Avatar billede morlindb Nybegynder
02. juni 2015 - 14:07 Der er 8 kommentarer

Turnaround tid weekender og danske helligdage undaget.

Forskelle på to tidspunkter i tid. Danske helligdage og weekender undtaget

A) start 15/10/2014 15:30    slut 21/10/2014 10:53
B) start 15/10/2014 15:36    slut 21/10/2014 10:54
c) start 16/10/2014 14:21    slut 16/10/2014 14:20

Jeg ønsker resultatet eks 3 dage, 4 timer og 21 min.
Jeg arbejder i Excel 2013.
Avatar billede kim1a Ekspert
02. juni 2015 - 14:14 #1
Jeg følger lige med - noget jeg godt kunne bruge.
Avatar billede finb Ekspert
02. juni 2015 - 14:18 #2
Har ikke tid til at lave det lige nu,
men  ideen er:

Lav en liste med danske helligdage
og lav enten VBA, eller
"hvis <> (forskellig fra)..."
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juni 2015 - 14:57 #3
jeg har for 10 år siden lavet noget asp-kode der beregner alle danske helligdage. Lavet til en blomsterbutik, så advent og morsdag er med - de skal lige pilles ud.
start med at finde antal dage / timer /minutter
med den kan du loope fra fra- til til-dato og tjekke om det er en helligdag - hvis ja, så fratræk 1 dag i resultat.
koden er her (skal modificeres lidt til excel)
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html><head>
<title>Bare end kalender...</title>
<SCRIPT language=JavaScript>
  var browserID = "n";
  if (navigator.appName.indexOf("Microsoft")>=0){browserID="i";}
</script>
</head>
<body>
<%
sidenavn = LCase(Request.Servervariables("SCRIPT_NAME"))

Function getdaysinmonth(strmonth,stryear)
  datoen=cdate("01-" & strmonth & "-" & stryear)
  datoen=dateadd("m",1,datoen)
  datoen=dateadd("d",-1,datoen)
  getDaysInMonth=datepart("d",datoen)
End Function

Function SkrivStortBogstav(tekst)
  SkrivStortBogstav=ucase(left(tekst,1)) & lcase(mid(tekst,2,len(tekst)))
End Function

Function Helligdage(strdato)
aar=CInt(datepart("yyyy",strdato))  'skal være mellem 1901 & 2199
m= array(0,1,4,4,0,2,5,0,3,6,1,4,6)
gyldental=(aar+1) mod 19
if gyldental=0 then gyldental=19
epakt= ((gyldental-1)*11)mod 30
if aar>1899 and aar<2200 then epakt=epakt-1
epakt=epakt mod 30
DagTilFj=80
if gyldental=6 or gyldental=17 then DagTilFj=81
alder=(epakt+DagTilFj) mod 30
if alder<=13 then antaldg=13-alder
if alder>13 then antaldg=43-alder
fuldmaane=21+antaldg
if fuldmaane<=31 then
    dato=fuldmaane
    maaned=3
else
    dato=fuldmaane-31
    maaned=4
end if
korrektion=(5+aar+aar\4-aar\100+aar\400) mod 7
if aar/4=int(aar/4) and (maaned=1 or maaned=2) then
    if aar/100<>int(aar/100) then korrektion=korrektion-1
    if aar/100 =int(aar/100) then korrektion=korrektion-1
end if
u=(dato+m(maaned)+korrektion)mod 7
paaske=dato+7-u
if paaske>31 then
    paaske=paaske-31
    maaned=4
end if
str = paaske & "-" & maaned &"-"& aar
datoto = cdate("24-12-" & datepart("yyyy",strdato))
juldag = weekday(datoto, vbMonday)
soendag = dateadd("d",0-juldag,datoto)

if strdato = cdate(str)-49 then
  Helligdage = "Fastelavn"
elseif strdato = cdate(str)-7  then
  Helligdage = "Palmesøndag"
elseif strdato = cdate(str)-3  then
  Helligdage = "Skærtorsdag"
elseif strdato = cdate(str)-2  then
  Helligdage = "Langfredag"
elseif strdato = cdate(str)    then
  Helligdage = "Påskedag"
elseif strdato = cdate(str)+1  then
  Helligdage = "2. Påskedag"
elseif strdato = cdate(str)+26 then
  Helligdage = "St. Bededag"
elseif strdato = cdate(str)+39 then
  Helligdage = "Kr. Himmelfartsdag"
elseif strdato = cdate(str)+49 then
  Helligdage = "Pinsedag"
elseif strdato = cdate(str)+50 then
  Helligdage = "2. Pinsedag"
elseif strdato = cdate("1-1-" & datepart("yyyy",strdato)) then
  Helligdage = "Nytårsdag"
elseif strdato = cdate("5-6-" & datepart("yyyy",strdato)) then
  Helligdage = "Grundlovsdag / Fars dag"
elseif strdato = cdate("24-12-" & datepart("yyyy",strdato)) then
  Helligdage = "Juleaften"
elseif strdato = cdate("25-12-" & datepart("yyyy",strdato)) then
  Helligdage = "Juledag"
elseif strdato = cdate("26-12-" & datepart("yyyy",strdato)) then
  Helligdage = "2. Juledag"
elseif strdato = cdate("31-12-" & datepart("yyyy",strdato)) then
  Helligdage = "Nytårsaften"
elseif strdato = soendag then
  Helligdage = "4. søndag i Advent"
elseif strdato = dateadd("ww",-1,soendag) then
  Helligdage = "3. søndag i Advent"
elseif strdato = dateadd("ww",-2,soendag) then
  Helligdage = "2. søndag i Advent"
elseif strdato = dateadd("ww",-3,soendag) then
  Helligdage = "1. søndag i Advent"
else
  Helligdage = ""
end if
End Function

strtoday = Date()
stryear = Year(strtoday)
strmonth = Month(strtoday)
If Request("month") <> "" Then strmonth = request("month")
If Request("year") <> "" Then stryear = request("year")

strdaysinmonth = getdaysinmonth(strmonth,stryear)
%>
<table border="0" bgcolor="#C0C0C0" width="490" height="145" style="border: 1px solid #000000;">
  <tr>
  <td>
Kalender for <Select size="1"
                    id="months"
                    name="months"
                    onchange="if (browserID=='n'){months = document.getElementById('months'); years = document.getElementById('years');};location.href ='<%=sidenavn%>?month='+months.value+'&year='+years.value">
<%
    For i = 1 To 12
      Response.Write "<option value=" & i
      If CInt(strmonth) = i Then Response.Write " SELECTED"
      Response.Write "> " & SkrivStortBogstav(MonthName(i,false))
      Response.Write " </option>" & vbCrLf
    Next
%>
</Select>&nbsp;&nbsp;
<Select size="1"
        name="years"
        id="years"
        onchange="if (browserID=='n'){months = document.getElementById('months'); years = document.getElementById('years');};location.href ='<%=sidenavn%>?month='+months.value+'&year='+years.value">
<%
for i = CInt(stryear)-10 to CInt(stryear)+10
    Response.Write "<option value=" & i
    If CInt(stryear) = i Then Response.Write " SELECTED"
    Response.Write ">" & i & "</option>" & vbCrLf
next
%>
</Select>
</td><td align="right">
                    <a href="<%=sidenavn%>?month=<%=datepart("m",strtoday)%>&year=<%=datepart("yyyy",strtoday)%>"
                        title="Vis aktuel måneds kalender"
                        onMouseOver="window.status=''; return true"
                        onMouseOut="window.status=''">&nbsp;DD&nbsp;</a>
  </td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="280" align="left" valign="top">
        <table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0" bgcolor="#FFFFFF" width="100%" height="100%" style="border: 1px solid #000000;">
        <tr bgcolor="#CFCFCF">
<%
  for i=1 to 7
        response.write "<td align=""center"" width=""40""><b>"
      if i=7 then response.write "<font color=""#FF0000"">"
      response.write SkrivStortBogstav(left(weekdayname(i,false,vbMonday),3))
      if i=7 then response.write "</font>"
      response.write "</b></td>"
  next
%>
        </tr>
        <tr bgcolor="#CFCFCF"><td colspan="7"><hr></td></tr>
<!-- Kalender laves her -->
<%
datoen = CDate("01-" & strmonth & "-" & stryear)
firstday = Weekday(datoen, vbMonday)
aktday = 0
if (CInt(strmonth)=CInt(Month(strtoday))) and (CInt(stryear)=CInt(Year(strtoday))) then aktday = CInt(datepart("d",date))
tomme=firstday-1
if tomme>0 then
  response.write "<tr>" & vbCrLf
  lastmonth=cint(strmonth)-1
  lastyear=cint(stryear)
  if lastmonth=0 then
    lastmonth=12
    lastyear=lastyear-1
  end if
  for i=1 to tomme
    response.write "<td align=""center"" bgcolor=""#C0C0C0"" "
    response.write "onclick=""location.href ='" & sidenavn & "?month=" & lastmonth & "&year=" & lastyear & "'"""
    response.write "><font color=""#808080"">"
    response.write datepart("d",dateadd("d",i-(tomme+1),datoen))
    response.write "</font></td>" & vbCrLf
  next
end if
mddag=9-firstday
for i=1 to strdaysinmonth
  if i=aktday then
    strItToday = "<td align=""center"" style=""border: 1px solid #000000;""><font color=""#000000"">"
  else
    strItToday = "<td align=""center""><font color=""#000000"">"
  end if
  if (7+i-mddag) MOD 7 =6 then
    if i=aktday then
      strItToday = "<td align=""center"" bgcolor=""#FF8080"" style=""border: 1px solid #000000;""><font color=""#000000"">"
    else
      strItToday = "<td align=""center"" bgcolor=""#FF8080""><font color=""#000000"">"
    end if
  datoen = CDate(i & "-" & strmonth & "-" & stryear)
  strtxt = Helligdage(datoen)
  if CInt(strmonth)=5 and i>7 and i<15 and (7+i-mddag) MOD 7 = 6 then
    if strtxt="" then
      strtxt = "Mors dag"
    else
      strtxt = strtxt &  " / Mors dag"
    end if
  if len(strtxt) > 0 then
    if i=aktday then
      strItToday = "<td align=""center"" bgcolor=""#FF8080""style=""border: 1px solid #000000;"" onmouseover=""if (browserID=='n'){texter = document.getElementById('texter');}; texter.innerHTML='" & strtxt & "';"" onmouseout=""if (browserID=='n'){texter = document.getElementById('texter');}; texter.innerHTML='';""><font color=""#000000"">"
    else
      strItToday = "<td align=""center"" bgcolor=""#FF8080"" onmouseover=""if (browserID=='n'){texter = document.getElementById('texter');}; texter.innerHTML='" & strtxt & "';"" onmouseout=""if (browserID=='n'){texter = document.getElementById('texter');}; texter.innerHTML='';""><font color=""#000000"">"
    end if
  if (i-mddag) MOD 7 = 0 then response.write "<tr>" & vbCrLf
  response.write strItToday & i & "</td>" & vbCrLf
  if (i-mddag) MOD 7 = 6 then response.write "</tr>" & vbCrLf
next
if (firstday+strdaysinmonth-1) MOD 7 > 0 then
  nextmonth=cint(strmonth)+1
  nextyear=cint(stryear)
  if nextmonth=13 then
    nextmonth=1
    nextyear=nextyear+1
  end if
  for i=1 to 7-((firstday+strdaysinmonth-1) MOD 7)
    response.write "<td align=""center"" bgcolor=""#C0C0C0"""
    response.write "onclick=""location.href ='" & sidenavn & "?month=" & nextmonth & "&year=" & nextyear & "'"""
    response.write "><font color=""#808080"">" & i & "</font></td>" & vbCrLf
  next
  response.write "</tr>"
end if
%>
<!-- Kalender slut her -->
      </table>
        </td>
    <td valign="top" width="190">
    <table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0" bgcolor="#FFFFFF" style="border: 1px solid #000000;" height="100%" width="100%">
    <tr bgcolor="#CFCFCF">
    <td><b>Dagens note:</b></td>
    </tr>
      <tr bgcolor="#CFCFCF"><td><hr></td></tr>
    <tr>
    <td height="100%" valign="top"><div id="texter" style="width:99%; height:99%;"></div></td>
    </tr>
    </table>
    </td>
  </tr>
</table>
</body></html>
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
02. juni 2015 - 16:02 #4
Find først datoen for Påskedag:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/PAASKEDAG/

...og, alle andre danske helligdage er derefter lette at finde :-)

Derefter er det lige så let, at lave en hurtig lille funktion, der beregner tiden mellem de to tidspunkter...
Avatar billede jens48 Ekspert
02. juni 2015 - 23:38 #5
Jeg har lagt en fil til udregning på http://gratisupload.dk/f/8s12z3uho0
Avatar billede morlindb Nybegynder
08. juni 2015 - 13:52 #6
Tak for alle indslag. Jeg har brug for at det bliver målt i timer. Beklage jeg ikke var skarp å dette til at begynde med.

Lige nu har jeg benyttet
=+ANTAL.ARBEJDSDAGE(H7987;I7987;Ark1!$B$1:$B$28)

forklaring
H7987 = fra (dato format er 07-08-2014  09:01:17)
I7987 = til (dato format er 14-08-2014  11:47:00)
Ark1!$B$1:$B$28 = datoer som ikke tæller med i beregningen (helligdage)
Avatar billede morlindb Nybegynder
15. juni 2015 - 12:29 #7
NETWORKDAYS(A1,B1)-1-MOD(A1,1)+MOD(B1,1)

ER der nogen som kan gennemskue denne løsning bare på dansk
?
Avatar billede kim1a Ekspert
15. juni 2015 - 13:42 #8
Networkdays er antal.arbejdsdage så vidt jeg husker.

Mod er blot forskellen efter division.

Så formlen siger blot antal arbejdsdage - 1 - klokkeslet i A1 og + klokkeslet B2.