Artikel top billede

Den danske spilbranches vanskeligheder har ikke påvirket de unge spiludvikleres gåpåmod. De strømmer i stor stil på spil-sommerlejr i Aalborg. Foto: UNF (Foto: unknown)

Spil-sommerlejr tiltrækker unge trods branche-krise

Selvom den danske spilbranche halter, er der enorm interesse for en sommerlejr for spiludviklere. Det viser, at spiludvikling ikke længere kun er for nørder, mener arrangøren, der fortsat tror på branchen.

Det har været et hårdt år for den danske spilbranche.

Et af de største firmaer, Deadline Games, gik konkurs. Eksperter dømte branchen ude. Og nu er store dele af branchen afhængig af offentlige midler.

Alligevel har der været massiv interesse for en sommerlejr for unge spiludviklere i Aalborg.

Faktisk har arrangøren, Ungdommens Naturvidenskabelige Forening, måtte smække døren i for næsen af 77 håbefulde deltagere. 149 havde nemlig tilmeldt sig, men pladsen rakte kun til 72 på trods af en udvidelse i forhold til sidste år.

Ikke længere for nørder

Den massive tilstrømning glæder da også arrangøren.

"Det er superfedt at se, at der er så mange, der vil bruge deres sommer på at lære at lave spil. Vi er selvfølgelig kede af, at vi ikke kan optage alle, selvom vi har udvidet kapaciteten," siger Emil Kjæhr, en af de studerende, der står bag sommerlejren.

Han mener, at populariteten skyldes, at spiludvikling ikke længere kun er for nørder. Det er blevet en mainstream-aktivitet, forklarer han.

"Der er sket et skifte i, at det ikke længere er vildt nørdet at lave spil. Folk anerkender, at det er en kreativ proces med teamwork. Tidligere var det måske noget med at sidde nede i en kælder og programmere, men i dag er det gået op for folk, at der både er uddannelser og sommerlejre som vores," siger Emil Kjæhr.

Såret dansk spilbranche afskrækker ikke

Selvom det altså er en hårdt presset dansk spilbranche, de unge i øjeblikket har udsigter til, skræmmer sporene ikke. Emil Kjæhr mener stadig, branchen har en fremtid i Danmark.

"Vi tror stadig på den danske spilbranche og på, at den kan levere. De store produktioner har større sandsynlighed for at fejle, men mange små spilfirmaer og indie-spil klarer sig okay," siger han.

Han afviser dermed, at sommerlejren er med til at give de unge et urealistisk billede af de fremtidige karrieremuligheder i branchen.

"Vi stikker dem ikke blår i øjnene overhovedet. Det er selvfølgelig trist med Deadline Games, men når økonomien vender, så tror jeg helt klart, der vil være jobs. Også i de store spilfirmaer," siger Emil Kjæhr.

Han mener derimod, at den massive interesse fra de unge giver fornyet håb for branchen.

"De danske unge tror på den danske spilbranche. Nogle vil rejse til udlandet for at arbejde, men jeg går ud fra, at langt størstedelen vil blive i Danmark. De føler sig nok inspireret af de spil, som Deadline Games nåede at lave og Hitman-spillene. Danskerne kan altså godt være med," siger Emil Kjæhr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere