Avatar billede olinuxo Nybegynder
03. januar 2015 - 17:31 Der er 7 kommentarer

Validering af dk-domæne

Hej eksperter.

Jeg er ved at udvikle en funktion der kan validere et dk-domæne. Spørgsmålet er, hvilke restriktioner der er for et dk-domæne?

Jeg ved at domænet kan:
- indeholde æøå
- indeholde mellem 1 - 63 tegn

Er der andre regler for et korrekt dk-domæne? Hvor mange - (bindestreger) må anvndes mv??

Jeg har pt. følgende funktion:

    if(preg_match("/^([a-z0-9-æøå]{1,63})\.([a-z\.]{2})$/", $domain))
    {
        return true;
    }

Er funktionen korrekt udført ??
Avatar billede claes57 Ekspert
03. januar 2015 - 17:52 #1
Hvis den starter med xn-- så er den oversat til udenlandsk, og så er der ikke længere æøå i.
Da xn--noget-kode.dk er oversat, så skal to bindestreger accepteres.
mellem --noget- er så adressen direkte bare uden æøå.
fx vil øl.dk blive til xn--l-kode.dk
Avatar billede olinuxo Nybegynder
03. januar 2015 - 18:11 #2
Tænker blot at acceptere æøå, da det er adressen vi ser den..

Så vil jeg med noget kode "omformulere" adressen til noget idna..
Avatar billede claes57 Ekspert
03. januar 2015 - 19:25 #3
du kan evt - hvis æøå optræder - tjekke adressen med dk-hostmaster.
Avatar billede olinuxo Nybegynder
03. januar 2015 - 21:24 #4
Det handler ikke om domænet er ledigt eller ej - jeg skal blot godkende det indtastede dk-domænes gyldighed.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. januar 2015 - 21:56 #5
Og hvis det ikke er ledigt, så er det gyldigt! Hvad skal det ellers?
Avatar billede reupke Nybegynder
04. januar 2015 - 17:18 #6
Man kan sagtens have flere efter hinanden følgende bindestreger i .dk domæner, men kun hvis deres placering ikke er 3. og 4. tegn og domænet stater med 2 alm. tegn. Det skyldes reservation til særlig encoding som punycode, hvor æøå domæner oversættes til at starte med "xn--".

Derudover skal du være opmærksom på at et .dk domæne ikke må slutte med en bindestreg - f.eks. eksempel-.dk er ikke et gyldigt domænenavn. Og der er også andre tilladte tegn end a-z og æøå. Se nærmere på https://www.dk-hostmaster.dk/fileadmin/filer/pdf/Tegn-01-01-2004.pdf

Da du bruger PHP, kan du med fordel bruge den indbyggede konverteringsfunktion til IDN domæner. Se http://php.net/manual/en/function.idn-to-ascii.php
Avatar billede olinuxo Nybegynder
06. januar 2015 - 21:16 #7
Tak reupke

Det var lige hvad jeg søgte - gider du smide et svar :-)