Artikel top billede

Hvor længe kan det imponerende Wii-salg holde?

Wii-konsollen er blevet solgt i dobbelt så mange eksemplarer som de nærmeste konkurrenter, og selv om salgstallene er faldende, er Wii stadig populær.

Computerworld News Service: Ifølge tal, der blev offentliggjort onsdag, har salget af Nintendos Wii-konsoller nu passeret otte millioner enheder i Japan.

Konsollen blev lanceret i december 2006, og i sidste uge, lidt mindre end to et halvt år efter den kom på hylderne, nåede det totale salgstal altså op på 8.000.540 enheder, fortæller Enterbrain, som er udgiver af Japan mest populære spil-magasin, Famitsu.

Enterbrain får sine data fra kasserne i 3.500 butikker, og spil-industrien anser generelt selskabets data for at være pålidelige.

Det gode salg understreger, hvor godt Wii har gjort det i forhold til de nærmeste konkurrenter, Sonys Playstation 3 og Xbox 360-konsollen.

Playstation 3 har opnået et salg på tre millioner enheder siden lanceringen i Japan, mens Xbox 360-salget netop har passeret en million enheder. Og det betyder, at Nintendo har solgt dobbelt så mange enheder i Japan som konkurrenterne tilsammen.

Men på trods af den førende salgs-position er alt ikke godt i Wii-land.

Controller gør forskellen

Den innovative, bevægelses-sensitive controller fangede opmærksomheden hos mange og ledte konsollen til sin eksplosive start, men i den seneste tid er salget blevet mindre.

I de første ni måneder af det nuværende regnskabsår, perioden april-december 2008, solgte Nintendo i alt 1,9 millioner konsoller i Japan, mens selskabet til sammenligning solgte tre millioner i den samme periode året før.

Satoru Iwata, som er president for Nintendo, fortalte under en briefing i Tokyo tidligere på måneden, at omstændighederne for Wii-konsollen i Japan i dag er så usunde som nogensinde siden lanceringen.

"Det er ikke den position, vi gerne ville være i to år efter lanceringen og oven på et salg på næsten otte millioner konsoller."

Satoru Iwata fortæller, at salget er gået så forrygende takket været enkelte storsælgende titler, som solgte godt ved lanceringen, og som fortsatte med at tiltrække kunder i lang tid efter. Men den strategi virker ikke så godt længere.

Populære spil-titler

Der er ganske rigtigt en håndfuld Wii-titler, der har domineret salget og leveret imponerende tal. 'Wii Sports' er blevet solgt i næsten 3,5 millioner kopier i Japan, og 'Wii Fit' følger næsten trop med 3,3 millioner. Pakken med minispil, 'First Wii', har solgt næsten 2,7 millioner enheder, og 'Mario Kart Wii'-salget er oppe på 2,2 millioner.

Den næste, store titel bliver 'Wii Sports Resorts', der skal lanceres i Japan til juni, og som vil blive leveret med en medfølgende add-on til Wiis controller, som siges at gøre spiloplevelsen endnu mere præcis.

Nintendo sætter sin lid dels til det nye spil og dels til andre, planlagte udgivelser i det næste år, og selskabet håber, at de nye spil kan revitalisere Wii-markedet, fortæller Satoru Iwata.

Det bliver med stor interesse, at analytikerne vil holde øje med, om de nye titler kan lokke Wii-ejerne tilbage til butikkerne, eller om Nintendo står over for endnu større udfordringer.

I januar måtte Nintendo skære en million enheder af selskabets forventede salg på 26,5 millioner enheder, og det var i høj grad på grund af det dårlige, japanske salg.

Nintendo reviderede samtidig sine økonomiske forventninger. Selskabet mindskede sine salgs-forventninger med ni procent til 1,8 billioner yen, mens det barberede en tredjedel af sine forventninger til nettoprofitten, som nu er på 230 milliarder yen.

Ifølge planen skal Nintendo offentliggøre årsregnskab den 7. maj.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere