Avatar billede miboha Praktikant
09. august 2015 - 01:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny computer med MSI B85M-E45 bundkort kan ikke starte

Jeg har købt stumper til en ny computer.
- Et Prodigy M kabinet.
- MSI B85M-E45 bundkort.
- Intel Core i3 Processor inkl. køler.
- 250 GB SSD Harddisk.
- 2 X 2GB Crucial DDR3 Ram.
- Asus Geforce GT740 Grafikkort med 2GB DDR Ram.
- Corsair CX430 PSU.

Problemet er, at maskinen ikke vil starte op, Et par gange er det lykkedes, at få den til at starte op i  kort tid, og få den til at komme med nogle blink fra dioden i kabinettet. Men bortset fra det har det ikke været muligt, at få den til at starte op.

En gang fik jeg så meget liv i den, at cpu-blæseren kørte et par omgange inden den stoppede igen, og den ene af to kabinet blæser gav også nogle små ryk i forsøget på at starte op, uden at det lykkedes, (Den sidste kabinetblæser var der intet liv i).

Jeg har fjernet al "unødvendigt" udstyr - det vil sige, ingen harddisk, kun onboard grafikkort, kun en enkel ramklods har været installeret, og de eneste ledninger fra kabinet til bundkortet har været power og reset,

Kort sagt, så er der blevet skrællet ned til et absolut minimum, for at undgå for mange fejlkilder. Derudover har alle ting været testet på andre maskiner, på nær CPU og bundkort, Således er de eneste steder (så vidt jeg kan se), hvor fejlen kan ligge er CPU eller bundkort - samt måske ram, men det vil kræve at der fejl på begge ramklodser.

Jeg har resettet bundkortet - med det har heller ikke haft nogen effekt. Ligeledes har jeg også pillet grafikkortet ud, og forsøgt at sætte skærmkablet i skærmporten på grafikkortet, men også uden resultat..

Jeg har også forsøgt at sætte et netkabel i netværksudgangen på computeren, og føre det hen til en switch, for at se om der var lys i de små dioder bag på bundkortet ved netværksstikket, da dette skulle være et tegn på om der kommer strøm i systemet, men der var ingen lys i lamperne.

Jeg har også forsøgt at resette bios (flere gange) men også ude succes.

Som jeg ser, så må fejlen enten ligge i cpu'en eller på bundkortet, men præcis hvor fejlen er og hvordan man løser det ved jeg ikke (så ville der jo heller ikke være nogen grund til at jeg skrev herinde.

Lige nu forventer jeg, at jeg er nødt til at sende tingene retur, men jeg ville høre alle jer eksperter, om I havde et bud på en løsning inden jeg kontakter forhandlere.

Hvad kan der være galt, og hvad gør jeg?
Avatar billede Blueeyez Mester
09. august 2015 - 01:41 #1
Du skriver du har testet delene i andre maskiner, men hvad med strømforsyningen?

Har du prøvet bundkortet med en anden strømforsyning?
Avatar billede miboha Praktikant
09. august 2015 - 01:54 #2
Ja det har. Jeg har haft tilsluttet den gamle strømforsyning til den nye computer uden positivt resultat, og jeg har tilsluttet den nye strømforsyning til den gamle computer og det virkede.
Avatar billede Blueeyez Mester
09. august 2015 - 09:23 #3
Har du prøvet ny strømforsyning og grafikkort i gammel bundkort?

Det lyder til synderen er bundkortet.. Ellers er strømforsyningen ikke kraftig nok til komponenterne i amp..
Avatar billede miboha Praktikant
10. august 2015 - 15:13 #4
Jeg har ikke prøvet det nye grafikkort og det den nye strømforsyning på det gamle bundkort.

Jeg har dog prøvet det nye bundkort både med og uden det nye grafikkort, dvs. at jeg har brugt det skærmkort som er integreret i bundkortet, men uden resultat.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. august 2015 - 16:27 #5
Prøv strømforsyningen og hvis den kan så prøv os grafikkortet hvis den os kan er det jo bundkortet, men jeg frygter at det er strømforsyningen..
Avatar billede miboha Praktikant
11. august 2015 - 11:13 #6
Den nye strømforsyning virker fint i den gamle computer. Jeg har endnu ikke prøvet at sætte det nye grafikkort i den gamle computer, men jeg har som sagt undladt at sætte grafikkortet i den nye maskine, ligesom der heller ikke var noget andet tilsluttet andet end en ramblok samt cpu. Derfor tvivler jeg på, at det kan være strømforsyningen den er gal med.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. august 2015 - 12:16 #7
Hvis du er helt sikker på at alt er tilsluttet korrekt, så ja så er det bundkortet der er synderen.. Og du bør kontkate forhandler omgående og fortælle at du har testet delene i din gamle pc...
Avatar billede miboha Praktikant
13. august 2015 - 11:43 #8
Jeg har kontaktet forhandleren, som sagde at jeg skulle sende bundkort og cpu til dem, og så vil de kigge på det.

Nu håber jeg så, at de også konkluderer, at der har været noget galt med bundkortet fra starten, for ellers kan de jo finde på, at tage penge for fejlsøgningen.

Det må jo så være det for denne gang, så hvis Blueeyez poster et svar skal jeg nok tildele ham point.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. august 2015 - 12:27 #9
@8 Udfra denne sag burde de opnå den samme konklusion, men jeg kan godt følge din tnake gang.. har os tit haft hw som ikke har fungeret, men man har da stadig tænkt: "Hvad nu hvis det bare er mig"..

Du får svar herfra ;)
Afmelder os overvågning af tråden.