Avatar billede voltie Nybegynder
12. november 2015 - 21:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skærm flimrer/GPU/RAM problem?

Hej eksperter.

Min Dell U2731HM skærm er begyndt at flimre, fra den ene dag til den anden. Det ser ca. således ud, bare lidt værre, og så går den ind i mellem helt i sort:
https://www.youtube.com/watch?v=YAMoxnXihxo

Jeg har prøvet at lokalisere problemet ved at prøve et andet kabel, og ved at tilslutte min bærbare i stedet for PC'en:

PC ---------- Skærm--------------outcome
display      display            flimrer
display      HDMI                ok, men kan ikke køre fuld opløsning med HDMI,

bærbar--------Skærm--------------outcome
display      display            ok, og korrekt opløsning.

Håber der giver mening. Display = displayport.

Har pustet i alle stik, og GPU er ikke støvet. Har prøvet at factory resette skærmen.

Tænker det må være mit grafikkort eller evt. et RAM problem efter at have googlet lidt? Nogen med et bud på hvad jeg kan gøre?
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2015 - 22:34 #1
Det kan ikke være et problem med RAM eller grafikkort, hvis flimmeret opstår, både når skærmen er tilkoblet PC, og når den er koblet til den bærbare.

Så problemet må ligge i skærmen, og et forsøg på fejlfinding på den uden måleinstrumenter kan kun blive til gætterier.

I "gamle dage" ville man forsøge at give skærmen et par forsigtige dask med hånden forskellige steder. Har du prøvet det?
Avatar billede voltie Nybegynder
12. november 2015 - 22:55 #2
Så har jeg ikke fået lavet mit lille diagram helt forståeligt :)

Når jeg tilsluttter min bærbare med et displayport til displayport kabel, så virker det som det skal.

Når jeg tilslutter min pc med et displayport til displayport kabel, så flimrer det.

når jeg tilslutter min pc med et displayport/pc til hdmi/skærm kabel, så flimrer det ikke, men et hdmi kabel understøtter ikke den fulde opløsning (2560x1440) men kun 1920x1080.
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2015 - 23:41 #3
OK, så er jeg med (tror jeg) :-)  Jeg går ud fra, du med "PC" mener en stationær computer.

Hvis det er korrekt, hvilken PC er det så, og hvilket grafikkort sidder der i den?
Avatar billede voltie Nybegynder
13. november 2015 - 10:55 #4
Jeps jeg mener min stationære.

MSI Z77A-GD55,  Socket-1155
ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX  CUDA
I5 3570K
Noctua NH-D14 CPU Køler
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Kit 2 x 4GB
Corsair SSD Force Series 3, 240GB  2.5"
Corsair RM750 strømforsyning.
ASUS DRW-24B5ST,  DVD±RW Writer
Avatar billede voltie Nybegynder
14. november 2015 - 13:50 #5
Har købt mig et DVI dual link kabel, for at se om det skulle være displayporten der ikke fungerer ordentligt, og det virker sgu nu.

Kan ikke umiddelbart se noget galt med displayporten i GPU'en, men kan man forsøge noget for at redde den?
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2015 - 14:03 #6
Undskyld den lidt forsinkede kommentar.

Jeg tvivler på, fejlen skal søges i RAM. Du skriver, du har forsøgt med et andet kabel. Har du forsøgt at vrikke stikkene lidt de steder, kablet er forbundet? Fejlen kan ligge i tilslutningerne på computeren eller skærmen

Prøv at pille grafikkortet helt ud, rens det i bunden på de steder, som skaber forbindelsen til slottet i bundkortet, med lidt sprit eller rensebenzin.  Skub det ned på plads igen, op igen og ned igen nogle gange.

Og så kan det også skyldes en dårlig driver. Er driveren blevet opdateret fornylig (måske automatisk uden dit vidende?), så prøv at gå tilbage til en tidligere version.
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2015 - 14:05 #7
Ak, så fik jeg kommenteret uden at opdatere siden :-)

Men prøv at kigge på de ting, jeg har foreslået.
Avatar billede voltie Nybegynder
18. november 2015 - 11:05 #8
Hej igen milter. Tak for hjælpen. Du kan lige smide et svar hvis du vil have point.
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2015 - 14:52 #9
Ellers tak, snup du bare selv pointene :-)
Avatar billede voltie Nybegynder
27. december 2015 - 17:01 #10
Svar