Apples iPhone flopper i Kina: Kun få tusinde solgt

Noget er tilsyneladende gået grueligt galt for Apple i forsøget på at erobre det kinesiske marked med den ellers populære iPhone. Hvad er der sket?

Artikel top billede

Den omvendte verden Den kinesiske udgave af Apples populære iPhone leverer dystre salgstal. Her en Apple Store i San Francisco, der omvendt har indrettet særlige iPhone aktiverings-zoner for at imødekomme den store efterspørgsel. Foto: Frederik Danvig (Foto: Frederik Danvig)

To otte gigabyte iPhones og tre 16 gigabyte ditto.

Det er det magre udbytte af godt to ugers iPhone-salg på Kinas største e-handelssite, Taobao.com.

Udbyderen af iPhones i Kina, China Unicom, har sin egen shop på det kinesiske handelssite, der minder om amerikanske eBay, og det er altså dér, at der ikke er røget flere iPhones gennem tælleapparaterne siden introduktionen 22. november.

Taobao.com er det eneste sted, hvor iPhone officielt kan købes online udover China Unicoms egen webshop.

Solgt 5.000

I alt er der solgt omkring 5.000 iPhones i Kina til dato, vurderer China Unicom.

Det er et godt stykke fra de 60.000, der blev solgt på lanceringsdagen i Sydkorea.

Og endnu længere fra den million iPhones, der røg over disken i USA i åbningsweekenden tilbage i juni.

Hvad er gået galt for Apple, der ellers leverer resultater, så man næsten skulle tro, at firmaet fra Californien kunne gå på vandet?

Derfor gider Kina ikke iPhone

Selv om de færreste nok havde regnet med blot fem solgte iPhones på 14 dage, er der en række forhold, som Apple måske har undervurderet, før selskabet introducerede den i andre lande ellers så populære smartphone.

Blandt de mere problematiske er det faktum, at iPhonen, som den sælges i Kina, er uden WiFi, da de kinesiske myndigheder tidligere på året forbød brugen af teknologi-standarden til fordel for en kinesisk variant.

Forbuddet blev imidlertid ophævet igen, men da var det for sent - de første iPhones sans Wifi var allerede sat i produktion.

Det er altså en væsentligt amputeret udgave af iPhonen, der er at finde på det kinesiske marked. Læg dertil, at prisen er betydeligt højere end mange andre steder - blandt andet i Hong Kong, hvor den er adskillige hundrede dollars billigere.

Et tredje problem for Apple lader til at være firmaets ellers så vigtige App Store, der er forsøgt imiteret af mange konkurrenter.

I Kina nyder den imidlertid ikke samme popularitet og er slet ikke slået igennem. Primært, vurderer det Kina-baserede konsulenthus Analysys International, fordi mange kinesere endnu ikke har taget betalingskort til sig på tjenester som for eksempel App Storen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S