finder en ny tv- og internetleverandør.

Det er afgørende vigtigt for en virksomhed at holde på de kunder, den har. Den læresætning står formentlig på de første sider i de fleste lærebøger om virksomhedsdrift.

Med en ny aftale med SAS Institute forventer TDC's kabel-tv-selskab, YouSee, at kunne komme tættere på virksomhedens cirka 1,1 millioner kunder over hele landet. Udover tv, leverer YouSee også internet og telefoni via kabel.

En analytisk platform skal skabe indsigt i kundernes præferencer, så kabelselskabet kan yde en personlig service, der skal gøre kunderne mere tilfredse og være med til at holde dem inde i folden.

Platformen skal trække viden ud af YouSees store mængder af kundedata og omsætte dem til overblik og dialogværktøjer på YouSee-medarbejdernes skærm.

Flere millioner opkald

"Rådgivning og service bliver et endnu vigtigere konkurrenceparametre på vores marked fremover. Jo bedre beslutningsgrundlag, vi kan stille til rådighed for medarbejderne, når de er i dialog med kunden, jo stærkere står vi som fremtidens leverandør," siger Erik Andersen, salgs- og servicedirektør i YouSee.

Virksomheden har mellem fire og fem millioner besøg om året på dens hjemmeside, og der er flere millioner opkald til virksomhedens callcentre, oplyser Erik Andersen.

"Derudover er der masser af kunder, som møder os i TDC-butikker og i Fona. Derfor har vi behov for en gennemgående analyseplatform, som kan skabe indsigt og give os et beslutningsgrundlag på tværs af alle kanaler."

Bred vifte af systemer

CRM-løsningen trækker data fra en bred vifte af systemer. Dataene opsamles i et centralt data warehouse, hvor de analyseres og systematiseres, hvorefter de overføres til det centrale CRM-system.

Dermed får sælgere og servicefolk et komplet billede af kundens aftale, produkter og tidligere henvendelser. Og der følger anvisninger med om, hvilke løsninger, YouSee-sælgeren med fordel kan foreslå kunden under dialogen.

De nye dialogforslag spiller en vigtig rolle i systemet, fordi de er faktabaserede, og dermed mere pålidelige end sælgerens mavefornemmelser og intuition, mener Erik Andersen.

YouSee forventer at gå i luften med den nye analyse-platform til sommer, og løsningen bliver først rullet ud i et enkelt af virksomhedens kundeservicecentre. Senere integreres platformen med hjemmesiden, de øvrige servicecentre og til sidst med butikkerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere