Avatar billede dbg Juniormester
15. februar 2015 - 00:06 Der er 8 kommentarer

virtuel hukommelse

hvor meget skal man sætte virtuel hukommelse til?
har læst et sted at man kan sætte den til 1,5 gange den mængde fysiske RAM ens computer har, og et andet sted siger de 3 gange mængden af de fysiske RAM.

men hvorfor ikke bare sætte den til 10 gange så meget? sker der noget ved det? jeg kommer aligevel aldrig til at bruge alt den plads på hardisken. har næsten 1 TB hardisk. mine fysiske RAM er 8 GB.
er den her computer jeg har:
http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-VivoBook-S550CB-CJ176H-2447682.html
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. februar 2015 - 00:44 #1
medmindre din brug er meget speciel vil jeg med 8 giga ram nu kun sætte 8 giga virtuelt -og så holde øje med hvad du faktisk bruger.
Følger man din regel vil en med 4 giga ram skulle have 6 giga virtuelt ialt 10 - sætter han nu 4 giga mere fysisk i -får han mindre brug for virtuelt ram, så hvorfor øge det?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2015 - 08:32 #2
Jeg er enig i #1.
Hvis ikke der er behov for at den skal variere i mængden af virtuel ram , så sæt den til et fast niveau. Så skal Windows ikke bruge kraft på at regulere størrelsen hele tiden.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2015 - 16:55 #3
Det er absolut en god ting med fast stoerrelse paa page filen. Udover at det koster tid at aendre stoerrelse saa kan fragmenteringen p.g.a. mange aendringer af stoerrelse ogsaa reducere performance (omend performance allerede er langt ned ved brug af roterende hukommelse).

Med hensyn til stoerrelse saa er jeg ret konservativ - x2 paa systemer med OK RAM og x4 paa systemer med for lidt RAM. Det er ikke saa godt at loebe toer for page file og som du selv konstaterer saa har man som regel disk plads nok idag.
Avatar billede dbg Juniormester
16. februar 2015 - 12:07 #4
her er et billede af hvordan mine indstillinger er:
http://billeder.bazoom.dk/baboom/album/80/xl/398866/virtuel-hukommelse.jpg

når du siger at det er en god ting med en fast størrelse på page filen, hvad mener du så?
er det bare de her to felter som skal være ens eller hvad?
Størrelse ved start (MB):
Maksimal størrelse (MB):

hvor mange mb ville du sætte i mit tilfælde hvis jeg vil være sikker på ikke at løbe tør for page file, og jeg alligevel ikke kommer til at bruge alt min hardisk plads?
jeg har 1 TB hardisk og jeg kommer max til at bruge 100 gb (10 %) da jeg bedst kan lide at have alle mine ting på den eksterne hardisk.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2015 - 15:49 #5
fast => bruger defineret og start=maksimal

Jeg ville nok saette den til 16 GB, saa burde du vaere daekket ind.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2015 - 16:17 #6
Enig i #5.
Avatar billede dbg Juniormester
16. februar 2015 - 18:35 #7
arne_v

okay så der sker ikke noget ved at sætte den så højt? det er ikke sådan at computeren begynder at foretrække at bruge de virtuelle RAM istedet for de fysiske eller så noget?

som du nok kan høre ved jeg ikke så meget om hvad det helt præcist gør det der virtuele RAM..
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2015 - 19:47 #8
OS vil ikke bruger mere page fil bare fordi den er der.