Rheingold: Brug firma-communities nøje

En virksomhed må afgive kontrol, såfremt den vil drive et online fællesskab for kunderne. Forsøg ikke at styre debatterne, men se dem som en unik mulighed for at lære kunderne at kende, siger internet-guruen, Howard Rheingold.

I nettets fortløbende modningsproces som socialt og kommercielt værktøj kommer der hele tiden nye fokuspunkter frem, som erhvervslivet vender sit blik mod ? og et af dem er brugen af virtuelle online-fællesskaber eller communities, som de oftest kaldes på nudansk, i forretningsmæssigt øjemed.

Men pas på ? det skal gøres varsomt og efter grundige overvejelser i virksomheden, understreger netpioneren Howard Rheingold. Han deltog mandag på et seminar om communities på nettet, arrangeret af konsulenthuset Mondo, og er den ene hovedtaler på årets Reboot5 i BaseCamp på Holmen.

- Du skal først og fremmest give slip på kontrollen over indholdet i debatten. Det er den sværeste del. Virksomheder bruger mange penge på marketing, og her kontrollerer de hvert eneste ord. Det går bare ikke i et community, forklarer han i et interview med Computerworld Online.

- Her vil folk skrive lige, hvad de mener ? og hvis de mener, at produktet er dårligt, eller virksomheden leverer elendig service, så skal virksomheden kunne klare det. Den skal ikke søge at styre det, fordi det gennemskuer brugerne ? og går andre steder hen, pointerer han.

Howard Rheingold har som journalist, forfatter og foredragsholder beskæftiget sig med virtuelle fællesskaber siden 1985, hvor han blev medlem af The Well ? et af verdenens første onlinefællesskaber.

Han skrev den første bog om fænomenet og mulighederne i 1993 ? ?The Virtual Community? ? og var desuden den første chefredaktør på onlinemagasinet Hotwired, da det blev startet i 1994. I øjeblikket driver han det private community, Brainstorms.

Inddragelse betaler sig

Howard Rheingold møder virksomheder, hvis primære mål er at tjene umiddelbare penge på et onlinefællesskab og ellers ikke har gjort sig de store tanker om, hvad formålet for brugerne skulle være.

- Det er ellers klassisk marketing at vide, hvorfor et budskab eller et produkt er interessant for kunden. Hvad får han ud af at gå sammen med andre i dette fællesskab? Kan du ikke svare på det, bør du hellere lade være, lyder amerikanerens råd.

Han tror kun på onlinefællesskaber for virksomheder, der ikke ser umiddelbar profit som målet. Udover at øge bevidstheden om firmaets varemærke kan et fællesskab tilbyde muligheder for debat mellem aktionærer og give medlemmerne de første kig på nye produkter. Derved kan de blive ambassadører for virksomheden.

- Har du bygget et community med rum for brugerne til at udtrykke sig, som de vil, får du værdifuld information om, hvad de mener om dit firma og dine produkter. Det er bedre end dyre fokusgrupper og undersøgelser ? og brugerne foreslår måske nye produkter, forklarer Howard Rheingold til Computerworld Online.

Kræfterne skal lægges i

Skabelsen af et velfungerende onlinefællesskab kræver en stadig arbejdsindsats fra virksomheden. Oprettelsen af et forum med alle de teknologiske faciliteter til chat, diskussioner og sms skaber i sig selv ikke et virtuelt samfund. Det sker aldrig automatisk, understreger netpioneren.

Han fremhæver derfor nødvendigheden af, at der i virksomheden er folk, som har til opgave konstant at tage sig af det virtuelle fællesskab, sørge for at brugerne får svar på spørgsmål og rejser nye debatter.

Derfor er det også altafgørende for virksomheden, at den i sin indledende plan for overhovedet at starte op finder frem til entusiasterne inden for virksomheden. Entusiasterne er de personer, som er fortrolige med nettet og dets muligheder ? og som måske endda deltager til virtuelle fællesskaber.

- Dem skal du finde frem til og få med i projektet, fordi hvis du ikke har nogen entusiaster på dét område, ja ? så vent med hele idéen, siger Howard Rheingold.

Entusiasterne skal være med til at trække de rette mennesker ind, så der bliver skabt en kritisk masse ? det vil sige nok aktive bidragsydere til, at der sker noget på webstedet ? at der er information at komme efter. Det bør en virksomhed fokusere på frem for at starte ud med store superavancerede mødepladser.

- Start i det små, tag ved lære, ændr på designet og voks organisk, som netpioneren citerede fra sin powerpoint præsentation.

Det betyder også, at brugerne skal tages ved hånden med lette anvisninger på, hvordan de deltager i det virtuelle fællesskab med at skrive beskeder, lægge opslag ud og uploade filer. Og hele tiden skal virksomheden have stillet skarpt på: ?Hvad får travle folk ud af at gå hen i dette onlinefællesskab??

Har virksomheden svaret i fokus, får den adgang til en guldgrube af viden og inspiration, mener Howard Rheingold.

Relevante links:
http://www.mondo.dk/NR/rdonlyres/e7ysl3wcqobejowlo42svhfswk6mqoo2szw6jchevl44a46zzv7qjznhnxeft3lrts5dipgi2ayvmui3frhq4vj4zag/RheingoldVCs2002.ppt" target="_new">Howard Rheingolds powerpoint præsentation på seminaret
Howard Rheingolds webside
Bogen The Virtual Community
Brainstorms
Reboot5?s webside

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Selvstændig IT-sagsbehandler søges til dynamisk virksomhed i Hvidovre

    Midtjylland

    Erhvervsakademi Aarhus

    Undervisere til it, digitalisering og AI

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse