Produkter skal tilbagekaldes via sociale medier

"Din computer er farlig, send den straks retur."

Artikel top billede

Computerworld News Service: Organisationen The Australia Competition and Consumer Commission (ACCC) taler for at bruge sociale medier til at øge effektiviteten ved produkt-tilbagekaldelser.

Ifølge den australske konkurrencemyndighed er der blevet tilbagekaldt mere end 10.000 produkter i Australien igennem de seneste 23 år.

Gennemsnitligt er 56,75 procent af varerne rent faktisk blevet leveret tilbage, og det tal har svinget mellem 36 procent og 80 procent.

ACCC har nu undersøgt produkttilbagekaldelserne og har fundet ud af, at brugen af aviser som kommunikationskanel alene i mange tilfælde ikke længere er tilstrækkeligt, og at de kanaler, der gav den mest direkte kontakt mellem leverandør og forbruger, som for eksempel de sociale medier, også var de mest effektive i tilbagekaldelsen af produkter.

"I storbyområderne har 70 procent af australierne i dag internet via bredbånd, og det samme gælder 60 procent af dem, der ikke bor i byområderne," står der i rapporten.

"Det er desuden ved at blive meget mere almindeligt med internetadgang. Det betyder, at det vil være særligt effektivt at give folk besked om produkt-tilbagekaldelser gennem forskellige former for online kommunikation. Medierne vil for eksempel kunne være forums, blogs, mikroblogs, hjemmesider og sociale medier."

"Der findes for eksempel allerede leverandører, der anvender internetfænomener som Facebook og Twitter til at fortælle om tilbagekaldelser. Det sker som en reaktion på blogs og de sociale netværks voksende popularitet blandt visse forbrugergrupper."

Vil spore produkter

ACCC konkluderer desuden, at muligheden for at spore produkter og særligt højrisiko-produkter direkte hos forbrugerne også drastisk vil kunne øge effektiviteten ved tilbagekaldelser. Det vil desuden gøre det muligt for leverandørerne at gennemføre mere målrettede og derfor også billigere tilbagekaldelser.

"For at effektivisere produktsporingen opfordrer ACCC leverandørerne til at anvende teknologier, der kan spore produkter, og til at gennemføre undersøgelser af produktets vej gennem forsyningskæden," kan man læse i rapporten.

"Hvis man blev i stand til bedre at identificere enkelte produktsendinger og effektivt spore dem gennem forsyningskæden, så kunne man nøjes med at tilbagekalde et mindre antal produkter og kommunikationen ville kunne foregå langt mere målrettet."

"ACCC opfordrer desuden til også at anvende andre mekanismer, der kan sikre, at forbrugerne er bekendte med tilbagekaldelser, for eksempel ved hjælp af garanti-kort eller online registrering."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Erhvervsstyrelsen

    AI-udvikler til LLM-team i Erhvervsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job