Avatar billede epson1670 Nybegynder
30. december 2014 - 19:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bios adgang væk. Virker kun ved genstart.

Del-knappen, som bruges til at aktivere biosen, virker kun ved genstart, eller ved at tænde computeren på den fysiske tænd/sluk-knap og trykke på knappen kort efter, og igen starte computeren op. Mystisk...eller?

Acer Veriton X2631G Intel Core i5, 3.2 GHz, 4 GB, Win8.1 (stationær)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. december 2014 - 20:04 #1
sådan er det altid. du har sikkert aktiveret dvale i strømstyring, og så vil den ved normal 'nedluk' / luk låget kun gå i dvale, og starte med at indlæse data fra sidst ved næste start.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2014 - 20:10 #2
Problemet skulle være, at win 8 ikke lukker helt ned, men gemmer data på computeren. Microsoft påstår, at det giver en hurtigere opstart. Men så mistes F8 funktionen. Det kan fravælges. men prøv at holde F12 nede, allererede inden du trykker på start. På min computer (Levono) giver det nogle muligheder.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
30. december 2014 - 20:17 #3
Er det inde i Windows at jeg skal bede om ikke at starte og slukke så hurtigt, idet det åbenbart er en slags dvaletilstand?

Eller er det i biosen, at jeg skal søge efter et punkt, som cirka hedder?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2014 - 20:38 #4
Ja windows kontrolpanel/System and security/ choos what the power bottom do. (Du kan selv oversætte til dansk, hvis du har det)
http://peecee.dk/upload/view/445978
Avatar billede epson1670 Nybegynder
30. december 2014 - 22:44 #5
Tusind tak. Skriv svar og få point.

Det er mig ubegribeligt, hvorfor de har valgt en sådan løsning. Gælder det virkelig alle laptops og pc'er?

Går min computer i sort, og jeg vil boote op på Windows-dvd'en og derfor skal ændre boot-rækkefølgen i bios, så er det umiddelbart umuligt med denne standard Microsoft-anbefalede indstilling eller i hvert fald meget tidskrævende og besværligt for den normale bruger, når løsningen som sagt er:

Du skal tænde computeren på den fysiske tænd/sluk-knap og trykke på knappen kort efter, og igen starte computeren op og så virker del-knappen.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2014 - 23:04 #6
Ja det er generelt og ja ubegribelig. Nye Folk nye ideer, og ikke alle ideer er gode. Startknappen mangler, men Classic shell redder det hele. Hvis du ikke kender den, så prøv den: http://www.classicshell.net/
Jeg samler ikke på point, ellers Tak:-)
Avatar billede epson1670 Nybegynder
31. december 2014 - 13:46 #7
Jeg har da overvejet Classicshell, da der mindst er to gode grunde:

1.    En modbydelig omvej for genvejstast-afhængige, idet programoversigten fås med Windowstast, tab, enter (3 taster kontra 2 før i tiden)

2.    Overblikket i programoversigten er væk med så stor skrift, udfoldede undermenuer og kan fylde flere sider

Dette får folk til at begrænse deres besøgstid hos den nye programoversigt, og de smider derfor alle vigtige programmer ned på skrivebordet, hvilket modarbejder Microsoft oprindelig plan, nemlig at afvikle skrivebordet.