Avatar billede LoStu Nybegynder
03. februar 2015 - 14:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Beregning af obligationslån - break even - i excel

Hej,

Jeg har siddet og rodet med obligationslån og excel, men kan simpelthen ikke finde ud af denne her. Jeg vil gerne finde ud af hvornår der er break-even mellem vores nuværende obligationslån på 3,5% 10 års afdragsfrit med 27,5 år tilbage og så de nye lån der er til rådighed nu fx 2% obligationslån med afdrag.

Jeg kan ikke regne ud hvordan jeg finder break-even hvor man både for forskel i %, biddragssats og de omkostninger der ligger i at lave omlægningen med.

Grunden til at ville lave denne beregning er selvfølgelig at vi med stor sandsynelighed vil flytte indenfor de næste 5 år.

Er der nogen der har et excel eller kan forklare hvordan jeg laver beregningen, så ville jeg være meget taknemmelig.

Mvh
Lone
Avatar billede jens48 Ekspert
04. februar 2015 - 00:13 #1
Da jeg selv købte hus lavede jeg et regneark til beregning af omkostningerne ved forskellige lån. Jeg har uploaded det i en lidt modificeret version med to ark, et til det oprindelige lån og et til det nye. Prøv det. Det kommer ret tæt på bankens beregninger.
http://gupl.dk/719390/
Avatar billede rynke10 Novice
06. februar 2015 - 07:03 #2
Indsæt begge lån som en graf of se hvor de skærer hinanden.

Du kan se på restgælden for begge lån, men også den betalte ydelse.
Avatar billede LoStu Nybegynder
20. marts 2015 - 10:01 #3
Undskyld den sene tilbagemelding.

Det var ikke helt det jeg ledte efter, men jeg fandt en løsning der virkede for mig :-)

Tak for svar!
Avatar billede LoStu Nybegynder
20. marts 2015 - 10:03 #4
Hovsa,

Jeg kan ikke give dig points - så hvis du vil have det må du lige lave en post hvor det er muligt :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
20. marts 2015 - 10:27 #5
Hvis du vil give points, skal jeg først give dig et svar. Hermed gjort.