Fremover tilbyder SAS Institute, der leverer software og konsulentydelser inden for business analytics, at overtage kundernes applikationer og køre dem som en SaaS-løsning.
"Kunder til vores nye tilbud skal ikke tænke på at installere software og købe maskiner. Vi har en færdig opsætning, som kører via en internetforbindelse og tilbyder i første omgang løsninger inden for indkøb, marketing, økonomiløsninger og generelle analyseværktøjer," fortæller Bent Sørensen.
Han skiftede i april sidste år stilling fra konsulentdirektør i SAS Institute til administrerende direktør for SAS Institute, men blev først officielt udnævnt i marts i år.
En realitet i Pharma
SAS har store forventninger til det nye SaaS-tilbud, som allerede er en realitet inden for Pharma, hvor produktet hedder SAS Drug Development.
"Indtil videre håndteres driften fra et driftscenter i North Carolina, som er ved at blive udbygget. Senere kommer også et driftscenter i Europa, muligvis i Norden," siger Bent Sørensen, som har været ansat hos SAS Institute siden 1989 og medlem af direktionen siden 1997.
SAS' SaaS-tilbud har kørt i alt i fem år, og selskabet regner med at få de første danske kunder på plads i år.
"Faktisk har vi allerede kunder herhjemme på SAS Drug Development, og det har vi haft i et par år," siger Bent Sørensen.
Ny ledelse på plads
SaaS er ikke det eneste nye i SAS Institute Danmark. Siden Bent Sørensen overtog posten som øverste chef for SAS Danmark, er der eksempelvis blevet rokeret lidt rundt på ledelseslaget i virksomheden.
HR-direktør Lise Krogh gik på selvvalgt pension ved årsskiftet, Jim Nielsen er stadig ansvarlig for forretningsudvikling, Keld Zornig er salgsdirektør og ansvarlig for kunderelationer, Jens Ulfkjær er Bent Sørensens afløser og altså konsulentdirektør. Endelig sidder også marketingdirektør, Lars Sander Matjeka, i den daglige ledelse.
De fem ledere mødes ugentligt, og som noget nyt mødes hele forretningen hver 14. dag.
"Det vil sige, at alle afdelinger er repræsenteret, hvilket giver os mulighed for at fokusere på, at de interne processer understøtter vores kundeaktivitet," siger marketingdirektør Lars Sander Matjeka.
Grænserne flyder ud
Revolutioner har der ikke været nogen af siden Bent Sørensen overtog ansvaret sidste år. De største ændringer er, at SAS i højere grad i dag, er blevet en mere global virksomhed. Landegrænserne er ikke så markante længere, og der arbejdes mere på tværs af landene.
"Det kræver kunderne i dag. Se for eksempel finanssektoren, hvor kunderne bliver behandlet som regionale kunder, de har en regional account manager, som understøttes fra de andre lande, og som også støttes fra salg- og tekniksiden," forklarer Lars Sander Matjeka.
Derudover er SAS vokset fra at være leverandør af værktøjer til at være leverandør af funktionsløsninger dedikeret for eksempel marketing, salg og produktion.
"Den slags løsninger går på tværs af brancher, og sidste skud på stammen er vores vertikale løsninger til bank, forsikring og telco," siger Bent Sørensen, der bor i gåafstand fra SAS Institute i Købmagergade i det indre København.
Vokser op ad bakke
Selv om alt for tiden foregår op ad bakke, så voksede SAS Institue sidste år og regner med at vokse igen i år.
"Kunderne ser nøje på deres ressourcer, men så skal vi underbygge med en business case, der overbeviser dem om, at de skal investere. Derfor er det vigtigt at have mange branchefolk til de vertikale løsninger. Aktuarer, bankfolk et cetera er alle nødvendige for at have dialogen med kunderne," siger Bent Sørensen.
Antallet af medarbejdere er i øjeblikket 297 i SAS Institute Danmark, og relativt set har det danske SAS-selskab den største markedsandel af samtlige 114 datterselskaber verden over.