Avatar billede ranni Forsker
01. maj 2015 - 20:08 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Lagre programmer/mapper på ekstern HDD ??

Hej.
Win 8.1 CORE i7 16 Ram
Nu har jeg oplevet 2 nedbrud på min nye Lenovo inden for 10 dage.
1.gang bevarede jeg dog mine mapper, men alle mine programmer forsvandt.u
Denne gang er alt løst forsvundet, jeg starter på fabriksindstillinger.
Det er flere dages arbejde at hente mine købte programmer og endog betale for de programmer, der afløst af nyere.
Kan man undgå al det arbejde ved at have kopier på en ekstern HDD.
Jeg har søgt på tidligere tråde, men har (som sædvanligt) ikke helt fattet det.
En forklaring skal nok bukkes i neonrør, for at jeg kan forstå det.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2015 - 20:15 #1
Ja sagtens. Her er et par gratis programmer.
http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

http://www.paragon-software.com/home/br-free/download.html
Der er også en bruger manual.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2015 - 20:18 #2
Ps. Læg mærke til. at med Paragon er der 32bit og 64bit.

Hvis disse nedbrud fortsætter, lad lad sælger reparere under garantien.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. maj 2015 - 20:37 #3
Når du skriver nedbrud, hvilken type nedbrud er det så?
Måske man skulle finde ud af HVORFOR der sker nedbrud.. ud over at du har Windows på maskinen ;-)
Avatar billede ranni Forsker
01. maj 2015 - 21:58 #4
#3
Første nedbrud http://www.eksperten.dk/spm/1003189

Andet nedbrud er lidt mere mystisk:
Under et tordenvejr sad jeg og nød et glas "tordenvin" i stedet for at taste.
Da jeg igen var klar trykkede jeg på Enter, skærmen gik i glasklar med skærmbillede i baggrund, intet andet skete. Jeg tvangsslukkede og startede, kun navnet Lenovo på skærmen, efter et par forsøg kom et skilt: Windows starter ikke.
Der var ikke andre muligheder end at starte fra min USB Back up.

NBNB Der var intet lyn tættere end en lille kilometer ( 1 - 2 sec)

#2 Kan jeg så lægge programmer/mapper over i PC èn igen og så arbejde normalt igen ??
Avatar billede Blueeyez Mester
01. maj 2015 - 23:12 #5
Det er vel ikke sådan et nogle lamper blikede 1 gang eller måske mere under det tordenvejr?

Problemet med torden er jo at det kan riste mange ting.. En sikring behøver ikke at ryge i svinget, men elektronik kan.. Spørgsmålet er bare om noget hardware i din pc er døende eller flere komponenter..

Det kan os være din harddisk er ved at dø..

Prøv og hent dette program: http://www.harddisksentinel.com/hdsentinel_pro_portable.zip

Udpak .zip filen og kør hdsentinel.exe og skriv herinde hvad den skriver om harddisken.. Du kan os tilslutte flere diske når det er.. er blot ude efter at vide om harddisken er ved at svigte og hvis om vi kan aflæse det.. Uanset vil jeg være yderst forsigtig hvis jeg var dig.. Det svarer lidt til at fortsætte med at køre en bil der lige er rullet rundt... Hvilket ofte kan gøre mere skade end gavn..
Avatar billede ranni Forsker
02. maj 2015 - 08:49 #6
Hej blueeyez.
Jeg tror jeg gjorde dit forslag rigtig, selvom jeg er gammel knark uden meget forstand på det her moderne IT.
Den skrev:

SSD'ens status er fremragende.
- Problematiske eller svage sektorer blev ikke fundet.
TRIM funktionen af SSD'en er understøttet og aktiveret for optimal ydeevne.
Sundheden er bestemt af SSD'en specifikke S.M.A.R.T. attribut(ter): #233 NAND GB written

Forstod jeg rigtig: At jeg kan kopiere mine programmer på ekstern HDD og så lægge dem tilbage efter et evt. nedbrud og så igen arbejde med dem, som om intet var sket ??
Avatar billede Blueeyez Mester
02. maj 2015 - 09:15 #7
Både og, men jeg synes stadig du gambler hvis du fortsætter med at bruge pcen når der er risiko for nedbryd..
Avatar billede ranni Forsker
02. maj 2015 - 09:44 #8
Jeg er vel nødt til at bruge PC en til den evt. bryder ned igen.
Man kan jo finde en evt. fejl, når den P.T. kører ubeklageligt - - igen.

Men tilbage til oprindelige spørgsmål.
Kan jeg back-up mine programmer, så jeg kan undgå flere dages arbejde med at finde og instl. alle mine købte downloads programmer igen.
( det er alle hvad jeg kalder seriøse programmer, jeg går langt uden om alle såkaldte mirakel programmer, der kan klare alverdens ting, bare lige de får mit  Visa kort nr.)
Avatar billede jokkejensen Novice
02. maj 2015 - 12:52 #9
Ja du kan, tag backup :) - Se første svar, eller find alternativt software til at lave et billede af din harddisk....

Eller brug windows system backup: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/restore-computer-from-system-image-backup#1TC=windows-7

Vh
Avatar billede ranni Forsker
02. maj 2015 - 13:13 #10
Spørgsmålet lyder måske lidt dum, men jeg har ikke meget forstand på det her.
Jeg har en back-up på en USB, men det er vel kun systemet ?? jeg har brugt USB 2 gange og så forsvinder alle mine programmer.
Kan programmerne back-up/lagres på en eller anden måde på en ekstern HDD og så hurtig flyttes over på den fabriksindstillede PC og så arbejde normalt igen ??
Det kan godt være svaret skal skæres ud i jernplade før jeg forstår det !!
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2015 - 18:13 #11
Man kan jo ikke gætte på, hvad du har på den USB.
Et Image med et af de programmer som nævnes i #1 eller andre lignende programmer giver mulighed for at gendanne Windows, enten fra windows (anden partition) eller fra ekstern HDD.
Men for at det skal være smart skal windows og mindre programmer og Office programmer ligge på sin egen partition på 70-80GB.
Det image som dannes er ikke så stort da det kun er data som gemmes komprimeret. Mine data fylder på et Image ca 22GB og kan gendannes på ca. 15 min.
Men før man laver et Image, skal man sørge for at scanne for virus og Malware, for ellers kommer skidtet tilbage hver gang man bruger sit Image.
Windows backup har jeg ikke prøvet, men det er måske lavet i samarbejde med Acronis, for et Acronis Image kan laves om til et windows backup. Før i tiden kørte Acronis fint hos mig, men efter jeg gik over til UEFI og formaterede disken til GPT gik det galt. Det er desuden udelukkende et betalings program.
http://www.acronis.com/en-eu/personal/pc-backup/
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2015 - 18:22 #12
Ps. Det er vigtigt, at når man har lavet et image, så skal man Verificere det i programmet.
Noget andet meget vigtigt er, at når man har lavet en  Recovery CD/USB skal man se om der kan bootes på den - prøve den af - for ellers kan man få en grim overraskelse, når man står og skal bruge den.
Avatar billede ranni Forsker
02. maj 2015 - 20:46 #13
Den USB, jeg har, er lavet ud fra Win 8.1/Lenovo egen opskrift på skærmen.
Den har startet PC `en op 2 gange, den ene gang kom PC `en ikke længere end til: Har fundet en fejl,  forsøge at reparere og genstarter. Med USB startede den og gav mig muligheder for at optimere Windows eller fabriksindstilling.
2.gang ville PC `en hverken starte eller stoppe med tvangsstopning. Genstartede hver gang men viste kun LENOVO logo og kom ikke videre.
Begge gange forsvandt alle mine programmer.
Det jeg så er ude efter fabriksindstillinger er at kunne hente mine programmer fra en eksterne HDD i stedet for at downloade og instl. det går ellers 2-3 dage med.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2015 - 23:55 #14
Hvis du vil begynde helt forfra men ikke kan fordi den USB er syg, så kontakt Lenovo. De vil sandsynligvis kunne sende dig en reparations disk for et mindre beløb.
Et Image laver man først når windows, programmer og drivere er installeret og kører som det skal. Når det Image er færdig, kan man, som jeg har skrevet, gendanne windows på ca. 15 min.
Avatar billede ranni Forsker
03. maj 2015 - 09:49 #15
Jeg er ganske rigtig tung at danse med.
Laver jeg et image af PCèn behøver jeg ikke Genoprettelses USB, den indeholder kun styresystemet ??
Imagen indeholder alt - også at få gang i PCèn, hvis den igen går i stå.

En mærkelig opførsel: Efter ca. 20 timer tastning med at hente og instl. mine programmer kom der pludselig en blå bjælke tværs over skærmen,
Der stod:FORTSÆTTER INSTL. AF WINDOWS 8.1.
Det gjorde den så i 3 ca. timer.
Kun Pinnacle produkter skulle geninstl.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2015 - 10:20 #16
Ja et Image indeholder både styresystemet og de programmer, som du har på windows partitionen. Det betyder også, at selv om din HDD går helt ned, kan du sætte en ny HDD i og køre videre. Men selvfølgelig gælder det kun hvad der ligger på windows partitionen, hvad der ligger på andre partitioner skal, hvis man vil, have sin egen backup.

Og ja den USB har sandelig en mærkelig opførsel, men det er ikke sikkert, at det er den som der er noget galt med, det kan desværre også være computeren.
Avatar billede ranni Forsker
03. maj 2015 - 10:41 #17
Tak roundandbald for din tålmodighed med at forklare mig i almindelig
sprog, jeg kan forstå.
Vil du sende et svar ??

Det var nu efter 20 timers almindelig tastning efter at have fået gang i PC med USBèn, den var afmonteret og jeg følte at nu kørte PCèn igen normalt, men så kom bjælken.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2015 - 10:59 #18
Det er helt i orden, er der noget man ikke helt er med på, er klogt at spørge igen. Når du laver et Image er der måske noget du er usikker på første gang, så bare spørg igen. Se altid efter om der er en knap som hedder "Apply" for selv om man har sat gang i noget, sker der intet før den knap er aktiveret.
Jeg samler ikke på point, ellers tak. Du lægger bare selv et svar:-)
Avatar billede ranni Forsker
03. maj 2015 - 11:46 #19
Min købmand vil heller ikke give noget for mine point.

Jeg skal lige hente et par programmer mere og så have købt et par større USBèr.
Man kan vel ikke lægge andet sammen med Image på en HDD og alt det der i forvejen slettes.
Jeg løber garanteret ind i andre problemer , når jeg laver en Image,
det er i en sen alder, jeg begynder at bruge det her moderne  "tøjeri".
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2015 - 14:04 #20
Andre data på en recovery  USB ja det har jeg gjort med Paragon. Når Image er lavet, kopierer man det over på en USB.
Men AOMEI kan vist ikke finde ud af det, hvis Image ikke ligger hvor det blev lagt. Men det er en erfaring, som er et årstid gammel, måske er det blevet lavet om?
Har du fået din PC som 90 årig fødselsdags gave *G*
Avatar billede ranni Forsker
03. maj 2015 - 19:52 #21
Det er lige ved !!
Jeg endte i en køretol  ved godt og vel naturlig pensionsalder.
Jeg skal da foretage mig noget med de muligheder det nu giver.
Jeg har slået på at digitalisere  venners og venners venner og deres bekendtskabs kredse  gamle analoge videobånd og redigere til seværdige DVD film. Jeg runder små 600 VHS/VHS-C/Hi8/DV bånd.
Det giver af og til virkelig god flaske whisky, og jeg kan da stadig nyde en sådan uden at spilde, så det er ikke så ringe endda.
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2015 - 20:48 #22
Herlig at høre, at du i din uheldige situation stadig finder noget at værdsætte. Min spøgefulde bemærkning om de 90 skyldes, at jeg selv er 76 og at nogle af de spørger, som nævner deres "alderdom" er langt yngre end jeg, og ja man  skal bruge sin hjerne for at bevare den funktiondygtig.
En amerikans hjerneforsker udtrykker det sådan:"Use it or lose it"
Det var sandelig noget af et arbejde du der præsterer med de videobånd, så det er da klart at venner og venners venner finder en flaske frem, det manglede da også bare andet:-)
Avatar billede ranni Forsker
16. maj 2015 - 10:49 #23
Jeg har nu lavet en USB back-up og boote DVD og håber så aldrig at have brug for dem, for jeg kan jo ikke finde ud af, om jeg har gjort det rigtig og om de dur.

Jeg lukker den tråd med tak til alle deltagerne.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2015 - 22:49 #24
Til lykke med det, men prøv det nu lige af først:-)