Avatar billede mmmmn Nybegynder
30. december 2014 - 11:21 Der er 7 kommentarer

Separering af filnavne

Jeg har en masse filer som hedder noget i stil med:

bil001
bil002

og

kage700
kage701

osv

findes der en måde/et program hvormed jeg kan separere filerne mellem bogstaver og tal.

så filerne kommer til at hedde:

bil-001
bil-002
kage-700
kage-701

(det må også gerne blive separeret med en underscore eller mellemrum eller lignende).

Jeg bruger Windows 7, og jeg synes det plejer at være muligt at finde programmer til det meste, men her må jeg give op :)
Avatar billede moddi100 Seniormester
30. december 2014 - 11:40 #1
Windows kan automatisk få dem til at hedde:
bil (1)
bil (2)
bil (3)

Om den lige bevarer rækkefølgen af filerne ved jeg ikke, men går ud fra det.

Fremgangsmåde
Marker alle filerne med samme navn altså "bil001", "bil002" osv.
Højreklik på en af dem -> Omdøb -> Skriv "bil" -> Tryk Enter

Dette omdøber alle de valgte filer til "bil (1)", "bil (2)" osv.
Avatar billede keysersoze Guru
30. december 2014 - 12:03 #2
Better File Rename
31. december 2014 - 11:22 #3
Psssst: Når du lærer at pænt følge op på / lukke dine tidl. spørgsmål får du en fidus af mig (og nok også fra andre?)

www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/mmmmn Point ude: 1.356
Avatar billede mmmmn Nybegynder
01. januar 2015 - 11:07 #4
moddi:
beklager jeg ikke var helt klar i min formulering.
det skal automatiseres så godt som 100%, da vi snakker om mange billeder med mange forskellige navne.

så ved et tastetryk skal det gerne være sådan at filer med mange forskellige navne på EN gang bliver separeret.

keysersoze:
jeg kunne ikke lige umiddelbart finde ud af de i den trial jeg prøvede.

jeg fandt dog selv en nogenlunde løsning på problemet.
og via et gratisprogram:
advancedrenamer.com

jeg valgte den indbyggede batch-metode: "Add"

Add: -
At index: \D+    (<---regex)

det gør at den selv indsætter "-" efter bogstaverne i et hvert filnavn.

jeg kan så bruge et program som robobasket3 - som automatisk kan sortere alle filerne i de rette foldere baseret på delingen med "-".
havde været super med et program som kunne analysere lidt mere på filnavnene selv og dermed flytte dem til de rette foldere.
men det her virker i det mindste ... :)

larry:
done ;-)
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
06. januar 2015 - 22:44 #5
Hvis du vil flytte en masse filer der hedder noget i stil med "bil0001" - "bil0002 osv, hvorfor bruger du så ikke bare den indbyggede søgefunktion i Windows?
Avatar billede mmmmn Nybegynder
11. januar 2015 - 04:09 #7
inddelingen af filerne var så jeg havde en måde hvorpå jeg AUTOMATISK kunne få et program til at flytte alle de filer som hedder "bil" i en folder som hedder bil, og alle de filer som hedder noget med "hest" ryger i en folder som hedder "hest".

Det kan jeg ikke umiddelbart med windows-søgefunktionen.
desværre.