Overraskende få bruger web 2.0-værktøjer som sociale netværk i faglige sammenhænge, og endnu færre tager sig tid til at blogge.
"Jeg har arbejdet med dette i 20 år og er overrasket," siger administrerende direktør i Adobe Nordic Johan Salenstedt til Computerworld Norge.
Tallene stammer fra en rapport, som analysehuset Forrester på vegne af Adobe har lavet blandt 3.000 'vidensarbejdere' i store og små selskaber over hele Europa.
Ideen med rapporten er at skabe klarhed over, hvordan det står til med brugen af web 2.0 og de såkaldte 'enterprise 2.0-værktøjer'. Teknologier som er en del af Adobes produktportefølje.
To og fem procent
Ifølge rapporten bruger kun fem procent sociale netværk som LinkedIn, Plaxo og Facebook. To procent blogger, mens kun én procent er aktiv med wikier.
Den svenske Adobe-direktør er meget ude hos virksomheder og arbejder med implementering af lignende værktøjer hos især de selskaber, som kan kaldes spydspidserne i denne sammenhæng.
Men når der ses på alle selskaber, er konklusionen altså, at web 2.0 kun bruges ganske lidt, og det overrasker direktøren.
"Hjemme sidder man med Facebook og Twitter og blogger. Men når man tager på arbejde, er det andre systemer, som dominerer. Man må begynde også at tage disse andre værktøjer i brug på arbejdet," siger Johan Salenstedt til Computerworld Norge.
Telefon og e-post
Også samarbejdsværktøjer, som indgår i det, man kalder enterprise 2.0, bruges beskedent ifølge Forrester-undersøgelsen.
Chat-værktøjer bruges af 15 prosent, 13 procent bruger videokonferencer og kun 10 procent benytter sig af web-konferencer. Endnu færre - ni procent - bruger egne websider til samarbejde, de såkaldte 'team-sites'.
Europæerne holder sig ifølge Forrester til ældre og kendte teknologier. Den gule kommunikations-førertrøje tilhører stadig e-post og den gode gamle telefonsamtale.