Avatar billede lysholm Praktikant
08. februar 2015 - 17:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke læse åøæ i Outlook 2010 (Dansk version)

Det her er vist et klassisk problem og har søgt og søgt, men ikke fundet et svar endnu!

Vi har to bærbare, som begge ikke kan læse æøå i Outlook 2010.
(Kører Win7)

Jeg har prøvet at installere Thundebird (mailprogram) og så er der ingen problemer.

I indstillinger i Outlook, står alt til dansk.

Nogen der har et bud?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2015 - 19:00 #1
Mener der er noget med at kodningen skal stå til  UTF8 i stedet for vesteuropæisk. Prøv at se om det løser det.
Avatar billede lysholm Praktikant
08. februar 2015 - 19:18 #2
Tak for input!

Under avanceret - Internationale indstillinger, kan man vælge UTF8, men det omhandler kun udgående mails.

Mon der er et indstillingssted i Outlook, som jeg ikke kender?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2015 - 20:21 #3
Står tastaturlayout og sprog generelt til dansk på computerne?
Du kan se det inde i kontrolpanelet under sprog.
Avatar billede lysholm Praktikant
10. februar 2015 - 15:17 #4
Ja, alt står til dansk
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2015 - 16:23 #5
Har du haft problemet fra starten af du installerede officepakken?
Avatar billede lysholm Praktikant
13. februar 2015 - 10:06 #6
Det er ikke noget nyt problem, jeg kan ikke huske om det er helt fra starten af. Men tror det!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2015 - 16:29 #7
Så lige denne her til en office 2007 version, og måske det er det samme med 2010?

Åbn mailen => Klik 'Actions' => Klik 'Other Actions' => Vælg 'Encoding' => Vælg 'More' => Vælg 'Unicode (UFT-8)

Kan du dette?
Avatar billede lysholm Praktikant
15. februar 2015 - 14:25 #8
Tak 220661

Jeg kender godt løsningen, men det er en handling, men skal gøre ved alle mails hvor der er problemer. Men det kan læse problemet.

Men handlingen skal gøres ved hver enkelt mail også ved de nye mails man får.

Tænkte der måtte være en anden løsning, en generel indstilling, men det er nok ikke tilfældet?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 15:00 #9
Det er der sikkert.
Når du installerede office pakken var det så med alle værktøjer installeret?
Avatar billede lysholm Praktikant
18. februar 2015 - 09:17 #10
Jeg installerede alle programmerne ...
Avatar billede lysholm Praktikant
18. februar 2015 - 09:18 #11
Fik oprettet mit svar som et "svar". Det var en fejl :)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2015 - 16:21 #12
Det er hvad der sker.
Er det alle indgående mails du har problemer med?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2015 - 16:24 #13
Er office pakken fuldt opdateret?
Avatar billede lysholm Praktikant
19. februar 2015 - 10:52 #14
Office-pakken er fuldt opdateret.

Nej, det er ikke alle indgående mails, der er problemer med.

Måske er problemet størst, når mailen sendes fra en online-email-tjeneste.

Fx hvis jeg logger på min webmail og sender mig selv en mail, så er der ikke problemer når jeg læser den online, men så snart jeg henter den ned i Outlook, så vises æøå ikke korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2015 - 17:33 #15
Hvis problemet ikke er på alle mails, så vil jeg da mene at fejlen kommer fra dem der sender mails til dig. Er deres mailprogram ikke opsat til at sende i utf8 så kan jeg ikke se at det er din pc der har problemet.

Kan du inde på webmailen gå i nogle indstilliger og se om det er her problemet ligger?
Avatar billede lysholm Praktikant
21. februar 2015 - 21:08 #16
Jeg har prøvet at kigge lidt på webmailen, men kan ikke rigtig finde noget omkring det.
Men selvom jeg fandt problemet i min egen webmail, så vil det ikke læse problemet, når mailen kommer fra andre afsendere.

Skal vi stoppe tråden her?, 220661 du har fortjent point for din indsats.

Jeg må håbe på, at problemet vil blive løst, når jeg engang opdatere min Windows og Office.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 07:53 #17
Tak for point selvom jeg ikke har nået målet for dig. Jeg har søgt mange steder for at prøve at løse den, men desværre uden held.
Det kan måske være en lille fejl i din installation der gør at du har dette problem. Du kunne evt prøve at reparere din office. Elers vil den sikkert som du selv er inde på rette sig til når system geninstalleres. Men for dit problem du har her er det måske en smule drastisk at hoppe ud i.
Jeg havde dog selv afprøvet at reparere officepakken som det sidste.
God Weekend.
Avatar billede lysholm Praktikant
22. februar 2015 - 15:01 #18
Tak for hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2015 - 17:09 #19
Velbekomme :-)