På trods af Unibanks forsikringer om, at alle edb-systemer var år 2000-klare og gennemtestede måtte pengeinstituttet mandag morgen erkende, at det var ikke tilfældet.
Unibanks informations- og betalingssystem, Unitel til erhvervskunder, der dagligt håndterer betalinger for milliarder af kroner, viste sig ikke at stå år 2000-distancen.
En kunde gjorde Unibank opmærksom på, at betalinger blev slettet, hvis man bad systemet om at rydde op i posteringerne. Også selv om betalingerne endnu ikke var effektueret.
Vicedirektør Bjarne Riis i Betalingsformidlingsafdelingen erkender, at der er tale om en år 2000-fejl.
? Fejlen opstår, hvis man har sit Windowssystem sat op til at anvende to cifre til årstal. Da vi testede systemet, gjorde vi det på udstyr, hvor årstal var sat til at anvende fire cifre, og vi har ikke været opmærksomme på, at brugerne kunne have systemet sat op til kun at bruge to, siger han.
Enlig svale
Det var leverandøren af produktet, der fandt frem til årsagen til fejlen, og de arbejder i øjeblikket på at rette problemet.
I mens har de 80 sælgere i Bjarne Riis´ afdeling travlt med at ringe rundt til de små 10.000 kunder, som Unibank har på Unitel, for at advare om, at de ikke skal rydde op i betalingerne. Hertil kommer, at banken også per brev vil advare sine kunder.
? Det kommer bag på os, at der pludseligt opstår en fejl, og jeg vil da heller ikke udelukke, at der kan opstå mindre fejl hen ad vejen. Men da det er den eneste større fejl, vi har hørt om, vil jeg betragte det som en enlig svale, siger vicedirektør i Unibank Bjarne Riis.