Artikel top billede

Illustration: Lene Sekjær

Danske virksomheder fatter ikke et twit

Danske virksomheder udnytter slet ikke mulighederne i social software som Facebook og Twitter. Det vil den nye Office 2010 muligvis ændre på.

De danske virksomheder har tilsyneladende endnu ikke fattet et twit.

Sådan udtrykker it-servicevirksomheden Sterias direktør sin mening om danske virksomheders manglende professionelle brug af sociale medier.

"Mange har ikke sat sig godt nok ind i disse kommunikationskanaler, og man fristes næsten til at sige, at de ikke har fattet et twit af det hele," siger Sterias administrerende direktør Peter N. Østerbye med et glimt i øjet.

Steria har fået et analysebureau til at lave en undersøgelse om brugen af sociale medier. Den viser, at kun seks procent af de danske virksomheder benytter sig aktivt af sociale medier som Twitter, Facebook og blogs.

100 it-chefer fra større danske virksomheder deltog i undersøgelsen, og kun seks af dem kan altså berette, at sociale medier bruges af virksomheden som strategisk virkemiddel.

Peter N. Østerbye mener, at det er paradoksalt, at så få virksomheder er opmærksomme på muligheder, for det kan ikke have forbigået nogens opmærksomhed, at brugen af Facebook, Twitter, MySpace og YouTube er massivt udbredt.

I en måling fra analysebureauet Nielsen foretaget tidligere i år siger to tredjedel af verdens internet-brugere, at de benytter sociale medier.

En stor dansk undersøgelse, som forskere fra Aarhus og Syddansk Universitet, med internet-professor Niels Ole Finnemann i spidsen, har foretaget, viser det samme.

Vid, hvad du siger nej til

I Steria-undersøgelsen hedder det, at 94 procent af danske virksomheder i meget lille grad har et strategisk forhold til sociale medier, mens yderligere tre procent svarer, at de i ganske lille grad benytter sådanne kanaler. Kun tre procent bruger i høj grad sociale medier.

"Det en ærlig sag at sige nej tak til sociale medier, hvis man har holdt mulighederne op imod organisationens behov. Desværre er det sådan, at mange ledere ikke sætter sig tilstrækkeligt ind det, og affærdiger dem som spild af tid. Det er en gammeldags holdning, som let kan blive straffet," vurderer Peter N. Østerbye.

De sociale medier kan være trussel for virksomheden, selvom den ikke selv opererer med de sociale kanaler - for det gør virksomheden medarbejdere, kunder og leverandører.

For eksempel kan en medarbejder lægge informationer ud om både job og privatliv, som kan sætte deres arbejdsgiver i forlegenhed.

Derfor bør virksomhederne have klare retningslinier for, hvordan de ansatte bruger for eksempel Facebook.

Nogle virksomheder har valgt ganske enkelt at forbyde folk at gå på Facebook i arbejdstiden, ligesom eksperter allerede da de sociale medier begyndte at vinde momentum, advarede virksomhederne om, at de skulle tage stilling til fænomenet.

Læg rutinerne om

I dag bruges de sociale medier aktivt til at chatte, blogge, finde information og dele viden med venner og kolleger på tværs af grænser. Wiki'er, mikroblogs og andre dialogbaserede værktøjer giver nye muligheder og de bør bruges, mener Peter N. Østerbye.

Steria-direktøren tror til gengæld ikke, at brugen af de sociale medier vil stige nævneværdigt, før flere virksomheder beslutter sig for, at alle medarbejdere skal arbejde sammen på en ny måde.

"Det kan blive nødvendigt at lægge rutiner om for at få fuldt udbytte. Det kan blive virkelig krævende, hvis man for eksempel er vant til at arbejde med korrekturlæsning og kommafejl-rettelser i to dage, før kolleger i en anden afdeling får lov til at se et notatudkast. Her kan tærsklen for at lægge et fagligt indlæg på wiki'en være nok så høj," siger Peter N. Østerbye.

Et smugkig på Office 2010

Lanceringen af Microsoft nye kontorpakke, Office 2010, der ventes i den danske handel i april eller maj næste år, kan muligvis være med til at ændre holdningen hos de Facebook-forskrækkede danske virksomhedsledere og it-chefer.

Hos PC-WARE, der er en af landets store forhandlere af Microsoft-løsninger, har business unit manager Henrik Blas Simonsen haft lejlighed til at linde lidt på låget af den nye pakke. Og den byder blandt andet på integration til social software.

"I alt det, der kommer fra Microsoft lige nu, ser vi en større sammensmeltning af sociale og arbejdsmæssige netværk, både i form af den måde man kobler op til systemer, og i det, der bliver lagt ind i Office 2010. Her får brugeren mulighed for løbende opdatering af, hvad der sker hos de kontakter, man har som del af sit netværk i LinkedIn og Facebook eller andre tjenester," fortæller han.

Han erkender, at der hidtil i mange virksomhedsledelser har hersket en modvilje mod eksempelvis Facebook.

"Men der er altså andre, der tror på her. Overgangen mellem ens sociale og arbejdsmæssige netværk bliver mere og mere flydende, og det tager Microsoft højde for med Office 2010," siger Henrik Blas Simonsen.

Anarkistiske ansatte

"Vi er gået fra, at it-afdelingen bestemte alt, hvad vi havde på vores maskiner, til at folk har taget mere kontrol med deres Facebook, LinkedIn, Plaxo eller Xobni, freeware-applikationer, som kan lægges ind i Outlook," siger han.

De ansattes lidt anarkistiske brug af shareware udgør et reelt sikkerhedsproblem for virksomhederne, forklarer han.

"Men med en applikation i Office 2010, vil it-afdelingen få bedre styr på sikkerheden og kontrollen af brugernes adfærd på nettet. Og de ansatte vil opleve at de kan udnytte deres relationer og netværk bedre, hvilket ikke tidligere har været understøttet af virksomhedens it-systemer," siger Henrik Blas Simonsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere