Avatar billede Rulif Nybegynder
03. juni 2015 - 13:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Celleværdi på grundlag af sammenlign tabel (HVIS, INDEKS, SAMMENLIGN)

Hej, håber at kunne få lidt hjælp her.

For et dataark (http://gratisupload.dk/f/8s1c0wme00) ønskes udformet to formler:

1)
Fastlæggelse af kvalitetstillæg
Ud fra data i kolonne J (alder) og H (vægt) skal størrelsen af tillægget (kolonne M) fastlægges.
Alderen i fx J8 skal matches med den givne række i kolonne AA, hvorefter tillægget kan identificeres ud fra sammenligning af vægt (H8) med kriterierne for de fire klasser (kolonne AB --> AK).
Kolonne M skal således have én af værdierne i AB6, AD6, AG6 eller AJ6.

Ex på "facit":
M8 = -200
M9 = -100
M10 = -200
M11 = -200
M12 = -100
...
M23 = 0
M24 = +100
M25 = +100

2)
Indeksberegning
I kolonne R ønskes beregnet et kvalitetsindeks for hver række.
Celle J skal matches med den givne række i kolonne AA, hvorefter værdien (celle R) skal beregnes som Celle H / matchende celle i kolonne AK x 100.
Ex: R24 = H24 / AK26 * 100 (AK26 fordi AA26 = J24)

Ex på "facit":
R8 = 64
R9 = 82
R10 = 65
R11 = 77
R12 = 88
...
R23 = 98
R24 = 109
R25 = 110

Mvh.
Hans Chr.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. juni 2015 - 19:10 #1
Prøv lige at forklare hvordan du kommer frem til facit.

Der er formentligt ingen der har særligt lyst til at anstrenge sig for at forsøge at begribe beregningsmetoden.
Avatar billede Rulif Nybegynder
03. juni 2015 - 21:12 #2
Uddybende kommentar til beregning af "facit":

Eksempel på formel 1:
Alderen i J8 = 151, derfor skal vægten i H8 sammenlignes med række 84 (da AA84 = 151).
Da vægten i H8 = 130, falder værdien i klasse 4, hvorfor M8 = -200 (værdien for klasse 4, der er angivet i celle AB6).

Eksempel på formel 2:
Alderen i J24 = 93, derfor skal vægten i H24 (132) sammenlignes med række 26 (da AA26 = 93), hvor det er værdien i kolonne AK (AK26 = 121), der skal bruges til den videre beregning.
R24 skal beregnes som
R24 = H24/AK26*100
R24 = 132/121*100
R24 = 109
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. juni 2015 - 07:51 #3
Du kan prøve at se om vedhæftede kan bruges.

http://gratisupload.dk/f/8s1p18qhq9/

Tillad mig at sige, at din opstilling er langt fra at være optimal set ud fra et formelbygningssynspunkt.

Jeg har indsat en ny, mere hensigtsmæssig tabel i kolonne AM:AR og yderligere en hjælpekolonne, kolonne AT. De må selvsagt ikke slettes.

Bemærk, at hvis du indsætter eller sletter kolonner skal formlerne i nuværende kolonne M tilrettes manuelt.

Opstillingen forekommer mig som indikeret uhensigtsmæssig. For eksempel fra række 53 og nedefter. I det hele taget synes jeg det er som om, at layout og "pynt" spiller en vigtigere rolle end at opstille det hele i databaseformat (ingen tomme rækker og ingen tomme kolonner) som gør formelbygning langt lettere og mere robust.

Hvis layout er afgørende vigtigt så lav den del i et separat område eller et separat ark adskilt fra der hvor beregningen foregår. Det vil spare dig for mange problemer.
Avatar billede Rulif Nybegynder
04. juni 2015 - 11:04 #4
Hej xl-Enthusiast

Tak for hurtigt svar og indspark til generel opbygning.

Ang. formel 1, så må der være en mindre fejl.
Tjek fx række M, hvor H23 = 130 (kg) og J23 = 102 (dage
De 102 dage svarer til række 35 i tabellen og de 130 kg svarer til klasse 2 (M23 = 0).

Formel 2 ser ud til at fungere som ønsket.

Du har ret i, at layout har fået stor plads i opbygningen i regnearket.
Dit forslag om at skille formel/beregninger og layout i to forskellige ark lyder fornuftigt og er taget til efterretning.

Mvh. HC
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. juni 2015 - 14:33 #5
Jeg kan indtil videre ikke få det til at virke.
Avatar billede Rulif Nybegynder
11. juni 2015 - 15:27 #6
Luk