Her får du informationer fra kommunen via din mobil

Rudersdal Kommune har vundet Digitaliseringsprisen for deres MobilRude-løsning, hvor borgerne får adgang til personligt relevante informationer direkte på mobilen.

Artikel top billede

MobilRuden giver mulighed for at få adgang til relevante informationer fra kommunen på mobiltelefonen.

"Den her anerkendelse viser, at vores MobilRude-løsning er interessant langt ud over Rudersdal Kommune. Jeg tror, lignende løsninger er noget, der vil brede sig til mange andre kommuner.

Sådan siger en stolt Jette Bondo, der er områdechef for Borgerservice og Digitalisering i Rudersdal Kommune.

Rudersdal Kommune har vundet Digitaliseringsprisen i kategorien Borgerprisen for sin MobilRude-løsning.

MobilRuden giver mulighed for at få adgang til relevante informationer fra kommunen direkte på mobilen via en mobilvenlig hjemmeside med et log-in.

For eksempel kan borgeren finde oplysninger om lån og reserveringer på bibliotekerne eller informationer fra folkeskolernes ForældreIntra.

Derudover deltager syv børnehuse i kommunen i et projekt med at levere information og billeder fra børnenes hverdag i institutionen til forældrene. På den måde kan forældrene se påmindelser om, at børnene skal have varmt tøj med eller se billeder fra dagens udflugt.

MobilRude-løsningen er en udløber af projektet MinRude, hvor borgerne i kommunen kan logge ind med digital signatur og finde alle de relevante informationer, der er til dem fra kommunen. Ideen er, at borgerne kun behøver at besøge et sted på nettet, når de vil finde informationer, der vedrører dem og deres familie, eller hvis de vil i kontakt med kommunen.

"Vi tror, det er rigtig rigtig vigtigt at nå borgerne på forskellige kanaler. Derfor lancerede vi MobilRuden, som præsenterer et udvalg af de informationer, borgeren kan finde på MinRude og giver mulighed for nem kontakt med kommunen. Mobil-løsningen gør det langt mere fleksibelt at tilgå, og gør at vi kan ramme flere borgere," siger Jette Bondo

Digital signatur er en begrænsning

MobilRuden har kørt i en måned nu, og der bliver løbende tilføjet flere muligheder for informationer til løsningen. Det betyder, at borgerne vil få adgang til mere og mere på mobiltelefonen, men der er dog nogle begrænsninger i forhold til at vise alt det, man kan på en computer.

"De nuværende digitale signatur kan vi ikke lægge ned på mobilen, så de informationer, der kræver digital signatur, kan borgerne kun tilgå på deres computere. Hvis det bliver muligt at benytte den nye digitale signatur på mobilen, giver det os nogle flere muligheder," siger Jette Bondo.

Førende på digitalisering

I Rudersdal Kommune har man et stort fokus på, hvordan kommunen kan bruge digitale løsninger i kontakten med borgerne, og der passer MobilRuden godt ind i den overordnede strategi.

"Vores vision er at blive blandt de førende indenfor digital borgerservice senest i 2011, og der er det meget vigtigt, at vi kan ramme flere borgere med flere løsninger," siger Jette Bondo.

Både i udviklingen af MinRude og MobilRuden har borgerindragelse været vigtigt. Rudersdal Kommune har holdt borgerdialogforummer, hvor borgerne skulle komme med kommentarer til projekterne. På den måde finder kommunen frem til borgernes behov og sikrer sig løsninger, der er brugervenlige.

I Rudersdal Kommune ses en række fordele ved at benytte sig af digital borgerservice, og at kommunen kan nå borgerne gennem flere kanaler skulle gerne føre til, at borgerne bliver mere interesserede i at bruge de digitale muligheder.

"Ved at vise borgerne, at der er en nem adgang til personligt relevante informationer på computeren og mobiltelefonen, så vil det gøre dem generelt mere tilbøjelige til at søge den digitale vej frem for at ringe eller møde op," siger Jette Bondo og fortsætter:

"På den måde vil det også give bedre mening at udvikle flere nye digitale løsninger, hvis vi ved, at de vil blive benyttet i stor stil. Med mange forventede brugere ligger der et effektiviseringspotentiale, der kan forsvare investeringen."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    KMD A/S

    Project & Account Manager

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk IT-sikkerhedsspecialist - Beskyt Danmark med os i PET

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S