Dårlig sundhed på nettet

Sundhedshjemmesider skal være bedre til at nå alle brugersegmenter. Hverken hospitalerne eller portalerne giver brugerne det, de skal bruge, mener amerikansk ekspert.

eHealth hedder det i USA, når man bruger internet til at formidle sundhedsoplysninger til brugerne, hvadenten det er sunde mennesker, syge mennesker, eller endda ansatte inden for sundhedssektoren. Og der er mange brugere.

I 2000 søgte omkring 41 millioner amerikanere oplysninger om sundhed på nettet. 55 procent af landets læger brugte ligeledes internet i forbindelse med deres job.

Brug det mere elegant
Mediet kunne bruges meget mere elegant, mener eksperten Will Falk fra CSC Scandihealth, der lever af at servicere den amerikanske sundhedssektor.

Blandt andet har han været med til at skabe portaler for indtil flere store amerikanske sygehuse.

? Man kan ikke snakke om eHealth som kun én ting. Man skal segmentere sine brugere. En diabetiker har behov for helt andre informationer end for eksempel en mor, som sidder oppe med sit barn, der har fyrre i feber, siger Will Falk.

Han taler på baggrund af en undersøgelse, Scandihealth har lavet om eHealth i USA. Ifølge ham er det især sunde mennesker, der kan finde tilfredsstillende sundhedsinformation på internet via blandt andet portaler.

Den brede information kan bruges til at skabe sig et overblik og få bekræftet eller afkræftet mistanken om sygdom.

Men når der foreligger en diagnose eller endda et længerevarende sygdomsforløb, bliver det meget sværere at få fat i tilfredsstillende information. For nu skal informationen være langt mere specifik. At den specifikke information er svær at få adgang til på hospitalernes portaler, er uheldigt i USA, hvor store dele af sundhedssektoren er privat.

Den diagnosticerede patient, der bruger langt den største mængde penge af alle segmenterne, må søge videre efter informationen. Og finder den typisk hos medicinalindustrien:

? I USA er der sket den udvikling, at det er medicinproducenterne, der leverer den specifikke information, siger Will Falk.

Han fortæller om et eksempel som www.ridlice.com, hvor en producent af et aflusningsmiddel samtidig informerer specifikt om lidelsen.

? Der har været mange diskussioner om etikken i dette, og personligt bifalder jeg ikke udviklingen. Men lige nu er det altså kun medicinalfirmaerne, der opfylder behovet, siger Will Falk, der advarer imod den samme udvikling i Danmark.

Forventninger
En anden af Will Falks kæpheste er sygehusenes egne hjemmesider, der ifølge CSC Scandihealths undersøgelse slet ikke lever op til, hvad man kunne forvente sig.

Ifølge undersøgelsen, var det sidste år kun 52 procent af de amerikanske sygehuse, der havde hjemmesider, der rakte ud over ren information.

14 procent kunne ikke findes med de seks største søgemaskiner. 44 procent tillod ikke en søgning på hjemmesiden. Og kun 11 procent havde andre sprogmuligheder end engelsk.

Men også lægerne forventer sig mere og mere af de elektroniske medier.

Mange tredjeårs lægestuderende i USA forventes allerede nu at besidde en Palm Pilot, som de skal bruge til patientinformation og notater. Det betyder at den næste generation vil have meget større forventninger til adgangen til elektronisk information.

? Det er på tide, at vi tænker over, hvordan vi når det forkromede mål. Vi ved jo godt, at i fremtiden vil alt være tilgængeligt via nettet. Patientinformation, indskrivning, udskrivning, patientens tilstand i netop dette øjeblik, virtuelle rundvisninger i hospitalerne, online konsultationer, siger Will Falk fra CSC Scandihealth.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Release og Change Manager til DeMars i Cyberdivisionen, Hvidovre.

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S