Avatar billede AJLaursen Juniormester
20. oktober 2015 - 10:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ransomware

Hej derude,

Det er jo meget oppe i tiden med Ransomware, der går ind og krypterer en virksomheds data etc., og frigiver samme mod løsesum.

a)
Kan nogen svare på om sådan en gang hærværk også går ind og lukker ned for Onedrive, Dropbox, Filecamp etc. ?

b)
Gælder ransomware truslen for såvel pc'ere som Appleprodukter ?

På forhånd mange tak.

Allan
Avatar billede aphandersen Juniormester
20. oktober 2015 - 11:00 #1
Hej Allan!

Ja, der foregår en bølge af angreb med ransomware mod danske virksomheder lige nu, så det er en god ide at være beskyttet med backup.

a) Nej, umiddelbart ikke. Den krypterer især dokumenter, billeder og et hav af andre filer. Du kan se en liste med alle filtyper på http://www.it-blogger.dk/cryptolocker-virus-der-krypterer-dine-filer/.

b) Nej, indtil videre har vi umiddelbart kun set angreb mod Windows. Men der er meldinger fra forskellige steder på nettet om at en Mac virus er begyndt at komme i omløb. Men den klassiske cryptolocker virus virker mod windows.
Avatar billede AJLaursen Juniormester
20. oktober 2015 - 11:21 #2
Hej Peddi,

1000 tak for svar - er straks gået igang med back up :-)

Vil du sende mig svar, således jeg kan give dig point.

Bedste hilsner
Allan
Avatar billede AJLaursen Juniormester
20. oktober 2015 - 11:21 #3
Prøver lige igen - sorry :-)
Avatar billede aphandersen Juniormester
20. oktober 2015 - 11:25 #4
Her er svar :-) En backup er ultimativt. Jeg kender flere virksomheder der er blevet ramt af den her Post Nord virus og der blev de reddet af en backup.
Avatar billede jakobdo Ekspert
20. oktober 2015 - 11:49 #5
Nu kan jeg sagtens tage fejl...
Men hvis du har en masse filer på onedrive, dropbox, usb-disk etc.
Så er det jo "bare" en mappe/drev som alle andre på din computer.
Så får du besøg af et ransomware program der krypterer filerne, så vil de jo også have adgang til disse mapper/dreve.
Avatar billede chalde Seniormester
20. oktober 2015 - 12:43 #6
Som #5 skriver, så er alle mapper i fare for at blive krypteret. Synkroniseres disse mapper (eksempelvis dropbox etc.), så vil krypteringen følge med. Er der ingen versionering på servicen, så vil data gå tabt.
Det samme gælder mappede netværksdrev, de vil også blive krypteret af de fleste varianter. Nyeste varianter går skridtet videre og tjekker om der er åbne fileshares (som ikke nødvendigvis er mappet) og vil også kryptere filer der.
Så ja: Backup (med versionering)
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2015 - 14:31 #7
A). Alle mapper der synkronoser med computeren kan blive låst.

B). Mac bliver ligesom Windows ramt af ransomware.
https://www.google.dk/search?q=ransomware+mac+os+x&oq=ransomware+mac&aqs=chrome.1.69i57j0l5.8343j0j9&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8

Back er altid en god ide. Men hold det fysisk adskilt fra Computeren. Lav Backup når computeren er ren.

Selvfølgelig vil de fleste havde synkronosering af dokumenter og lignende da det i hverdagen er det nemmeste. Men tag backup en gang i mellem ned et medie der er fysisk adskilt fra computeren.

b) Nej, indtil videre har vi umiddelbart kun set angreb mod Windows. Men der er meldinger fra forskellige steder på nettet om at en Mac virus er begyndt at komme i omløb. Men den klassiske cryptolocker virus virker mod windows.

Prøv at bruge google !
Avatar billede aphandersen Juniormester
20. oktober 2015 - 14:28 #8
Ja, det er korrekt at hvis man har en mappe på computeren, der bliver ramt af ransomware og denne mappe også synkroniseres op til f.eks. Onedrive, så vil de krypterede filer også komme med derover. Men ransomware går ikke direkte ind på ens Onedrive og inficerer.

Derfor er backup den eneste 100% sikring af ens indhold.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2015 - 14:57 #9
Nogle har Windows på deres Mac.
Avatar billede aphandersen Juniormester
20. oktober 2015 - 15:02 #10
Ja, det er korrekt, at der også findes varianter af ransomware der kan ramme Mac OS X - og selvfølgelig også windows, hvis man har windows på Mac. Jeg tænkte nu mere på den bølge af cryptolocker der rammer virksomheder i Danmark lige nu. Den er en variant der rammer windows og den krypterer ikke hele mapper, men helt bestemte filtyper.

Uanset hvilket system man har vil jeg, som jeg allerede har nævnt, anbefale at man altid har backup.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2015 - 15:13 #11
Ok.