Musikselskaber sagsøges for kopisikring

Fem store pladeselskaber bliver nu sagsøgt for salg af kopisikrede cd'er. De forhindrer brugerne i at benytte den vare, de har købt, som de vil. Hold op eller mærk de kopisikrede cd?er, lyder kravet fra to borgere til industrien.

En af de utvivlsomt heftigste slagmarker i den digitale verden er cd-pladerne. Må der kopieres over til andre medier ? endsige nettet ? eller ej. Nej, tordner musik- og pladeindustriens sammenslutninger, mens digitale forbrugergrupper og enkelte producenter som eksempelvis hollandske Philips afviser den holdning som stiv.

Pladeproducenterne er begyndt af forsyne cd?er med kopisikringer, som det kræver en digital nøgle at låse op. Den praksis møder nu retslig modstand fra to borgere i Californien, der har hyret advokatfirmaet Milberg, Weiss, Bershad, Hynes & Lerach i en sag mod pladeindustriens fem giganter.

Det er Universal Music Group, BMG Entertainment, EMI, Sony Music Entertainment og Warner Music, der skal hives i retten af advokatfirmaet, som har specialiseret sig i den slags retssager rettet mod hele industrier. Det skriver CNet News.

Advarselsmærkater påkrævet

Sagsanlægget kræver, at de fem pladeselskaber holder op med at lægge kopisikringer ind. Det henviser til, at i nogle tilfælde har forbrugere meldt, at de ikke kan afspille cd-pladerne på deres computere ? selvom de lovligt har købt cd-pladen.

Overordnet set bruger advokatfirmaet det argument, at når forbrugeren har købt en cd, har vedkommende ret til ? jævnfør Californiens forbrugerlovgivning - at bruge den, som han vil. Herunder også kopiere den ind på sin harddisk for at lytte til musikken eller kopiere den over på andre cd-plader.

Endvidere fremhæver sagsøgerne, at det ikke kan ses på den enkelte cd, om den er kopieringsbeskyttet. Folk kan købe to eksemplarer af samme plade og finde ud af, at den ene er kopisikret, når den ikke kan afspilles på computeren.

Derfor vil sagsøgerne som minimum have pladeproducenterne til at mærke de kopisikrede cd?er. Endelig klager de over, at musikkvaliteten skulle være dårligere på kopisikrede cd?er. Her henviser de til den hollandske producent af cd?er, Philips, skriver CNet News.

Det selskab har netop kritiseret pladeselskaberne for deres kopisikringspolitik ? blandt andet med henvisning til dårligere lydkvalitet og selve problemet med ikke at kunne kopiere en vare, man har købt, til eget brug.

Den amerikanske pladeindustris sammenslutning RIAA, der blandt andet fik stækket Napsters vinger, afviser søgsmålet som det rene nonsens.

- Producenter af software, film og computerspil har gjort det her i årevis. Vi vil bare beskytte os mod fortsat tyveri af vores ejendom, lyder det skarpt fra formanden for RIAA, Cary Sherman.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S