Krise - hvilken krise?

Trods det katastrofale år er det årlige mobiltræf 3GSM World Congress større og bedre besøgt end nogensinde før.

Cannes: Mobilverdenens årlige træf, 3GSM World Congress, har aldrig været større: Både udstillingsarealet, antallet af udstillere og mængden af gæster er større end sidste år, selv om de forløbne tolv måneder har været de værste i nyere tid for den gældsplagede tele- og mobilbranche.

526 udstillere kæmper om den knebne plads i festivalpalæets to haller og i de to telte, der er tilføjet. Alligevel ville arrangementet formodentlig ikke kunne være her, hvis ikke de udstillende selskaber lejede sig ind i yachter i færgeklassen, der ligger bov mod bov på marinaen udenfor.

28.000 tilmeldt på forhånd
Og selv om dotcom-krisen har ramt udviklerne af mobiltjenester hårdt, strømmer folk til. 28.000 gæster havde tilmeldt sig dagen inden messen startede tirsdag. Alligevel er der forskelle i forhold til de foregående år.

Tidligere refererede årets slagord eller buzzwords til teknologier som WAP eller GPRS. I år refererer det uden sammenligning mest benyttede begreb til økonomi. Alle udstillere hævder at demonstrere teknologier eller tjenester, der fremmer ARPU, hvilket står for Averidge Revenue Per Customer ? gennemsnitlig omsætning pr. kunde.

Brugen af begrebet ARPU markerer et markant skift i telebranchens måde at operere på. For ikke så længe siden målte selskaberne deres succes på antallet af kunder i sikker forvisning om, at flere kunder før eller senere ville føre til større indtægter.

Nu handler det om hurtigt at skabe indtægter. Mobilselskaberne er tynget af gæld efter dyre opkøb og i nogle tilfælde efter at have betalt dyrt for licenser til næste generation af mobiltelefoni. De er overvejende interesserede i investeringer, der kan give sorte tal allerede på næste års regnskab.

Overgang til 3G
Samtidig er mobilverdenen midt i den største overgang siden overgangen fra analog mobiltelefoni til digital. Næste generation af mobiltelefoni ? 3G (3. generation) ? er allerede i drift i Japan og i Europa på Kanaløen Man. Denne teknologi skaber et ensartet mobilmarked over hele verden, og bringer nye spillere på banen.

Dels markerer asiatiske producenter sig aggressivt: De vil ikke en gang til tabe mobilmarkedet til europæerne. Dels rykker store IT-giganter ind ? typisk med lommecomputeren som basis. Alle disse faktorer skaber en meget dynamisk situation ? ængstelige naturer ville sige usikker og kaotisk ? og det er måske grunden til, at deltagerne virker tændte og ved godt mod uanset krisen.

Det kan heller ikke udelukkes, at det sidste år har medført en hårdhændet, men nødvendig aflusning af branchen: Dette års messe står i det muliges tegn, hvor der tidligere har været en del store armbevægelser og luftige visioner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere