Ubuntu-succes betyder færre installations-cd'er

Folkene bag Linux-distributionen Ubuntu vil skære ned på antallet af de installations-cd'er, der uddeles gratis. Brugere uden netadgang skal have førsteret, lyder det.

Artikel top billede

At tage kampen op med Windows 7, Windows Server 2008 og Microsofts kæmpe marketingapparat, kan lyde som en ubarmhjertig opgave.

Det er dog de odds, som Ubuntu i øjeblikket står overfor.

I disse timer lægger udviklerne nemlig sidste hånd på den 11. udgave med navnet Karmic Koala, som sendes på gaden torsdag 29. oktober.

Trods den gigantiske modstander er der succes at spore hos frikodefolket. Succesen udmønter sig lidt paradoksalt i, at firmaet bag Ubuntu, Canonical, er blevet nødt til at drosle ned for antallet af de gratis cd-skiver, som styresystemet udsendes på.

Canonical har således proklameret, at firmaet vil stramme reglerne for distributionen af de gratis Ubuntu-cd'er, fordi efterspørgslen er for høj. Det skriver V3.co.uk.

Gratis er ikke gratis

Firmaet, der sponserer distributionen, har gennem de seneste fem år haft et program, der hedder ShipIt, som har sendt gratis installations-cd'er til alle interesserede.

Nu drosler Canonical cd-udsendelserne ned til ét eksemplar per person.

"Selv om cd'erne betegnes som gratis, koster de naturligvis Canonical penge," fortæller Jane Silber, som er firmaets chief operating officer.

"Vi vil gerne fortsætte ShipIt-programmet, men Ubuntus vokseværk betyder, at vi er nødt til at ændre lidt på reglerne, så vi kan finde en balance, der gør, at vi kan fortsætte med at udsende cd-skiver til de brugere, der har brug for det."

Hun fortæller, at man stadig kan bestille en gratis cd, men det er primært til førstegangsbrugere eller personer uden adgang til nettet.

Hvis man allerede har installeret Ubuntu og vil opgradere, henviser Canonical til, at man selv henter den nye version via nettet.

Ubuntu har rodfæstet sig som en meget udbredt distribution i Afrika, hvor internet-adgangen er begrænset, og man vil gerne bibeholde sin høje status i den region.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S