Amerikanere sig nej til målrettede reklamer

I modstrid med, hvad annoncørerne selv påstår, så gider amerikanske internetbrugere ikke modtage reklamer, der er særligt målrettede deres interesser.

Artikel top billede

Computerworld News Service: At amerikanerne ikke gider modtage målrettede reklamer, er resultatet af en fælles undersøgelse fra to universiteter.

66 procent af de adspurgte vil ikke have de skræddersyede og målrettede online-reklamer, fortæller undersøgelsen fra Berkeley Center for Law and Technology ved University of California Berkeley School of Law og the Annenberg School for Communication ved University of Pennsylvania.

Da de blev spurgt, om leverandørerne af online-reklamer skal levere målrettede reklamer med udgangspunkt i kundernes opførsel på internettet, svarede 86 procent af de 1000 adspurgte personer nej.

"Mens privacy-forkæmpere har angrebet målrettede og adfærds-baserede reklamer for at overvåge og sætte folk i kasser på måder, de hverken kender til eller forstår, har annoncørerne forsvaret sig ved at sige, at de i virkeligheden bare giver amerikanerne det, de gerne vil have: reklamer og andet indhold, der er så relevant for deres liv som muligt," fortæller undersøgelsen.

"Men de fleste amerikanerne står på privacy-forkæmpernes side."

Jon Leibowitz, som er formand for den amerikanske handelskommission, kalder den nye undersøgelse "meningsfuld" og foreslår, at den kan give anledning til, at lovgiverne fokuserer mere på nye privacy-love. Rapporten burde måske også få annoncørerne til at genoverveje deres taktik, foreslår han.

"Den viser, at forbrugerne først og fremmest er interesserede i at beskytte deres privatliv," siger han. "De er meget bekymrede for, om deres personlige informationer kan blive udnyttet på måder, de ikke kender til."

35 procent af respondenterne mener, at ledelsen i virksomheder, der udnytter andre folks personlige oplysninger, skal straffes med fængsel, og 18 procent mener, at virksomhederne decideret skal lukkes.

Resultaterne af undersøgelsen er tilsyneladende i konflikt med dem, som kom frem i en anden undersøgelse fra marts måned, der blev lavet på foranledning af virksomheden TRUSTe, som er leverandør af forskellige privacy-tjenester til internettet.

"Statistikker er sjove"

TRUSTe-undersøgelsen fandt frem til, at to ud af tre kunder allerede var bevidste om, at deres browser-informationer kan blive indsamlede og brugt af tredjeparter med henblik på reklamevirksomhed. Derudover fandt undersøgelsen, at 51 procent af de udspurgte var utrygge ved tanken om adfærdsbaserede reklamer, hvilket skal sammenlignes med 57 procent i 2008.

"Statistikker er sjove," siger Mike Zaneis, som er vice president for public policy ved Interactive Advertising Bureau (IAB), som er en handelsgruppe for online-annoncører.

"TRUSTe spurgte også mere end 1.000 forbrugere, men fokuserede først og fremmest på online-brugerne, som er netop den gruppe, der kunne have forbehold i forhold til privacy-spørgsmålet ved adfærdsbaseret online-marketing. TRUSTe's resultaterne var bemærkelsesværdigt anderledes."

Klamhedsfaktoren ved at blive overvåget

Forbrugerne "elsker" det internet-indhold og de tjenester, som online-reklamer betaler for, tilføjer Mike Zaneis i en e-mail. "Det er også ret klart, at forbrugerne har afvist 'spredehagls-taktikken', som spam-meddelelser udgør, og foretrækker at modtage marketingsmeddelelser, som er relevante for netop deres ønsker og behov," siger han.

"Denne relevans, eliminationen af 'marketingsstøj' fra folks dagligdag, er hvad interaktivt marketing kan tilbyde både forbrugere og virksomheder."

Det faktum, at TRUSTe's undersøgelse blev lavet på internettet, fordrejer resultaterne, indvender Jospeh Turow, som er professor i kommunikation ved University of Pennsylvania og medforfatter til den nye undersøgelse. Berkeley/University of Pennsylvanias telefoninterviews afspejler den generelle stemning omkring adfærdsbaserede reklamer i hele USA, og ikke kun hos internet-brugerne, siger han.

IAB og andre marketings-grupper udgav i juli nye retningslinjer for online privacy. Online reklame-netværk bør "opretholde tilstrækkelige fysiske, elektroniske og administrative sikkerhedsforanstaltninger" til beskyttelse af indsamlet data, og de bør desuden ikke beholde data "længere tid end nødvendigt for at opfylde et legitimt forretningsbehov, eller som det er krævet af loven," siger principperne.

"Denne selv-regulering … vil sikre, at forbrugerne har umiddelbar adgang til informationer om adfærdsbaserede og målrettede reklamer, og at de altid har muligheden for at vælge, at de ikke fremover vil have, at denne information skal bruges til at levere målrettede reklamer til dem," siger Mike Zaneis.

Kongressen vil have forbruger-lov

Rick Boucher, som er demokratisk medlem af repræsentanternes hus og formand for kongressens udvalg for kommunikation, teknologi og internettet, fortæller, at han planlægger at introducere lovgivning i år, der vil kræve, at forbrugerne skal give tilladelse, inden virksomheder må indsamle personlig data om dem.

Adskillige lovgivere og privacy-forkæmpere har for nyligt givet udtryk for bekymring for, om online marketings-netværk indsamler for mange informationer om net-brugerne, uden at informere dem tilstrækkeligt.

En privacy-lov er værd at overveje, siger Jospeh Turow.

"Historisk set fejler selv-regulering som oftest, selv om der selvfølgelig er enkelte succes-historier," siger han.

Den nye undersøgelse går ikke i detaljer med, hvorfor amerikanerne er negative over for målrettede reklamer, men Joseph Turow foreslår, at en af grundene kan være, at mange mennesker ikke forstår, hvordan de målrettede reklamer virker, og at de er bekymrede for, at de måske i mange tilfælde ikke vil kunne ændre på deres indstillinger.

"Der er ikke ét enkelt svar," siger han. "Jeg tror, det til dels har at gøre med det, nogen kalder 'klamheds-faktoren' ved at blive overvåget."

Desuden er nogle mennesker tilsyneladende bekymrede for, om de vil blive behandlet forskelligt fra andre på grund af online-overvågningen, tilføjer Joseph Turow. Undersøgelsen viste, at 49 procent af respondenterne ikke var interesserede i rabatter, og at 57 procent ikke ville have nyheder, der er målrettet deres interesser.

"Måske tænker de, at annoncørerne ikke vil give dem de samme priser eller samme reklamer som andre mennesker. Jeg tror, det har at gøre med, at nogle føler, de kan gå glip af forskellige muligheder på grundlag af, hvad annoncørerne nu tror om dem," tilføjer han.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S