Avatar billede SuperHenrik Praktikant
03. februar 2015 - 14:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

opslag både og

Jeg har et ark hvor jeg i kolonne A har ugerne fra 1 til 52 i kolonner b og ud har jeg månederne jan til dec

hver uger indlægges nogle forecast tal

eks i uge 1 i jan-mar
i uge 6 i feb-apr

kan man lave et opslag der både kan tage højde for ugen, altså hvilken række der skal kigges i og måneden altså hvilken kolonne den skal hente tallet i?

kan lave enten i Vloopup eller en Hlookup men ikke kombinationen :-)
03. februar 2015 - 15:30 #1
Kan du uploade skemaet på f.eks. gupl.dk, så vi kan se de hvilke celer, der er anvendt.

Hvor indtaster du f.eks. dine valg?
Avatar billede SuperHenrik Praktikant
04. februar 2015 - 08:14 #2
det er helt enkelt i kolonne A dvs A2 A3 A4 står der 1 2 3 for uge numre

i række 1 står der i 1B 1C og 1D jan feb mar

og der tastes så værdi i eks uge 2 jan som er række 3 kolonne B

og jeg skal så kunne leve en "look-up" der kigger både på kolonne og række. enten eller er nem, men jeg vil gerne have begge parametre med

;-)
04. februar 2015 - 09:09 #3
Det er meget svært at hjælpe dig, hvis du ikke som det mindste besvarer de stillede spørgsmål!

Prøver igen:
Hvor indtaster du f.eks. dine valg til opslaget?
Avatar billede SuperHenrik Praktikant
04. februar 2015 - 09:13 #4
ok så misforstod jeg dig.

jeg har et selct ark hvor man vælger uge og måned fra dropdown lister

så har jeg et data ark hvor alle data indtastes

og et rapporterings ark der skal slå op i data ark ud fra select kriterierne

gir det mening?

egentlig helt enkelt og lavet tusind af disse, bare ikke med kombinationen hvor jeg vil vælge en celle ud fra "det skal være C12" fremfor det skal være tallet i kollenne 8 i række 4
04. februar 2015 - 09:23 #5
Så får du bare en generel vejledning til den funktion, du kan bruge:

Hvis du har opslagsugen i F1 og opslagsmåneden i F2 skal formlen se således ud:

=INDEKS(A1:D4;SAMMENLIGN(F1;A1:A4;0);SAMMENLIGN(F2;A1:D1;0))

Så kan du selv justere, så du får de korrekte cellereferencer.
Avatar billede SuperHenrik Praktikant
04. februar 2015 - 09:38 #6
tak, den leger jeg lige med.

dog har jeg en engelsk version så indeks er index men hvad hulan hedder sammenlign?
04. februar 2015 - 09:43 #7
SAMMENLIGN()-funktionen hedder på engelsk MATCH().
Avatar billede SuperHenrik Praktikant
04. februar 2015 - 09:46 #8
http://gupl.dk/719397/

har uploadet fil her
Avatar billede SuperHenrik Praktikant
04. februar 2015 - 09:47 #9
som det fremgår har jeg lavet en anden løsning men det kræver jo så at man holder tungen lige i munden, og da det er en ikke excel/øknomi person der skal bruge det så skal det bare helst være helt automatisk :-)
04. februar 2015 - 10:24 #10
Dine månedsnavne er ikke i samme format, derfor fejler formlen.

Det er jo en helt anden opgave end den, du forsøgte at forklare indledningsvis.
Avatar billede SuperHenrik Praktikant
04. februar 2015 - 10:34 #11
Det synes jeg da ikke.

at det så kan give udfordringer i forhold til index formlen at jeg har lavet måneder som de er i rapporteringer er jo mindre vigtigt.

jeg kan jo bare sætte det anderledes op så index kigger på det rigtige format.

nu vidste jeg jo ikke hvordan jeg skulle gøre den del, derfor startede jeg med det andet :-)

og så bliver man klogere undervejs.

men hvis index kræver at der står samme format (og det gør den jo naturligvis) må jeg jo bare løse det også.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. februar 2015 - 11:31 #12
Alternativt - uden hjælpeceller

http://gupl.dk/719401/
Avatar billede SuperHenrik Praktikant
04. februar 2015 - 11:53 #13
@xl-enthosiast. det ser jo lækkert ud og lige som jeg forestillede mig det :-)

men fatter ikke formlen LOL

_d1 mm hvad gør de?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. februar 2015 - 12:40 #14
_d1, ... , _d4 er navngivne områder - se Formulas, Name Manager.

Syntaksen for INDEX er:

=INDEX(reference;r;c;a)

reference er her de fire områder defineret ved _d1,..,_d4. Bemærk, at når reference er flere områder skal de være omsluttet af parentes i INDEX-formlen. r (= row number) findes ved hjælp af SELECT!$C$3 og c (=column number) findes ved hjælp af MATCH($A4;DATA!$B$2:$G$2;0). a (= area number) bestemmer hvilken af områderne _d1,..,_d4 der skal søges.
COLUMNS($A:A) returnerer 1 (=antal kolonner fra kolonne A til kolonne A). Columns($A:B) returnerer 2 (= antal kolonner fra kolonne A til kolonne B osv.)

Læg også mærke til formlerne i række 2 i ark DATA.

Er det forklaring nok?
Avatar billede SuperHenrik Praktikant
04. februar 2015 - 14:58 #15
Hej igen

det er meget fint, så har jeg lært lidt igen igen.

sender du et svar for point ;-)

og tak!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. februar 2015 - 16:12 #16
OK.