Skjulte IT-udgifter hos hver anden virksomhed

Mere end 50 procent af virksomhederne kender ikke deres totale IT-omkostninger (TCO). Det er ifølge analysefirmaet Gartner et voksende problem, fordi de usynlige, indirekte omkostninger stiger stærkt i takt med, at erhvervslivet går på nettet med en decentral IT-infrastruktur.

Netværkssamfundet med stadig flere mobiltelefoner, bærbare pc?er, lomme-pc?er og webtjenester skjuler de totale IT-omkostninger for virksomhederne.

Det største problem er de såkaldte indirekte omkostninger, som ikke står i virksomhedens IT-budget. Det er ifølge analysefirmaet Gartner et hurtigtvoksende og alvorligt problem hos over 50 procent af virksomhederne på grund af væksten i erhvervslivets decentrale IT-anvendelse på nettet.

Der er ikke en facitliste med en garanteret besparelse for den dygtige IT-chef. Men Gartner har analyseret virksomheder, hvor IT-installationen var kaotisk. Man havde ikke tal på sit udstyr og vidste ikke, hvordan pc?er, servere og computere var belagt med software.

For sådanne virksomheder taler analysefirmaet om, at der årligt kan spares 50 procent i omkostninger pr. bruger. For andre virksomheder er besparelsen omkring 10 procent.

Dyre IT-investeringer

Det er 10 år siden, analysefirmaet Gartner chokerede erhvervslivet med det såkaldte TCO-begreb (Total Cost of Ownership). En beregning for det totale omkostningsbillede af en IT-investering, som typisk viste sig at være 10 gange større end selve købet af IT-udstyret målt på produktet eller tjenestens levetid i virksomheden.

Af selve IT-købet har Gartner beregnet, at 45 procent er omkostninger til blandt andet købspris, vedligehold og netværk, mens 55 procent er de indirekte omkostninger, som dækker over den tabte arbejdstid, hvor computeren eller tjenesten er nede, eller når virksomhedens medarbejdere hjælper hinanden og sig selv med at få udstyret til at fungere eller bruger tiden på vedligehold.

Total Cost of Ownership:

Begrebet Total Cost of Ownership (TCO) stammer fra USA for omkring 10 år siden, da Gartner Group begyndte at beregne de totale omkostninger for virksomheders pc-investeringer i hele pc?ens levetid (de såkaldte livscyklus-omkostninger).

Typisk koster en pc 8.000 kroner i indkøb, men TCO er ti gange større, 80.000 kroner.

TCO består af direkte omkostninger, 45 procent, som er på IT-chefens budget: Køb af hardware og software, opgraderinger, administration, helpdesk, vedligehold og så videre. De indirekte omkostninger udgør 55 procent af TCO: Blandt andet brugerens egen indsats med at hjælpe andre, selvlære, selv arkivere, selv sikkerhedskopiere, downloade virusbeskyttelse og teknisk nedetid.

Usynlige omkostninger
? Vi taler med over 500 virksomheder om året, og mere end 50 procent bliver fjerne i blikket og kan ikke sætte tal på deres IT-investerings Total Cost of Ownership (TCO). Det samme resultat viser vores analyser i Norden og resten af verden, siger vice president Toni D?Angelo, TCO Software Products & TCO Knowledge Management, Gartner i Sverige.

Han har netop deltaget i et TCO-seminar arrangeret af det svenske IT-firma Dimension i Stockholm og København.

? Det værste er de indirekte, de glemte og usynlige omkostninger. De samlede omkostninger (TCO) for et ?helt livsforløb? af et produkt eller en tjeneste stiger ikke nødvendigvis. De direkte omkostninger til blandt andet hardwarekøb, som nu er 45 procent af TCO, falder måske. Men 55 procent af TCO er de indirekte omkostninger, som helt sikkert vil stige fremover på grund af den totale ændring i samfundets IT-infrastruktur med webtjenester, mobiltelefoner, lomme-pc?er og andet transportabelt IT-udstyr.

? Virksomhederne får også driftmæssigt en stadig mere decentral IT-struktur med eksterne tjenesteleverandører og outsourcede løsninger. Virksomhederne skal være gode og dygtige til at indgå aftaler med deres eksterne leverandører og forretningspartnere, siger Toni D?Angelo, Gartner.

Peter Tandy, chef for Sun Storage Software (EMEA), sagde på seminaret, at 40 procent af virksomheders information er skrot. Data er enten forældede eller dublerede.

En Sun-undersøgelse viser, at kunderne håndterer deres information som om, at alt er lige betydningsfuldt. Det er oplagt en fejl, og der er besparelser i en mere differentieret håndtering af information, mener Sun-chefen.

Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere