Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Hvorfor er netbanken flere dage om at overføre penge?

Har du undret dig over, hvorfor det til tider tager flere dage at overføre penge via din netbank? Langsommeligheden bunder i historiske, juridiske og finansielle årsager.

Over tre millioner netbankunder kan ikke tage fejl - det er nemt og bekvemt at ordne økonomien og betale regninger via netbanken iført pyjamas og sutsko inden for hjemmets fire vægge.

Men selv om webbankerne er nogle af de mest populære it-systemer herhjemme, er det ikke altid, systemerne kører så hurtigt som, kunderne kunne ønske.

Hvis du eksempelvis sidder og sysler med finanserne sent fredag aften, kan regninger og kontooverførsler først blive ekspederet mandag, så beløbsmodtager har pengene tirsdag.

Hvorfor nu det?

Opdelt i to trin

Langsommeligheden i netbankerne skyldes, at de elektroniske pengeoverførsler er opdelt i to trin, der af historiske, juridiske og finansielle årsager hører med til transaktionerne.

Det drejer sig først og fremmest om informationen om pengeoverførslen fra Bank A til Bank B, der dog ikke er den store udfordring.

Derimod går det mere trægt med den faktiske pengeoverførsel, der foregår ved, at pengeinstitutterne tømmer deres systemer for transaktioner, når onlinesystemerne lukker - typisk ved 18-20-tiden - og derefter afstemmer den beløbsmæssige udligning på deres nationalbankkonti.

Når denne handling er gennemført hos alle bankerne, og bankernes nationalbank-konti er afstemte, så vil kunderne kunne forvente at se pengene overført fra egen konto hos Bank A til kontoen hos Bank B dagen efter - såfremt næste dag er en bankdag.

Systemet kræver nemlig, at pengemarkedet er åbent, så bankerne kan skaffe den nødvendige likviditet.

Skal sikre at "gode penge" kommer frem

Derfor bliver regninger betalt i weekenden og kontooverførsler udført efter klokken 20 udskudt til den første bankdag, før de indgår i bankernes balanceregnskab - og rent faktisk kan udbetales til varme-, el-, tv- eller bredbåndsselskabet dagen efter den første bankdag.

"Sådan har netbankerne altid fungeret, og de fleste kunder kan godt se fornuften i, at når man propper et brev i postkassen efter aftenens sidste tømning, så kommer brevet frem en dag senere," forklarer kontorchef Birgitte Mikkelsen fra Finansrådet, der er bankernes og sparekassernes interesseorganisation.

Sikrer mod krakkede banker

Men hvorfor ikke bare lade pengene blive overført med det samme, så kunderne ikke skal vente én til fire dage på at betale regninger?

"Bankerne har med det nuværende system stræbt efter en model, der giver mest gennemsigtighed med kundernes penge og samtidig lever op til god skik ved at sikre, at overførte penge fra Bank A til Bank B rent faktisk er "gode penge," der juridisk tilhører kunden i Bank B, hvis Bank A eksempelvis krakker," fortæller Birgitte Mikkelsen.

"Hvis Bank B tilføjer penge til kundens konti, som endnu ikke er nået frem i forhold til beløbsudligningen i nationalbanken, så kan der opstå tvivl om, hvem pengene tilhører. Det kan hverken kunderne eller bankerne være interesserede i," uddyber hun.

Birgitte Mikkelsen forklarer samtidig, at de fleste bankers netbanksystemer er sat op til at fortælle kunderne, hvis en ønsket transaktionsdato er umulig, fordi tidsfristen, for hvornår man kan lægge ordrer ind i systemet til gennemførelse samme dag, er overskredet.

Kunderne får derimod oftest intet at vide, hvis de vælger "hurtigst mulige overførsel", der er sat op til at ekspedere netkunderne på første bankdag.

"Alle systemer kan godt blive bedre, men det nuværende system er sikkert, solidt og underbygger den finansielle stabilitet," siger Birgitte Mikkelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere