Hvor længe kan det imponerende Wii-salg holde?

Wii-konsollen er blevet solgt i dobbelt så mange eksemplarer som de nærmeste konkurrenter, og selv om salgstallene er faldende, er Wii stadig populær.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Ifølge tal, der blev offentliggjort onsdag, har salget af Nintendos Wii-konsoller nu passeret otte millioner enheder i Japan.

Konsollen blev lanceret i december 2006, og i sidste uge, lidt mindre end to et halvt år efter den kom på hylderne, nåede det totale salgstal altså op på 8.000.540 enheder, fortæller Enterbrain, som er udgiver af Japan mest populære spil-magasin, Famitsu.

Enterbrain får sine data fra kasserne i 3.500 butikker, og spil-industrien anser generelt selskabets data for at være pålidelige.

Det gode salg understreger, hvor godt Wii har gjort det i forhold til de nærmeste konkurrenter, Sonys Playstation 3 og Xbox 360-konsollen.

Playstation 3 har opnået et salg på tre millioner enheder siden lanceringen i Japan, mens Xbox 360-salget netop har passeret en million enheder. Og det betyder, at Nintendo har solgt dobbelt så mange enheder i Japan som konkurrenterne tilsammen.

Men på trods af den førende salgs-position er alt ikke godt i Wii-land.

Controller gør forskellen

Den innovative, bevægelses-sensitive controller fangede opmærksomheden hos mange og ledte konsollen til sin eksplosive start, men i den seneste tid er salget blevet mindre.

I de første ni måneder af det nuværende regnskabsår, perioden april-december 2008, solgte Nintendo i alt 1,9 millioner konsoller i Japan, mens selskabet til sammenligning solgte tre millioner i den samme periode året før.

Satoru Iwata, som er president for Nintendo, fortalte under en briefing i Tokyo tidligere på måneden, at omstændighederne for Wii-konsollen i Japan i dag er så usunde som nogensinde siden lanceringen.

"Det er ikke den position, vi gerne ville være i to år efter lanceringen og oven på et salg på næsten otte millioner konsoller."

Satoru Iwata fortæller, at salget er gået så forrygende takket været enkelte storsælgende titler, som solgte godt ved lanceringen, og som fortsatte med at tiltrække kunder i lang tid efter. Men den strategi virker ikke så godt længere.

Populære spil-titler

Der er ganske rigtigt en håndfuld Wii-titler, der har domineret salget og leveret imponerende tal. 'Wii Sports' er blevet solgt i næsten 3,5 millioner kopier i Japan, og 'Wii Fit' følger næsten trop med 3,3 millioner. Pakken med minispil, 'First Wii', har solgt næsten 2,7 millioner enheder, og 'Mario Kart Wii'-salget er oppe på 2,2 millioner.

Den næste, store titel bliver 'Wii Sports Resorts', der skal lanceres i Japan til juni, og som vil blive leveret med en medfølgende add-on til Wiis controller, som siges at gøre spiloplevelsen endnu mere præcis.

Nintendo sætter sin lid dels til det nye spil og dels til andre, planlagte udgivelser i det næste år, og selskabet håber, at de nye spil kan revitalisere Wii-markedet, fortæller Satoru Iwata.

Det bliver med stor interesse, at analytikerne vil holde øje med, om de nye titler kan lokke Wii-ejerne tilbage til butikkerne, eller om Nintendo står over for endnu større udfordringer.

I januar måtte Nintendo skære en million enheder af selskabets forventede salg på 26,5 millioner enheder, og det var i høj grad på grund af det dårlige, japanske salg.

Nintendo reviderede samtidig sine økonomiske forventninger. Selskabet mindskede sine salgs-forventninger med ni procent til 1,8 billioner yen, mens det barberede en tredjedel af sine forventninger til nettoprofitten, som nu er på 230 milliarder yen.

Ifølge planen skal Nintendo offentliggøre årsregnskab den 7. maj.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S