Brother kan ikke sælge grønne printere til it-chefer

Klima-it: For it-cheferne er prisen på produktet stadig meget vigtigere end miljørigtige kvaliteter, konstaterer printerproducenten Brother.

Artikel top billede


It-cheferne er ligeglade med miljørigtige it-løsninger, når der skal købes nyt udstyr, og al snakken om grøn it stikker ikke særlig dybt, når det
kommer til stykket.

Sådan konstaterer printerleverandøren Brother, når virksomheden gør listen over solgte miljørigtige printerløsninger op.

"Det virker som om de fine grønne hensigtserklæringer bliver glemt, når det kommer til det praktiske indkøb, hvor pris kommer før miljø," siger marketingchef Henning Elkjær fra Brother.

Der sælges ganske vist miljørigtige printere, men ikke i noget overbevisende omfang, mener han.

I årets fire første måneder var kun 41 procent af de maskiner, som Brother solgte i Danmark, grønne med hensyn til strømforbrug, materialevalg og genanvendelighed.

Og langt de fleste af de grønne maskiner blev købt af hjemmebrugere og mindre virksomheder, og ikke af it-chefer eller indkøbsansvarlige i større virksomheder.

"Det er hjemmekontor-publikummet, der fører an. Det er de private, der stiller kritiske spørgsmål om produkternes miljøprofil og strømforbrug," siger Henning Elkjær.

Kun spæd grøn tendens

Det er meget muligt, at erhvervslivet og den offentlige sektor i Danmark køber mange grønne pc'er, og satser på at gøre serverrummene mere miljørigtige, fortsætter Henning Elkjær.

"Men vi mærker kun en spæd tendens i retning af at efterspørge grønt kontorudstyr."

De fleste af Brothers produkter er Energy Star-certificerede, og visse er Svane-mærkede.

Den offentlige sektor i Danmark skal sørge for, at nyindkøbt kontorudstyr overholder Energy Star-reglerne for lavt strømforbrug, siger Henning Elkjær.

"Men det er også de eneste miljøkrav, der stilles i dag. Det er alt for lidt at kræve."

Strømforbruget er vigtigt, men det er altså kun et af mange elementer i en miljørigtig printer. En grøn profil handler også om materialer og genbrug, påpeger han.

"Ministre og embedsmænd siger, at de venter på et udspil fra EU. Danmark burde i stedet være foregangsland. Måske var det en god sag at markere sig på for vores nye danske EU klimakommissær, Connie Hedegaard," foreslår Brother-marketingchefen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S