Avatar billede kristianrnielsen Juniormester
07. december 2015 - 10:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

String fra URL

Kære Eksperter,

Jeg er ved at programmere en hjemmeside, hvor jeg skal kunne trække data ud af en MySQL database, via URL'en.

Eksempelvis:
side.domæne.dk/mappe

Jeg har brug for at subdomænet og mappen bliver lavet om til hver sin string (beklager hvis jeg bruger det forkerte udtryk - har ikke programmeret PHP i over 10 år, så er lidt rusten).

Altså at eksempelvis $subdomain bliver til "side" og $folder bliver til "mappe" fra den adresse jeg har brugt som eksempel.

HÅber at I kan hjælpe.

Alle de bedste ønsker,
Kristian
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
07. december 2015 - 10:38 #1
hurtig tanke: explode

<?php
$url = "side.domæne.dk/mappe";
echo $url."<br>";
$arr = explode("/",$url);
$domain =$arr[0];
$folder = $arr[1];
echo "dit (sub)domæne er ". $domain . " og din folder er " . $folder;
// udskriver "dit (sub)domæne er side.domæne.dk og din folder er mappe"

// http://php.net/manual/en/reserved.variables.server.php
echo "<br>";
echo $_SERVER['REQUEST_URI']; // udskriver den string efter domainet
echo "<br>";
echo $_SERVER['SERVER_NAME']; // udskriver domainet
?>
Avatar billede kristianrnielsen Juniormester
07. december 2015 - 10:53 #2
Hvilken funktion ville jeg skulle bruge, for at hente URL'en?

Altså eksempelvis

<?php
$url = '.$_SERVER['HTTP_HOST'];
?>
Avatar billede kristianrnielsen Juniormester
07. december 2015 - 11:02 #3
Derudover skal $domain kun vise "side" og ikke "side.domæne.dk"

Takker mange gange for hjælpen :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
07. december 2015 - 11:47 #4
noget ala

<?php
$url = "side.domæne.dk/mappe";
echo $url."<br>";
$arr = explode("/",$url);
$domain =$arr[0];
$folder = $arr[1];

$sub_arr = explode(".",$domain);
$sub_domain = $sub_arr[0];

echo "dit subdomæne er ". $sub_domain . " og din folder er " . $folder;
// udskriver "dit (sub)domæne er side.domæne.dk og din folder er mappe"

// http://php.net/manual/en/reserved.variables.server.php
echo "<br>";
$url = $_SERVER['HTTP_HOST']."".$_SERVER['PHP_SELF'];
echo "din url er " . $url."<br>";

echo "<br>";
echo $_SERVER['REQUEST_URI']; // udskriver den string efter domainet
echo "<br>";
echo $_SERVER['SERVER_NAME']; // udskriver domainet
?>
Avatar billede kristianrnielsen Juniormester
07. december 2015 - 11:59 #5
Har fundet en løsning, med hjælp fra denne kode - jeg takker mange gange for hjælpen! :)
Avatar billede kristianrnielsen Juniormester
07. december 2015 - 12:00 #6
Hvis du skriver et "svar" frem for en kommentar får jeg lige givet dig point :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
07. december 2015 - 12:02 #7
du får et svar her