Avatar billede dani9618 Nybegynder
03. oktober 2015 - 08:17 Der er 20 kommentarer

Strøm i mit kabinet

Hej Eksperter.

Jeg har fået et stort problem. Der er strøm i mit kabinet, og da det er lavet af metal, leder det strøm rundt i hele kabinettet.
Der er så meget strøm, at når jeg tager en ledning fra kabinettet over til en radiator, slår det gnister, og min skærm går i sort, og kommer tilbag og når jeg sætter et USB eller vga stik til, slår det også gnister. Det er et stort problem, da der er en konstant brumme lyd i mine højtalere, og i min mikrofon, og fordi min wifi adapter er med USB tilslutning, og den bliver så ved med et slå fra, og sige "begrænset" ved internettet.

Jeg har ind til videre prøvet at:

Ledning fra kabinet til radiatoren
Købt nu strømforsyning
Haft alt pillet ud af mit kabinet ........ Men ingen af delene virkede :(

Jeg tror at det er begyndt, efter jeg har opgraderet min pc, med nyt bundkort, ram og cpu, men ved ikke om det har noget med det at gøre?

Jeg her ledt rundt på nettet nå i godt en uges tid, men har ikke fundet en løsning på mit problem.

Så i er nu mit sidste håb

På forhånd tak for hjælpen ;)

Med venlig hilsen
Daniel Nielsen
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 08:43 #1
Har du husket de afstands stykker der skal være mellem bundkort og kabinet, så det ikke rører kabinettet?
Avatar billede dani9618 Nybegynder
03. oktober 2015 - 08:53 #2
Hej ☺
Hvis det er de små guld farvet skruer,som man skruer ind i kabinettet,  og så skriver man bundkortet fast i dem? Så ja😊
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 10:45 #3
Jeg tror så måske at der på en måde må opbygges statisk elektricitet. Har du prøvet at køre med den på en jordet stikkontakt, i stedet for at koble den til radiator?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 10:50 #4
#2 Jeg er ikke bekendt med guld farvede skruer man skruer fast før man monterer bundkort, så det kan jeg ikke svare på.
Hvis du piller venstre side af computeren, kan du så se at der er en afstand mellem bundkort og kabinet?

spænding der løber på bundkortet skulle jo ikke overstige 12 volt, så jeg kan ikke lige forstå de store gnister du beskriver??

De må være statisk elektricitet vil jeg mene.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 10:52 #5
Har du ændret placering af pc, så du måske selv lades med statisk elektricitet, som aflades når du rører kabinettet?
Avatar billede dani9618 Nybegynder
03. oktober 2015 - 11:23 #6
Hej
Vi har desværre ikke noget jordet stik i huset,og ja der er mellemrum mellem kabinet og bundkortet.

Hvad mener du med at ændre placeringen? Hvad skulle det Gøre?

Med venlig hilsen
Daniel Nielsen
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 11:38 #7
Hvis man flytter computeren fra et rum med trægulv til et rum med tæppe der har nylon i, kan man risikere at ophobe statisk elektricitet i kroppen, som så bliver afladet når man rører jern der aflader denne spænding.

Får du også stød hvis du rører radiatoren?

Du kan her se mere om statisk elektricitet:
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Fysik/Elektromagnetisme,_elektron-_og_ionoptik/statisk_elektricitet
Avatar billede dani9618 Nybegynder
03. oktober 2015 - 11:44 #8
Hej igen

Den står allerede i én rum med gulvtæppe.
Jeg får ikke stød når jeg rører ved kabinet, kun hvis jeg røre ved radiatoren med den anden hånd.
Men når jeg røre ved kabinettet, uden at røre ved radiatoren samtidig forsvundet brumme lyden,men kommer tilbage ligeså snart jeg fjerner hånden igen  .

Med venlig hilsen
Daniel Nielsen
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 12:13 #9
har du tjekket blæserne på bundkortet/kabinet blæsere om de "gnider op af noget" når de kører?

Har du kabinet blæsere, så prøv midlertidigt at koble dem fra, og se om strømproblemet forsvinder.
Avatar billede dani9618 Nybegynder
03. oktober 2015 - 12:17 #10
Okay, de vil jeg prøve i aften, når jeg kommer Ca. Kl. 20.00:)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 12:27 #11
OK. Snakkes videre. Det bliver måske kun i morgen jeg er på igen.
Avatar billede dani9618 Nybegynder
03. oktober 2015 - 21:53 #12
Hej
Det med blæserne virkede desværre ikke :(

Har du muligvis nogle andre forslag til løsninger?

Og tusinde tak, for at du vil bruge tidpå mit problem, det er jeg taknemmelig for
:)
Hilsen
Daniel Nielsen
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2015 - 00:09 #13
Velbekomme.
Hvis du kobler din skærm fra computeren inden du tænder den, og så starter, er der så strøm i kabinettet på computeren?

Er ved at løbe tør for ideer nu hvis løsningen ikke snart kommer.
Avatar billede dani9618 Nybegynder
04. oktober 2015 - 10:19 #14
Hej :)

Jeg har lige prøvet det du sagde, men uden held :(

Men jeg har fundet ud af noget nyt!

Hvis jeg tager alt strømmen fra, bliver der ved med, at være "strøm i kabinettet". Så er det statisk elektricitet?

Hilsen
Daniel
Avatar billede dani9618 Nybegynder
04. oktober 2015 - 10:35 #15
Hej ;)

Har læst et sted, hvor der står et eller andet med, at man kan sætte et stik med jord stik på, i en stikdåse, uden at man har jord i huset?

Kan det passe?

PS. det er det her, som jeg ikke helt forstår:

Jeg har arrangeret at der ved ALLE enheder med 230V er brugt 3pins 230V stik (altså med Jordben) og tilhørende "harem" (strømskinne) MED forbundet Jordben. Altså så de har FÆLLES potentiale... Altså ikke nødvendigvis samlet forbundet til "jord" ...

Læst her: http://www.eksperten.dk/spm/923054

Hilsen
Daniel
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2015 - 10:44 #16
#14 Jeg tror ikke det er kabinettet der er strøm i. Jeg tror det er dig der oplades når du går på tæppet, og aflader når du rører kabinettet.
Prøv at sætte kabinettet på en gummi måtte, og rør så ved det.
Får du så strøm?
Hvis ikke du får strøm er der ikke strøm i kabinettet

#15 Jeg forstår heller ikke udlægningen af det sidste, da jeg mener at hvis de er koblet til en stik dåse med jord, så er alle komponenter jordet.
Avatar billede dani9618 Nybegynder
04. oktober 2015 - 10:56 #17
Hej
Der er allerede gummidutter under kabinettet.

Og selv når jeg ikke røre ved kabinettet, er der "strøm"i det
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2015 - 13:01 #18
Ok. Jeg tror du overser noget, og desværre har jeg ikke flere bud på det end det jeg er kommet med.
Avatar billede dani9618 Nybegynder
11. oktober 2015 - 13:58 #19
Hej :)

Undskyld for så sent svar

Men tusinde tak for hjælpen!

Mvh.
Daniel Nielsen
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2015 - 14:10 #20
velbekomme da :-)