Avatar billede todd24 Nybegynder
23. november 2015 - 16:19 Der er 25 kommentarer

kalibrering af skærm

nogle som har erfaring med at kalibrere en skærm med et ISP panel til at opnå den bedst mulige billedekvalitet? min skærm er en LG27EA33.

Jeg syntes at hvid farve virker meget skarpt og blændende, men hvis man skruer ned for kontrast/brightness så bliver det mere behageligt, men så går det også ud over billedekvaliteten.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2015 - 17:28 #1
1) via din optiker tjek, at fejlen ligger i skærm.
2) hos en farvehandler låner du en pantone farveguide hvis du kan få lov (evt fra lørdag lukketid til mandag åbningstid). Ud fra den, og med den normale belysning du har i lokalet med skærm, så justerer du ind efter den.
Avatar billede todd24 Nybegynder
24. november 2015 - 21:29 #3
#2 hvilket af programmerne er det du anbefaler?
Avatar billede milter Ekspert
25. november 2015 - 18:42 #4
Jeg har ikke selv de problemer, du omtaler, så jeg har ikke prøvet nogen af dem, men jeg har tidligere læst andre tråde om emnet, og mange ser ud til synes godt om f.lux.

Som claes57 antyder, det kan skyldes den måde, dine øjne reagerer på lys. Tidligere var der megen diskussion om, hvordan man skabte de bedste lysforhold omkring et TV for at skåne øjnene, men man kan ikke skabe et generelt miljø, som er optimalt for alle mennesker.

Kun du selv kan finde ud af, hvad der er bedst for dig, og der kan programmer som f.eks. f.lux hjælpe. Dine øjne ser ikke lys på samme måde i alle døgnets 24 timer. Prøv at læse artiklen herunder:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/elektrisk-lys-og-skaermtid-odelaegger-sovnen-og-skader-helbredet
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2015 - 19:53 #5
vedr programmer, så er de bedste dem, der styrer driveren selv - hvilket i artiklen er de 3 sidste. Du skal så vide, hvilken driver/program du har, og tilgå dette.
Og hvis du har skruet op for skærm-indstillinger, så sørg for at der er rigelig lys omkring dig i rummet.
Avatar billede todd24 Nybegynder
27. januar 2016 - 16:11 #6
Jeg har testet det og hvis jeg om natten sidder med skærmen og jeg er på skrivebordet (min skrivebordsbagg­rund er sort) så er der ingen problemer, men hvis jeg åbner en hjemmeside med en hvid baggrund ( www.google.dk f.x.) så lyser hele mit værelse op.. Så jeg har været nødt til at skrue brightness helt ned til 10, er dette normalt??
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2016 - 17:07 #7
det er ok - men du skal have mere lys i lokalet så skærm ikke blænder (primært lys bag ved dig - ikke noget som er i dit synsfelt mens du ser på skærmen).
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2016 - 17:53 #8
Det afhænger nok mest af, hvor følsom, du er overfor lys, hvor tæt du er på skærmen, hvor stor skærmen er, og om du sidder i et værelse uden anden form for lys.

Den samlede lysmængde, som f.eks. en 27 tommer skærm udsender, er formentligt en del mindre end lyset fra en af de "gamle" 60W-glødepærer, men på dine øjne virker det kraftigere, fordi lyset koncentreres i en mindre vinkel, og fordi du befinder dig tæt på skærmen.

At sidde i et mørkt værelse med kun lys fra PC-skærmen er en dårlig ide og ikke godt for dine øjne. Da jeg i sin tid indrettede mit PC-arbejdsbord på 120x180 cm, placerede jeg et 90 cm lysstofarmatur over det på en måde, så det direkte lys fra det ikke er inde i mit synsfelt og uden at skabe reflektioner på skærmen.

Prøv at læse her:

http://www.healthycomputing.com/office/setup/lighting/
Avatar billede todd24 Nybegynder
21. februar 2016 - 19:29 #9
jeg tror jeg har fået løst problemet, man skal ind i windows kalibrering af skærmfarver, og der kan man justere gamma, det kan man nemlig ikke på selve skærmen.. problemet er bare at når jeg trykker gem så siger windows kalibrering af skærmfarver kunne ikke gemmes, den angivne fil blev ikke fundet..?
Avatar billede milter Ekspert
21. februar 2016 - 20:00 #10
Prøv at kigge her:

http://www.digitalcitizen.life/why-how-calibrate-monitor-windows-7
http://www.laptopmag.com/articles/calibrate-monitor-windows-10

Men, det vil med næsten 100% sikkerhed ikke løse dine problemer, hvis du ikke læser de andre anbefalinger i tråden her.

Problemet med, at "den angivne fil blev ikke fundet", skyldes sikkert, at du har forsøgt at lave en ny farveprofil uden at gemme den det korrekte sted eller på den korrekte måde.

Og hvis du har et dedikeret grafikkort på computeren, skal du måske kalibrere skærmen via dets medfølgende software.

http://www.geforce.com/whats-new/guides/how-to-calibrate-your-monitor
Avatar billede todd24 Nybegynder
22. februar 2016 - 11:47 #11
#10 lige så snart at jeg når til punktet med juster farvebalance og trykker næste så kommer fejlbeskeden frem
Avatar billede milter Ekspert
22. februar 2016 - 17:03 #12
Hvilket styresystem bruger du?

Herunder er en vejledning på dansk til Windows 7. Hvor langt når du i den? :

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/calibrate-your-display
Avatar billede todd24 Nybegynder
22. februar 2016 - 19:59 #13
jeg bruger windows 7 ultimate edition

jeg når hele vejen til farvebalance og så får jeg fejlbeskeden..
Avatar billede milter Ekspert
23. februar 2016 - 18:25 #14
Nu har jeg gennemgået hele proceduren flere gange på en maskine med Windows 7 uden problemer. Måske er der et andet program, som forhindrer dig i at køre kalibreringen. Prøv at læse tråden herunder:

http://www.sevenforums.com/tutorials/5823-display-color-calibration.html
Avatar billede todd24 Nybegynder
25. februar 2016 - 03:03 #15
ja jeg har fulgt vedjledningen igennem, her er et screenprint af fejlbeskeden.. http://peecee.dk/uploads/022016/1.png
Avatar billede milter Ekspert
25. februar 2016 - 20:06 #16
En skærms farver bestemmes af den farveprofil, som via Windows knyttes til den. De farveprofiler har filendelsen .icm eller .icc . Forskellen mellem dem kan du læse om her:

http://www.pantone.com/help/?t=ICC-vs.-ICM

På din computer burde de profiler befinde sig her:  C/Windows/System32/Spool/Drivers/Color

Kan du finde dem der?

Som jeg skrev i indlæg #14, så kan det være, du har et andet program på computeren, som ikke vil lade dig ændre den farveprofil. Har du et billedbehandlingsprogram på den? De fleste af dem har deres eget indbyggede program til at justere skærm.

Måske kan du komme uden om problemet ved at starte op i fejlsikret stand og derefter lave justeringen. Se herunder hvordan:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/start-computer-safe-mode#start-computer-safe-mode=windows-7

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/advanced-startup-options-including-safe-mode#1TC=windows-7
Avatar billede todd24 Nybegynder
28. februar 2016 - 04:57 #17
nej de er ikke at finde nogle steder... jeg har ingen billedebehandlignsprogrammer... jeg prøver det med fejlsikret tilstand..
Avatar billede milter Ekspert
28. februar 2016 - 12:54 #18
Hvis du ikke har de .icc-profiler på din computer, er der et eller andet galt. Prøv at søge efter dem på din computer på denne måde:

Åbn Windows Explorer > Klik på C:-drev  > I søgevinduet øverst til højre på skærmen skriver du  *.icc > Klik på Enter. Det vil starte en søgning på dit C-drev efter alle filer med endelsen .icc

http://www.digitalcitizen.life/basics-making-advanced-searches-wildcards-and-filters
Avatar billede milter Ekspert
28. februar 2016 - 23:29 #19
Måske befinder dine icc-filer sig i en skjult mappe. Herunder kan du se, hvordan du får dem frem:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/show-hidden-files#show-hidden-files=windows-7
Avatar billede todd24 Nybegynder
29. februar 2016 - 06:06 #20
jeg har slået visning af skjulte filer til, men når jeg prøver at åbne C/Windows/System32/Spool/Drivers/Color så åbner den google chrome med et søge resultat på google... ???
Avatar billede todd24 Nybegynder
29. februar 2016 - 13:18 #21
jeg har prøvet at starte op i fejlsikret tilstand men så giver windows bare en ny fejlbesked istedet...

http://peecee.dk/uploads/022016/11.png
Avatar billede milter Ekspert
29. februar 2016 - 19:32 #22
Hvilken computer har du koblet til din  LG27EA33, og er der et separat grafikkort i den? Har du, eller har du for nylig haft andre skærme koblet til din computer?

Og ang. din kommentar i #20. Jeg tror ikke, du har fulgt min anvisning i #18, for så ville du ikke ende op med et resultat fra Google.
Avatar billede todd24 Nybegynder
04. marts 2016 - 12:33 #23
min computer er en lenovo k450 med et geforce gtx 560 grafikkort og det er den samme skærm som jeg hele tiden har haft...
Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2016 - 16:13 #24
Her er et par links mere, men de siger mere eller mindre det samme som de tidligere links:

http://www.techrepublic.com/pictures/calibrate-your-computer-displays-color-settings-and-see-the-difference/

http://www.geforce.com/whats-new/guides/how-to-calibrate-your-monitor

Har du stadig ikke fundet de .icc-profiler? Hvis ikke, er det måske en god ide at checke systemfilerne. Det gør du sådan her:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833
Avatar billede todd24 Nybegynder
11. marts 2016 - 03:43 #25
jeg har scannet system filerne og windows fandt ingen fejl, men jeg får stadigvæk den samme fejlbesked når jeg kalibrere skærmen..