Format-krig raser - hvordan vil du læse dine bøger?

ComputerViews: Nogle af verdens største internet-selskaber har kastet sig ud i en bitter positionskrig om et spirende net-marked, der kan blive en fuldfed guldkalv i de kommende år.

Artikel top billede

ComputerViews: Viden er verdens måske hårdeste valuta, og nogle af verdens mest magtfulde internet-selskaber har kastet sig ud i en åben krig om et spirende videns-marked, som de vurderer kan blive en fuldfed og glinsende guldkalv i de kommende år: Ebogs-markedet.

Der bliver kæmpet på flere fronter. Det overordnede mål er at blive den foretrukne leverandør, når markedet for alvor lægger fra land, og dermed sikre sig det, der hedder "first movers advantage" - altså i bedste fald at blive synonym med den pågældende teknologi-type.

Ingen er tvivl om, at der venter guld og grønne skove til det selskab, der får sat sig på flæsket og kommer ud som vinder af den positions-krig, der raser for tiden.

Slaget står på to tæt forbundne fronter, nemlig formatet og indholdet.

I den tilstundende kamp har to fronter manifesteret sig: På den ene side står Google og udfordreren Sony og deres åbne standard. På den anden side står Amazon med sin enorme popularitet. Og sin lukkede standard.

Formatet: Åbent format mod lukket format
Som hoved-våben i kampen om at komme bedst afsted, når ebogs-markedet letter, står det software-format, der anvendes.

Faktisk er det netop formatet, der for alvor adskiller parterne, og begge fronter satser på, at netop deres model bliver det, som masse-markedet foretrækker.

På det amerikanske marked har Amazon i det seneste års tid oplevet et regulært gennembrud med ebogslæseren Kindle, der i det seneste års tid har bevist, at markedet for brugervenlige ebøger er der - og at det ikke kun er de såkaldte 'early adopters' - altså det teknologi-begejstrede mindretal - der er interesseret.

Nu svarer Sony igen med lanceringen af ebogs-læseren "Reader Daily Edition," der på det amerikanske marked bliver omkring 100 dollar dyrere end Kindle, men til gengæld har en syv tommer skærm mod Kindles seks tommer.

Sonys e-bogslæser understøtter den åbne, XML-baserede, gratis digitale bog-standard, ePub, hvilket Kindle ikke umiddelbart gør.

Her har Amazon istedet satset på sin egen proprietære software, der gør, at materialet er låst til en bestem enhed, skal anskaffes via Amazon og ikke uden videre kan deles andre.

Meget brugervenlig

Til gengæld er Kindle-softwaren meget brugervenlig og fungerer uden dikkedarer.

Kindle er simpelthen lækker at bruge, lyder meldingerne fra USA, hvor Kindle i siden lanceringen i november 2007 har været nærmest enerådende på marked.

Men nu skal piben altså have en anden lyd, mener Sony og Google. Sidstnævnte er en vigtig brik i spillet, fordi Google entydigt har valgt side til fordel for ePup-formatet og altså imod Amazon.

Det sikrer Sony adgang til millioner af bog-titler, som ikke er tilgængelige via Amazon og Kindle.

Google har nemlig ikke mindst indgået en meget stor aftale med en stribe amerikanske forlag og biblioteker, hvis indskannede værker man nu kan få adgang til via Sonys Reader Daily Edition.

I alt er der tale om flere millioner bøger.

Til gengæld er mange af dem gamle og grå og ikke just blandt hit-magerne.

Hertil kommer, at alle kan sælge eller distribuere e-bøger ved hjælp af ePub. Og altså ikke kun Sony, der i sagens natur er mere interesseret i at sælge e-læsere end bøger.

Amazon - derimod - er mere interesseret i at sælge bøger, og derfor er hele ideen med Kindle ikke at sælge Kindle, men via Kindle at sælge mange bøger.

Selskabet har ganske vist for tiden kun omkring 300.000 titler i sit digitale bog-katalog. Til gengæld er mange af dem nye. Og der er mange bestsellere og regulære publikums-magneter.

Samtidig er Kindle koblet tæt sammen med verdens største og mest populære online bog-handel, som i forvejen har uhyre mange kunder, der er trygge ved Amazon og net-butikkens produkter.

Google ødelægger markedet

Hos Amazon har Google-trækket, der altså ligger lige til højrefoden for Sony, alligevel vakt bekymring, og selskabet har sammen med selskaber som Microsoft, Yahoo, The Internet Archive og adskillige andre opponenter til Google-aftalen derfor slået kræfterne sammen i Open Book Alliance, hvis eneste formål er at udfordre Google-aftalen.

På sitet bedyrer Google-konkurrenterne, at aftalen mellem Google og de amerikanske forlag og biblioteker "truer med at monopolisere prisfastsættelsen samt distributionen og adgangen til den største digitale bog-database i verden."

Det åbne spørgsmål

Det åbne spørgsmål er selvfølgelig, hvilken vej, markedsvindene vil blæse i denne tid, hvor ebogs-markedet tager form, og fårene bliver skilt fra bukkene.

Det er helt indlysende, at Amazon uden problemer kan holde fast i sit proprietære format, så længe selskabet er markedsledende på samme måde, som Apple kunne lukke næven tæt om iTunes-butikken, mens e-musik markedet tog form, og Apple var absolut markedsledende.

På musik-området måtte Apple hen ad vejen kapitulere til de åbne standarder og fjerne kopibeskyttelsen.

Sker det på ebog-markedet, kan fremtidens standard meget vel hedde ePub. Indtil videre er det op til Amazon at tage beslutningen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S