Apple topper undersøgelse af kundetilfredshed

Selvom producenterne af Windows-pc'er går frem i tilfredsheds-undersøgelse, idet salget af netbooks uden Vista boomer, ligger Apple fortsat øverst på listen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Apple giver igen konkurrerende producenter af Windows-pc'er tørt på i en større undersøgelse af kundetilfredshed, selvom virksomheden i år fører med en mindre margin end sidste år, bemærker undersøgelsens leder.

David VanAmburg, som er managing director for American Customer Satisfaction Index (ACSI), der bliver gennemført hvert kvartal af University of Michigan, mener, at en af årsagerne er fremkomsten af billige netbooks, der kører Windows XP frem for Vista.

"Vista havde meget at gøre med de dårlige tal for Windows-pc'er sidste år," siger VanAmburg. "Det har en tydelig virkning, at mange af de populære computere i år ikke kører Vista."

Apples kundetilfredshedsresultat på 84 point, hvilket er fald fra rekorden på 85 i 2008, er ni point højere end virksomhedens nærmeste konkurrent, Dell, og 10 point højere end Hewlett-Packard og Gateway, som blev opkøbt af Acer i 2007. Sidste år lå Apple 13 point foran HP og 12 point foran Gateway.

Apples resultat på 84 point er det andet højeste i pc-kategorien, siden ACSI startede i 1996.

"Standard-fejlmarginen for en spørgeundersøgelse som denne er plus/minus tre point," forklarer VanAmburg, "så Apples fald på et enkelt point kan blot være udtryk for lidt 'støj' i resultater."

Sidste gang, Apple blev overgået i ACSI-undersøgelsen, var i 2003, da Dell vandt med et enkelt point. Det følgende år byttede de to virksomheder plads, idet Apple førte over Dell med to point.

"Apples forspring over producenterne af Windows-pc'er er mindsket en smule, men det er stadig langt større, end det var for fire år siden," påpeger VanAmburg. "Apples føring over de sidste fem år har været stor."

Haler ind på Apple

Stort set alle Apples konkurrenter har forbedret deres kundetilfredshedsresultater i år. HP's Compaq-varemærke er hoppet fire point frem fra 70 point sidste år til 74 point i år, mens Gateway/Acer er klatret to point fra 72 til 74.

"Alle andre" - som ifølge VanAmburg samler leverandører som Toshiba og Lenovo - er ligeledes steget fra 72 til 74 point. Kun Dell er forblevet statisk på 75 point.

VanAmburg forklarer den skrumpende afstand op til Apple med salgsboomet af lavpris Windows-bærbare, særligt netbooks, som har givet øget kundetilfredshed fordi forbrugerne føler, de får mere for pengene.

Men ligesom sidste år spiller styresystemerne en rolle. "I 2007-2008 så vi et dyk for de fleste Windows-baserede maskiner," fortæller VanAmburg.

"HP faldt med tre point på blot et år. Windows Vista forårsagede ravage med kundetilfredsheden," tilføjer han i en gentagelse af, hvad ACSI's chef sagde sidste år.

Den stigende popularitet af netbooks, som typisk kører Windows XP, har været en faktor, fastslår han.

Microsoft efterligner Apple

Microsoft har skubbet på for at få Windows XP ind på netbooks, fordi Vista er for tung til brug på maskinerne med mindre hukommelse og langsommere processorer.

Microsoft har også solgt XP til computerproducenterne betydeligt billigere end Vista, hvilket har udgjort et nøgleelement i virksomhedens strategi til at skubbe Linux ud af netbook-markedet og er en af årsagerne til, at Windows-divisionens omsætning har været lav de sidste tre kvartaler.

En del af Apples succes kan tilskrives virksomhedens kæde af detailbutikker, som tilbyder Mac-ejere gratis support og fejlfinding, mener VanAmburg.

Microsoft åbner mindst et par stykker af egne detailbutikker senere i år i Californien og Arizona og vil således muligvis være i stand til at gøre Apple kunststykket efter.

"Hvis Microsoft får succes med sin detailplan, kan vi komme til at opleve noget bevægelse i kundetilfredshedsresultaterne," konkluderer han.

Apple trodser krisen

Selv ikke den usikre økonomi, som nogle ellers troede, ville trimme Apples salgsresultater, har haft nogen påvirkning af virksomhedens kundetilfredshedsresultater, fremhæver VanAmburg.

"Vi måler værdi, det vil sige, hvordan pris relaterer til kvalitet," forklarer han. "Folk betaler mere for Apples computere, men de opfatter kvaliteten af produktet som 'tilstrækkeligt bedre'."

Faktisk har Apple øget sit salgsoverskud fra år til år hurtigere end branchegennemsnittet eller i det mindste oplevet langsommere fald end gennemsnittet under recessionen. I årets andet kvartal solgte Apple for eksempel fire procent flere Macs end i samme kvartal året før.

ACSI måler også kundetilfredshed blandt forbrugere af de førende søgemaskiner, hvor Google fastholder sin dominans over både Yahoo og Microsoft. Google har igen i år fået et resultat på 86 point og ligger foran Yahoo med ni point og foran Microsoft med 11 point.

Undersøgelsens resultater med kommentarer kan findes på organisationens website.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job