Avatar billede tofferman Nybegynder
07. september 2015 - 17:50 Der er 5 kommentarer

Underlig adfærd med Dokumenter-mappen.

Hej.

Jeg begriber ikke hvad der er sket, men i min iver efter at tilpasse Windows 10 til mine behov er der gået kludder i genveje og skrivebordet.

Jeg har et C-drev hvor Windows og mine programmer ligger på, og så har jeg et D-drev hvor mine dokumenter og andet ragelse ligger. I tidligere Windows-versioner har jeg altid ændret Dokumenter-biblioteket til at pege på d:\Dokumenter, og det har virket fint.

Men i Windows 10 er det helt galt:

1: Alle mine dokumenter nu på skrivebordet, og alt hvad jeg opretter på skrivebordet gemmes i D:\Dokumenter.

2: Min Stifinder har nu ikoner i træstrukturen der henviser til en dokumentmappe der hedder Dokumenter, en billedmappe der hedder Dokumenter og et skrivebord der hedder Dokumenter. Alle disse tre henvisninger viser indholdet af D:\Dokumenter.

Jeg har forsøgt med nulstillingsfunktionen i Windows, og den fjernede alle programmer, apps og drivere som jeg havde installeret. Det eneste den ikke fjernede var det rod jeg beskriver her.

Hjælp :-(

Jeg har pastet et screenshot ind her: http://toflo.dk/stifinder.docx
Avatar billede claes57 Ekspert
07. september 2015 - 18:35 #1
i stifinder - gå til c:\brugere/[dit brugernavn]/ og find skrivebord-mappen. Højreklik og vælg egenskaber. Vælg fanebladet placering, og klik på gendan standard.
Hvis din 'dokumenter' er på et andet drev, så via stifinder gå til den, højreklik og vælg placering, gendan standard.
Nu kan du så (efter genstart) flytte din dokumenter til den rigtige placering, og denne gang undlade at ramme skrivebord.
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. september 2015 - 19:10 #2
Det er altså mærkeligt. Der er ingen Skrivebord eller Desktop-mappe i c:\brugere\mitnavn\
Avatar billede claes57 Ekspert
07. september 2015 - 19:21 #3
Se i mappen dokumenter på dens placering d:\  eller søg i stifinder. Den skal jo være et sted.
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. september 2015 - 19:26 #4
De der tre "Dokumenter"-mapper i venstre side af Stifinder peger på det samme sted.

Og hvis jeg ændrer een af dem, ændres de to andre helt af sig selv.

Det må være en bug.
Avatar billede tofferman Nybegynder
07. september 2015 - 21:25 #5
Giver op. Jeg laver en helt ren windowsinstallation og starter på en frisk.