Avatar billede ranni Forsker
08. april 2015 - 17:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Digitalisering af VHS bånd

Hej.
Er min Pinnacle Dazzle gået i stykker. ? ?
Jeg har lavet en del private optagede VHS, nu er jeg stødt på et par Disney bånd købt i Canada.
Jeg kan får ingen signaler i Pin 17 Nero eller Element 13.men på fjernsynet (med afspiller) spiller den perfekt.så skulle der da være udgangssignal også ??

Er det fordi det er ulovligt eller kodet eller for USA eller er min Dazzle blevet defekt.

NBNB Jeg har desværre ikke en dansk VHS i nærheden
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2015 - 17:42 #1
Købte bånd kan der sagtens ligge kopi sikring på.
Denne sikring er typisk det der hedder Macrovision.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2015 - 17:42 #2
Avatar billede ranni Forsker
08. april 2015 - 19:05 #3
Hej 220...
Forstår jeg dig ret ( og det er ikke sikkert jeg forstår), så er normal brugte udgangssignal blokeret med evt. Macrovision, der står godt nok ikke noget om Macrovision på kassetten.
Jeg synes den afspilles fint på skærmen og synes så, der må være et udgangssignal.
Iflg. dit link skal man kunne fange det på antenne, men noget siger mig, er udgangssignalet blokeret på Scart er det også på antenne.
For at lave noget ulovligt, skal jeg købe en særlig Scart.

Er jeg igen blevet lidt klogere ?? (Jeg  h a r  opdaget, at jeg ikke nær så klog på det her IT, som jeg selv troede) men vil gerne lære.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2015 - 20:16 #4
Ja problemet er der ikke når den afspilles almindeligt. Problemet kommer kun når du vil overføre den til din pc med den videograbber du sikkert bruger. Her kan kopi sikring så se der sker noget "ulovligt" og lukker for signalet.

Om man kan optage den over antenne stikket kan jeg hverken be- eller afkræfte da jeg ikke har erfaring med det.
I øvrigt hvis  man prøver dette skal det vel foregå over et videokort med anttene stik indgang?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. april 2015 - 20:25 #5
macrovision er en kodning, som hardware-fabrikanter og film-udbydere er enige om. Du kan køre direkte til tv (også via scart) men du kan ikke køre samme signal via pc, der kan optage signalet (så kan du jo lave kopier til videresalg).
Så du kan sagtens optage PRIVATE optagelser - man du kan ikke KOPIERE købte film.
Rent teknisk har du ifølge dansk lovgivning lov til at lave en kopi til eget brug hvis det kræves for at det kan virke på dit system (fx backup) - men du skal selv finde ud af at gøre det.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2015 - 20:31 #6
#5 Nemlig :-)
Avatar billede ranni Forsker
08. april 2015 - 20:45 #7
Tak 220... fordi du igen gav dig tid til at lære/forklare mig lidt mere om det her IT, vil du sende et svar ???

Tak til dig også claes, du fik lige forklaringen bøjet i neon, så jeg bedre forstod det.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2015 - 20:59 #8
svar. Tak for point :-)