Avatar billede mason Nybegynder
30. september 2015 - 21:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvor stor en PC til tunge opgaver?

Jeg skal købe ny pc (bærbar), og er i tvivl om hvor stor en maskine jeg skal købe. Jeg laver grafisk arbejde og arbejder derfor ofte med tunge filer, i tunge programmer.
Hvor meget RAM, og hvor stor en processor bør jeg som minimum have? Og er der andre ting jeg skal have for øje?
Når jeg kigger på de forskellige specs. på pc markedet, kan jeg se at det har udviklet sig en del siden jeg sidst købte pc, og jeg er derfor total uddateret hvad det angår.
Håber nogen kan hjælpe mig lidt på vej til det rigtige valg :-)
(Jeg skal ikke have Mac, kun PC)
Avatar billede claes57 Ekspert
01. oktober 2015 - 08:16 #1
Ram - gerne 16gb, CPU i7 minimum 3ghz. Skærmopløsning minimum full-hd. Separat grafikkort med 2gb ram. Og to harddiske, den primære ssd. Wifi med 802.11ac standard. Løs mus.
Så burde du kunne klare dig - hvis du husker at tage backup af data også.
Avatar billede mason Nybegynder
01. oktober 2015 - 11:02 #2
Hej, hvad er mest vigtigt at prioritere for at få en nogenlunde hurtig og kraftig maskine?
Er det RAM elle processor? Eller begge dele? Eller måske noget 3. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
01. oktober 2015 - 11:43 #3
Du kan godt leve med en hurtig i5 cpu og 8gb ram. Men du vil meget gerne have et ordentligt grafikkort, en ssd disk og høj skærmopløsning.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2015 - 05:54 #4
der er ingen penge at spare på ram, 16gb kører godt
Avatar billede mason Nybegynder
02. oktober 2015 - 09:29 #5
ok - men hvad er vigtigst at prioritere, nu det også skal være økonomisk? Skal jeg gå efter meget ram, stor processor, eller typen af ram og processor?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. oktober 2015 - 12:09 #6
Se #3 igen. Glem ram og cpu (ikke under i5 og 8gb ram) men det er diskhastighed (ssd) og grafikkort til en medie-pc.
Avatar billede mason Nybegynder
06. oktober 2015 - 13:51 #7
ok, hvad angår processor, hvad er så forskellen på AMD og Intel? Hvad er bedst?

Når du siger diskhastighed, er det så disktypen? Hvad er der at vælge imellem? HDD, Hybrid, SSD? Er SSD så den hurtigste?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. oktober 2015 - 14:30 #8
CPU se https://www.cpubenchmark.net/laptop.html.og tjek med de bærbare, du har kig på.
Harddisk på bærbare er langsomme som hdd, med hybrid skal du se på hvor stor ssd/cache delen er - nogle har kun en symbolsk lille cache på 8gb. Ssd er klart at fortrække. Ssd har heller ikke bevægelige dele, og er derfor langt mere robuste i brug. Men ingen disk er bedre end andre hvis der ikke tages backup af filer (evt til cloud).
Avatar billede mason Nybegynder
19. oktober 2015 - 10:21 #9
ok, jeg tror jeg er ved at være lidt bedre rustet til at gå ud og købe det rigtige. Smider du svar, så giver jeg pointen :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. oktober 2015 - 10:32 #10
bare luk selv, men tak for budet.
Avatar billede mason Nybegynder
20. oktober 2015 - 09:45 #11
Så skal du have en stor tak for din hjælp og din tid :-)