Avatar billede zombien Juniormester
04. januar 2015 - 10:51 Der er 5 kommentarer

PHP check om variabel er sat

Hej Eksperter

Ved ikke helt om det er fordi mit geek-mode først starter imorgen, eller om jeg har fået smadret for mange hjerneceller i løbet af julens julefrokoster :)

men her kommer et basalt spørgsmål

jeg vil gerne tjekke om følgende værdi er sat og ikke er tom, jeg har ikke defineret denne værdi nogen steder før jeg køre denne if struktur.

if ( isset($MitArray) && empty($mitArray) ) {

$MitArray = 'Jeg er sat';

} else {

echo $MitArray;

}

problemstillingen er at jeg vil oprette et array hvis det ikke allerede er lavet, så den ikke skal lave array'et flere gange hver gang en person skifter side osv.
Avatar billede Slater Ekspert
04. januar 2015 - 11:43 #1
Så mangler du vel bare et !

Lige nu tjekker du om den er sat og ER tom (og husk at empty() også returnerer true hvis den ikke er sat), ikke om den er sat og IKKE er tom.
Avatar billede zombien Juniormester
04. januar 2015 - 11:55 #2
Syntes jeg har forsøgt alt, laver jeg en

if ( isset($mitArray) && !empty($MitArray) ) {

$MitArray = 'test2015';

} else {

Echo 'test <br /><br />';

Echo $MitArray;

}

køre den ned i else'en og giver mig følgende besked Notice: Undefined variable: MitArray in /var/www/domæne.dk/public_html/index.php on line 106

men for at komme ned i else burde den da netop være sat og defineret?
Avatar billede Rosenkjaer Novice
04. januar 2015 - 13:48 #3
Du skal huske at holde styr på store og små bogstaver.

Er det mitArray eller MitArray?
Avatar billede zombien Juniormester
04. januar 2015 - 14:11 #4
Det er selvfølgelig $MitArray og det lille m var en slå fejl i forhold til min dublikering af koden
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. januar 2015 - 19:56 #5
Dette bør virke:

if(isset($MitArray) && !empty($MitArray)){
  echo "MitArray er sat";
}else{
  echo "MitArray er ikke sat eller er tomt";
}

Har du testet det ?