Artikel top billede

Den omvendte verden Den kinesiske udgave af Apples populære iPhone leverer dystre salgstal. Her en Apple Store i San Francisco, der omvendt har indrettet særlige iPhone aktiverings-zoner for at imødekomme den store efterspørgsel. Foto: Frederik Danvig (Foto: Frederik Danvig)

Apples iPhone flopper i Kina: Kun få tusinde solgt

Noget er tilsyneladende gået grueligt galt for Apple i forsøget på at erobre det kinesiske marked med den ellers populære iPhone. Hvad er der sket?

To otte gigabyte iPhones og tre 16 gigabyte ditto.

Det er det magre udbytte af godt to ugers iPhone-salg på Kinas største e-handelssite, Taobao.com.

Udbyderen af iPhones i Kina, China Unicom, har sin egen shop på det kinesiske handelssite, der minder om amerikanske eBay, og det er altså dér, at der ikke er røget flere iPhones gennem tælleapparaterne siden introduktionen 22. november.

Taobao.com er det eneste sted, hvor iPhone officielt kan købes online udover China Unicoms egen webshop.

Solgt 5.000

I alt er der solgt omkring 5.000 iPhones i Kina til dato, vurderer China Unicom.

Det er et godt stykke fra de 60.000, der blev solgt på lanceringsdagen i Sydkorea.

Og endnu længere fra den million iPhones, der røg over disken i USA i åbningsweekenden tilbage i juni.

Hvad er gået galt for Apple, der ellers leverer resultater, så man næsten skulle tro, at firmaet fra Californien kunne gå på vandet?

Derfor gider Kina ikke iPhone

Selv om de færreste nok havde regnet med blot fem solgte iPhones på 14 dage, er der en række forhold, som Apple måske har undervurderet, før selskabet introducerede den i andre lande ellers så populære smartphone.

Blandt de mere problematiske er det faktum, at iPhonen, som den sælges i Kina, er uden WiFi, da de kinesiske myndigheder tidligere på året forbød brugen af teknologi-standarden til fordel for en kinesisk variant.

Forbuddet blev imidlertid ophævet igen, men da var det for sent - de første iPhones sans Wifi var allerede sat i produktion.

Det er altså en væsentligt amputeret udgave af iPhonen, der er at finde på det kinesiske marked. Læg dertil, at prisen er betydeligt højere end mange andre steder - blandt andet i Hong Kong, hvor den er adskillige hundrede dollars billigere.

Et tredje problem for Apple lader til at være firmaets ellers så vigtige App Store, der er forsøgt imiteret af mange konkurrenter.

I Kina nyder den imidlertid ikke samme popularitet og er slet ikke slået igennem. Primært, vurderer det Kina-baserede konsulenthus Analysys International, fordi mange kinesere endnu ikke har taget betalingskort til sig på tjenester som for eksempel App Storen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere