Apple topper undersøgelse af kundetilfredshed

Selvom producenterne af Windows-pc'er går frem i tilfredsheds-undersøgelse, idet salget af netbooks uden Vista boomer, ligger Apple fortsat øverst på listen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Apple giver igen konkurrerende producenter af Windows-pc'er tørt på i en større undersøgelse af kundetilfredshed, selvom virksomheden i år fører med en mindre margin end sidste år, bemærker undersøgelsens leder.

David VanAmburg, som er managing director for American Customer Satisfaction Index (ACSI), der bliver gennemført hvert kvartal af University of Michigan, mener, at en af årsagerne er fremkomsten af billige netbooks, der kører Windows XP frem for Vista.

"Vista havde meget at gøre med de dårlige tal for Windows-pc'er sidste år," siger VanAmburg. "Det har en tydelig virkning, at mange af de populære computere i år ikke kører Vista."

Apples kundetilfredshedsresultat på 84 point, hvilket er fald fra rekorden på 85 i 2008, er ni point højere end virksomhedens nærmeste konkurrent, Dell, og 10 point højere end Hewlett-Packard og Gateway, som blev opkøbt af Acer i 2007. Sidste år lå Apple 13 point foran HP og 12 point foran Gateway.

Apples resultat på 84 point er det andet højeste i pc-kategorien, siden ACSI startede i 1996.

"Standard-fejlmarginen for en spørgeundersøgelse som denne er plus/minus tre point," forklarer VanAmburg, "så Apples fald på et enkelt point kan blot være udtryk for lidt 'støj' i resultater."

Sidste gang, Apple blev overgået i ACSI-undersøgelsen, var i 2003, da Dell vandt med et enkelt point. Det følgende år byttede de to virksomheder plads, idet Apple førte over Dell med to point.

"Apples forspring over producenterne af Windows-pc'er er mindsket en smule, men det er stadig langt større, end det var for fire år siden," påpeger VanAmburg. "Apples føring over de sidste fem år har været stor."

Haler ind på Apple

Stort set alle Apples konkurrenter har forbedret deres kundetilfredshedsresultater i år. HP's Compaq-varemærke er hoppet fire point frem fra 70 point sidste år til 74 point i år, mens Gateway/Acer er klatret to point fra 72 til 74.

"Alle andre" - som ifølge VanAmburg samler leverandører som Toshiba og Lenovo - er ligeledes steget fra 72 til 74 point. Kun Dell er forblevet statisk på 75 point.

VanAmburg forklarer den skrumpende afstand op til Apple med salgsboomet af lavpris Windows-bærbare, særligt netbooks, som har givet øget kundetilfredshed fordi forbrugerne føler, de får mere for pengene.

Men ligesom sidste år spiller styresystemerne en rolle. "I 2007-2008 så vi et dyk for de fleste Windows-baserede maskiner," fortæller VanAmburg.

"HP faldt med tre point på blot et år. Windows Vista forårsagede ravage med kundetilfredsheden," tilføjer han i en gentagelse af, hvad ACSI's chef sagde sidste år.

Den stigende popularitet af netbooks, som typisk kører Windows XP, har været en faktor, fastslår han.

Microsoft efterligner Apple

Microsoft har skubbet på for at få Windows XP ind på netbooks, fordi Vista er for tung til brug på maskinerne med mindre hukommelse og langsommere processorer.

Microsoft har også solgt XP til computerproducenterne betydeligt billigere end Vista, hvilket har udgjort et nøgleelement i virksomhedens strategi til at skubbe Linux ud af netbook-markedet og er en af årsagerne til, at Windows-divisionens omsætning har været lav de sidste tre kvartaler.

En del af Apples succes kan tilskrives virksomhedens kæde af detailbutikker, som tilbyder Mac-ejere gratis support og fejlfinding, mener VanAmburg.

Microsoft åbner mindst et par stykker af egne detailbutikker senere i år i Californien og Arizona og vil således muligvis være i stand til at gøre Apple kunststykket efter.

"Hvis Microsoft får succes med sin detailplan, kan vi komme til at opleve noget bevægelse i kundetilfredshedsresultaterne," konkluderer han.

Apple trodser krisen

Selv ikke den usikre økonomi, som nogle ellers troede, ville trimme Apples salgsresultater, har haft nogen påvirkning af virksomhedens kundetilfredshedsresultater, fremhæver VanAmburg.

"Vi måler værdi, det vil sige, hvordan pris relaterer til kvalitet," forklarer han. "Folk betaler mere for Apples computere, men de opfatter kvaliteten af produktet som 'tilstrækkeligt bedre'."

Faktisk har Apple øget sit salgsoverskud fra år til år hurtigere end branchegennemsnittet eller i det mindste oplevet langsommere fald end gennemsnittet under recessionen. I årets andet kvartal solgte Apple for eksempel fire procent flere Macs end i samme kvartal året før.

ACSI måler også kundetilfredshed blandt forbrugere af de førende søgemaskiner, hvor Google fastholder sin dominans over både Yahoo og Microsoft. Google har igen i år fået et resultat på 86 point og ligger foran Yahoo med ni point og foran Microsoft med 11 point.

Undersøgelsens resultater med kommentarer kan findes på organisationens website.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Djurslands Bank

    IT-supporter til Djurslands Bank

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS