Avatar billede jodde Praktikant
09. april 2015 - 21:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Koble 2 trådløse netværk sammen til 1

Hej,

Vi har TDC Home Trio i vores husstand, og er umiddelbart rigtigt godt tilfreds med den løsning.
TDC Homeboxen virker også som trådløst net, hvilket fungerer helt fint. Men i vores ca 150 kvm 70´er villa, er dens signal desværre ikke helt nok, til at kunne dække hele huset/terrassen.

TDC boxen er placeret i det ene hjørne af huset, og vores TV (samt en del andet hardware, der også behøver netforbindelse), er placeret i diagonalt modsatte hjørne af huset.

For overhovedet at kunne se TV, har vi derfor trukket et netværkskabel fra TDC boxen, og hele vejen hen over loftet, og ned i det modsatte hjørne, hvor TDV TV boksen står placeret.

Derfor er der perfekt signal, med en ubrudt kabelforbindelse hele vejen.

Men for at opnå fuld wifi dækning i huset, har vi trukket endnu et kabel fra TDC homeboxen, og hen over loftet, og ned i samme hjørne som det kabel der går til TDC TV boksen.
Dette "kabel #2" er sat i en ny trådløs router vi har købt til formålet.

Dette gør at vi har 2 gode wifi signaler i hvert sit hjørne af huset, hvilket nu dækker hele huset som ønsket.

Men når vi nu har købt og opsat en ny trådløs router, betyder det også at vi nu har 2 forskellige netværk i huset.
Dvs. iPads/iPhones/bærbare PC´er osv. ikke automatisk kan bruges problemfrit i huset, idet de skal kobles op til begge netværk, hvilket i flere tilfælde har vist sig uhensigtsmæssigt.
Også især fordi vi også bruger en NAS server, sammen en WD TV Live, og en PS3, hvilket ikke altid snakker lige godt sammen internt, pga de "forvirrende" 2 signaler.

Jeg har Googlet mig frem til, at det vidst skulle være muligt at få den nye trådløse router i stuen, til at virke på samme måde som TDC Homeboxen gør, og også med samme navn, så man kun kan finde 1 trådløst netværksnavn når wifi enheder søger efter netforbindelse, og også kun skal bruge een kode, for at få adgang til de 2 netværk.

Men... Det er jeg slet ikke dygtig nok til at kunne finde ud af selv, og derfor håber jeg på lidt hjælp fra Eksperterne herinde :-)

Derfor: Er der nogen der har mod på at guide mig (meget gerne step-by-step / skåret ud i pap) til, hvordan jeg ændrer de 2 trådløse netværk, til 1, så der kun er 1 synligt, og kun skal bruges 1 kode ?

TDC Homeboxen har Hardware Version 3DK63-05
Den trådløse router der er sat op i stuen er en Linksys EA3500

På forhånd mange mange tak for jeres tid & hjælp !!

Mange hilsner fra Familien Hjorth.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2015 - 22:01 #1
I Linksys EA3500 burde der være et sted hvor du kan sætte den op til at køre i AdHoc og ikke router tilstand..
Avatar billede jodde Praktikant
09. april 2015 - 22:48 #2
Blueeyez, skulle det virkelig være alt der kræves ? Jeg kigger på det i morgen, men takker indtil videre :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2015 - 09:50 #3
Det burde være nok :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
10. april 2015 - 11:01 #4
Hvis den ikke har AdHoc funktion kan du "simulere" det ved at have samme netværksnavn (PRÆCIST DET SAMME), samme kanal (Kan sættes i routerne) og samme netværkssikrings type og kode. På denne måde vil enheden selv "skifte" mellem de 2. AdHoc er producenternes løs og er derfor den pæneste løsning :)
Avatar billede Blueeyez Mester
10. april 2015 - 11:13 #5
#4 Hvordan fungere det så med en nas server koblet på router 1? :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
10. april 2015 - 11:30 #6
Ganske fint så længe det kun er den ene router der fungere som DHCP server :)
Avatar billede jodde Praktikant
12. april 2015 - 20:00 #7
Jeg har forsøgt efter bedste evne at få vores 2 trådløse netværk koblet sammen til 1, men desværre stadig uden held...:-(

Prøvede dette: "Hvis den ikke har AdHoc funktion kan du "simulere" det ved at have samme netværksnavn (PRÆCIST DET SAMME), samme kanal (Kan sættes i routerne) og samme netværkssikrings type og kode. På denne måde vil enheden selv "skifte" mellem de 2."

Men nu har jeg 2 trådløse net, med samme navn, og med samme adgangskode, og enhederne skifter ikke selv imellem dem.

Så ser ud som om at det eneste jeg har fået ændret er navne og adg.koder der nu er helt ens, og jeg har også valgt samme kanal (8-2.447GHZ).

Men hvorfor fremkommer der ikke kun 1 wifi netnavn i stedet for 2 ens ?
Og hvorfor skifter opkoblede enheder ikke selv imellem netværkene ?

Jeg håber nogen kan/vil hjælpe :-)

På forhånd mange mange tak !! :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. april 2015 - 20:52 #8
Hev lige min EA6900 op af kælderen og fandt ud af det står på en anden måde.

Når du tilgår routeren så skal du sætte lan kablet i en af dens lan porte og en i den pc du sætter den op fra. (Jeg antager du kender den lokale kode til oruteren).

Herefter tilgår du routeren via myrouter.local (fra en browser og logger ind).

I venstre side er der en menu, der er et punkt der hedder: Tilslutning under Routerinstillinger. Nu kommer der et vindue frem hvor du klikker på: Internet indstillinger. Der er et punkt der hedder: Forbindelsestype, den skal ændres til: brotilstand (Herefter mister du adgangen, men frygt ej).

Nu tager du lan kablet i routeren og skifter fra dens lan port til wan porten og lan kablet til din pc sætter over i en af lan portene i den router der står forrest.

Nu tilgår du så den første router for at finde ud af hvilken IP Linksys routeren har fået og du må godt sætte den op i DHCP, så den har en fast IP.

Nu kan du så tilgå linksys routeren via dens lokale IP. Jeg prøvede selv på mit setup som er:

TP-Link N750 -> Linksys EA6900
På min TP-Link har jeg en Asustor AS-604T som jeg kunne tilgå fra Linksys EA6900 WIFI.

Nu skal du blot konfigurere de trådløse indstillinger, men det burde virke :-)
Avatar billede jodde Praktikant
12. april 2015 - 21:08 #9
Blueeyez -> tak for super detaljeret svar. Helt klart noget jeg tror kan hjælpe mig !! Smider du ikke lige et svar så du kan få dine point ? Hvis jeg skulle støde ind i problemet efterfølgende må jeg jo oprette et nyt indlæg :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. april 2015 - 21:13 #10
Svar herfra.
Jeg fortsætter overvågning indtil du skriver at det kører.. Lader os lige mit eget setup stå, så vi kan få dig guidet igennem ;-) (Regner ikke med at det tager lang tid før vi hører fra dig)..
Avatar billede jodde Praktikant
13. april 2015 - 19:20 #11
Blueeyez -> F"#% hvor er det lækkert med sådan en guide !!! Jeg har forsøgt at følge den step by step, men som allerede nævnt er jeg ikke 100 meter mester i disciplinen wifi/router opsætning, så var lidt på gyngende grund undervejs.

Men nu ser det ud til at jeg har opnået det jeg var ude efter hele tiden :-)

Der er nu kun 1 wifi netværk synligt, når husets enheder søger efter netværk ! Dejligt :-)

Mangler så bare at teste helt af, om enhederne automatisk selv skifter imellem de 2 netværk, så man kan gå fra den ene ende af huset, og til den anden, uden at miste signal, men tværtimod hele tiden have et godt/kraftigt signal, som den selv skifter til/fra.
Men det må vi løbende teste af, med mindre du har et forslag til noget opsætningsmæssigt jeg kan kontrollere, eller du mener at alt spiller max ?

Min oprindelige opsætning var også lavet på den måde, at een af udgangsportene i Cisco/Linksys routeren, var forbundet til en almindelig switch, som så igen havde kablede forbindelser til div. enheder i stuen.
Dette "hjemmelavede setup" gjorde, at nogle gange skulle man skifte fra det ene netværk til det andet, fordi nogle af enhederne kørte på TDC netværket, og andre på Linksys netværket.
Bl.a. var det ofte vanskeligt at tilgå vores NAS server i stuen, fra vores PC i den anden ende af huset. Det var kun muligt ved at vælge wifi nettet fra Linksys i stuen, hvilket naturligvis var meget svagt.

Men efter at have fulgt din guide, kan jeg åbne vores NAS fra vores pc, helt uden problemer, og helt uden at skulle benytte wifi fra stuen !!

Så der er måske eet eller andet jeg ikke har lavet helt rigtigt, men alt ser ud til at virke, så indtil videre er alle glade :-)

1000 gange tak for din tid, og din meget udførelige guide, som var lige i skabet for mit/vores vedkommende !! :-)

Kunne jeg give dig flere point, gjorde jeg gerne det :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. april 2015 - 19:30 #12
Godt at høre at det spiller :-)

Jeg må indrømme jeg ikke har meget viden om hvor godt den del med at enhederne skal skifte mellem 2 wifi.. Men prøv og gå på speedtest og pres netværket når du står rundt omkring i huset.. Kan gøres fra en smartphone/iphone :-)