Artikel top billede

Produkter skal tilbagekaldes via sociale medier

"Din computer er farlig, send den straks retur."

Computerworld News Service: Organisationen The Australia Competition and Consumer Commission (ACCC) taler for at bruge sociale medier til at øge effektiviteten ved produkt-tilbagekaldelser.

Ifølge den australske konkurrencemyndighed er der blevet tilbagekaldt mere end 10.000 produkter i Australien igennem de seneste 23 år.

Gennemsnitligt er 56,75 procent af varerne rent faktisk blevet leveret tilbage, og det tal har svinget mellem 36 procent og 80 procent.

ACCC har nu undersøgt produkttilbagekaldelserne og har fundet ud af, at brugen af aviser som kommunikationskanel alene i mange tilfælde ikke længere er tilstrækkeligt, og at de kanaler, der gav den mest direkte kontakt mellem leverandør og forbruger, som for eksempel de sociale medier, også var de mest effektive i tilbagekaldelsen af produkter.

"I storbyområderne har 70 procent af australierne i dag internet via bredbånd, og det samme gælder 60 procent af dem, der ikke bor i byområderne," står der i rapporten.

"Det er desuden ved at blive meget mere almindeligt med internetadgang. Det betyder, at det vil være særligt effektivt at give folk besked om produkt-tilbagekaldelser gennem forskellige former for online kommunikation. Medierne vil for eksempel kunne være forums, blogs, mikroblogs, hjemmesider og sociale medier."

"Der findes for eksempel allerede leverandører, der anvender internetfænomener som Facebook og Twitter til at fortælle om tilbagekaldelser. Det sker som en reaktion på blogs og de sociale netværks voksende popularitet blandt visse forbrugergrupper."

Vil spore produkter

ACCC konkluderer desuden, at muligheden for at spore produkter og særligt højrisiko-produkter direkte hos forbrugerne også drastisk vil kunne øge effektiviteten ved tilbagekaldelser. Det vil desuden gøre det muligt for leverandørerne at gennemføre mere målrettede og derfor også billigere tilbagekaldelser.

"For at effektivisere produktsporingen opfordrer ACCC leverandørerne til at anvende teknologier, der kan spore produkter, og til at gennemføre undersøgelser af produktets vej gennem forsyningskæden," kan man læse i rapporten.

"Hvis man blev i stand til bedre at identificere enkelte produktsendinger og effektivt spore dem gennem forsyningskæden, så kunne man nøjes med at tilbagekalde et mindre antal produkter og kommunikationen ville kunne foregå langt mere målrettet."

"ACCC opfordrer desuden til også at anvende andre mekanismer, der kan sikre, at forbrugerne er bekendte med tilbagekaldelser, for eksempel ved hjælp af garanti-kort eller online registrering."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere