Artikel top billede

Google vil trykke speederen i bund på internettet

Google sparker gang i en ny kampagne om hastighederne på internettet. Nye web-teknologier som HTML 5 skal hjælpe med en modernisering af nettet.

Computerworld News Service: Google har et nyt kampråb: "Lad os gøre internettet hurtigere".

I en kampagne, der blev skudt i gang tirsdag eftermiddag, understreger virksomheden, at det vil kræve en kollektiv indsats at forbedre nettets ydeevne på områder som for eksempel protokoller.

Googles plan kan blive hjulpet på vej af protokoller som HTML 5.

"Vi glæder os til at diskutere det, vi har lært om internettets ydeevne sammen med brugerne," skriver Urs Hoelzle, som er senior vice president of operations, og Bill Coughran, som er senior vice president of engineering, i et blogindlæg.

"Men hvis vi skal øge applikationernes hastighed og gøre det lige så hurtigt at surfe på nettet som at bladre i en avis, så bliver vi nødt til at arbejde sammen som et fællesskab, så vi kan tackle de store udfordringer, der sløver nettet og forhindrer det i at nå sit fulde potentiale."

Hastigheden er afgørende

Som en del af kampagnen har Google oprettet en hjemmeside, hvor web-udviklere kan finde tutorials, tip og værktøjer.

"Jeg tror på, at hastigheden virkelig gør en forskel," siger Googles vice president of engineering Vic Gundotra i den video, der blev offentliggjort i forbindelse med lanceringen af kampagnen.

"Og jeg tror også på, at brugerne kan fornemme selv meget små forandringer i forsinkelse og hastighed."

Internettet kan blive meget hurtigere, end det er i dag, tilføjede han. Der burde ikke være nogen forsinkelse, heller ikke selv om man gerne vil se videoer i high-definition, uploade billeder eller køre komplekse Java-applikationer, mener han.

Brug for bedre protokoller

Google mener selv, at virksomheden må arbejde sammen med andre om at udvikle internettet. Det betyder, at Google vil samarbejde med udviklere, ISP'er og standardiseringsorganer, ligesom det kan betyde, at der skal arbejdes på at udvikle forbedringer eller alternativer til TCP/IP og http.

Et område, der tiltrækker et særligt fokus, er opdateringen af protokollerne.

"Mange af de protokoller, der kører internettet, blev udviklet, dengang bredbånd og rige, interaktive applikationer stadig var våde bag ørene. Netværk er blevet langt hurtigere de sidste 20 år og ved at samarbejde om at opdatere protokoller som for eksempel HTML og TCP/IP, kan vi skabe en meget bedre net-oplevelse for alle," siger Google.

Google henviser selv til den kollektive udvikling af HTML 5 protokollen og fremhæver AppCache for udviklingen af tunge JavaScript-applikationer, der kører med det samme.

Google nupper de bedste udviklere

Browser-udviklere og net-fællesskaber skal holde øje med forbedringerne i JavaScripts ydeevne, siger Google.

Nye værktøjer som Yahoo YSlow og Google Page Speed er nødvendige for at udviklerne kan bygge hurtigere og mere interaktive applikationer, mener Google.

Virksomheden håber desuden, at industrien kan gøre noget ved problemet med den manglende udbredelse af bredbånd.

Det arbejde, Google lægger ind i den nye kampagne, er "helt sikkert det hele værd," siger Michael Cote, som er analytiker hos RedMonk.

"Det er godt i kampen mod virksomheder som Microsoft og Adobe, der jo gerne vil tiltrække de samme mennesker med deres RIA (rich internet applications) og HTML/AJAX-platforme.

Google har så mange penge til reklamer, at de har råd til at køre kampagner, der ikke giver et umiddelbart økonomisk udbytte. Og det vil i sidste ende lokke de dygtigste udviklere ind i Google-folden, tilføjer han.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere