Museer: IT-mæssigt u-land

Ingen kan få et centralt overblik over, om en given genstand findes på et museum i Danmark. Lokalt hænger museer fast i et gammelt DOS-system med rødder i firserne. Et lovet Windows-system er foreløbig forsinket halvandet år.

Af Dorte Toft, Computerworld Online

IT-mæssigt befinder de danske museer sig i 1980´erne. Kraftig underprioritering af IT-siden og faglig uenighed er årsagen til, at der i Danmark stadig ikke findes et centralt register over, hvilke genstande der findes på de danske statsstøttede museer. Desuden må museerne ? fra Nationalmuseet til egnsmuseet - lokalt klare sig med et DOS-baseret system til registrering, selv om et Windows-baseret system med øget funktionalitet var lovet for halvandet år siden.

- Vi burde for mange år siden have haft et centralt overblik ? en fælles indgang til de statsanerkendte museers decentrale registre, siger Eske Wohlfahrt, museumsinspektør ved Det Kulturhistoriske Centralregister under Nationalmuseet. Han er pålagt ansvaret for at få udviklet et sådant register, men ressourcerne er få. Foreløbig er det kun lykkedes at få bevilget to måneders programmørhjælp.

Før det kom så langt, trak det imidlertid ud med at opnå enighed i de faglige overvejelser vedrørende krav til systemet. Overvejelserne, der foregik mellem historikere, arkæologer og etnologer, resulterede først sidste år i oprettelsen af Wohlfahrts stilling.

Publikum lades i stikken
- Konsekvensen af situationen i dag er, at hvis en person er interesseret i kanoer, så er det nødvendigt at besøge alle museer for at checke, om de har en kano. På museumssiden er konsekvensen, at vi har svært ved at prioritere vores indsats. På hvilke områder mangler der en indsats, og hvor sker der dobbeltarbejde. Vi ved ikke, om det Danmarksbillede, der i dag bliver produceret på museerne er fornuftigt. Om alle for eksempel koncentrerer sig om fiskeriets krise, men glemmer at følge indvandringen, siger Wohlfahrt.

Om årsagen til problemet siger han diplomatisk:
- Det er jo et prioriteringsspørgsmål blandt de mange opgaver som et nationalmuseum har at varetage.

Hænger på én person
Ansvaret for systemet til lokal registrering på de enkelte museer ligger hos Statens Museumsnævn, der blandt sine store opgaver har rådgivning af kulturministeren, beregning af statstilskud og indstiller nye museer til statsanerkendelse. Udviklingen af DOS-systemet, Dansk Museumsindex, blev sat i gang i 80?erne.

Udviklingen af et mere moderne Windows-baseret system ligger på en og samme person, der indtil for nylig også havde ansvaret for at vedligeholde DOS-systemet og yde support.

Formanden for Statens Museumsnævn har ingen endegyldig forklaring på den foreløbig 18 måneder lange forsinkelse ej heller en dag for, hvornår systemet er parat.

- Men en af årsagerne var nok, at vi ville lave et godt billigt system, og derfor ikke afsatte de ressourcer, som vi burde have gjort fra begyndelsen, siger formanden, Merete Ipsen, der er museumsinspektør ved Kvindemuseet i Århus. Også for mange nye brugerkrav bliver nævnt som en årsag.

Ifølge hende er der 110 museer, der bruger DOS-systemet, ud af de 150 statsanerkendte museer. Dertil kommer et potentiale på 150 andre museer.

Mister tålmodigheden
En af konsekvenserne er, at enkelte museer har mistet tålmodigheden.
- Vi er gået i gang med vores eget ?hjemmestrikkede? system baseret på en standarddatabase, oplyser en museumsleder, der ønsker at forblive anonym.

Computerworld erfarer, at på et andet museum, hvor man ikke ønsker at påbegynde brugen af et DOS-system midt i en Windows-tid, sker registreringen fortsat i hånden.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job