Også Århus Kommune skal e-handle. Dels for at opnå de bedste aftaler med de mange leverandører og luge ud i dubletterne. Dels for at spare tid, når der skal disponeres og købes ind. Det var nogle af Århus Kommunes e-handels projektchefs hovedpointer, da han talte ved konferencen Den Digitale Forvaltning i Århus tirsdag.
Projektet gik i luften for et år siden, og har haft som mål at prøve at identificere de forskellige problemer og goder ved den kommunale e-handel i Århus. For det er sin sag at omstille en forvaltning til e-handel.
- Århus handler med over 1000 leverandører. Det kræver høj oppetid, og at vores systemer kan snakke med alle leverandørerne, sagde han.
Projektforløbet handlede fra første færd om at indhente så meget viden så muligt om området. At finde ud af, hvad der kan spares, både på indkøb og på øget effektivitet. Identificere hvilke løsninger, der skulle satses på, for at det fungerer optimalt. Og endelig at finde ud af hvilke problemer, der skulle overvindes, og hvem man kunne lære af for ikke at opfinde den dybe tallerken en gang til.
Visionen er at bringe Århus Kommune til en situation, hvor det er en selvfølge, at medarbejderne disponerer og køber ind elektronisk. Desuden skal informationen om indkøbene bruges aktivt. Den giver nemlig et overblik og et grundlag for senere forhandlinger med leverandørerne.
Århus Kommune er for øjeblikket igang med indtil flere pilotprojekter med e-handel, der alle vil være gennemført i løbet af i år. Blandt andet er de igang med at teste "Den offentlige indkøbsportal", som Gatetrade.net vandt licitationsrunden på for tidligere på året.